ایران در «ایران»

امسال نیازی به واردات برنج نیست
ساری- رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: میزان تولید برنج در مازندران و دیگر استان‌ها به حدی رسیده که امسال نیاز چندانی به واردات این قلم غذایی راهبردی به کشور نداریم.
«بابک مؤمنی»، اظهار داشت: واردات و توزیع برنج باید به نحوی مدیریت شود تا فروش محصول بویژه در زمان برداشت دچار مشکل نشود. در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی همراه با اعلام نرخ تضمینی برنج سیاست‌های حمایتی خوبی در دستور کار قرار داده که می‌تواند ظرفیت‌های خوبی به همراه داشته باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه به‌تناسب مدیریت واردات، باید عرضه برنج داخلی داشته باشیم تا تولیدکننده با سود و درآمد منطقی بتواند محصول را عرضه کند، تصریح کرد: لازمه این کار این است که محصول تولیدی استان در سراسر کشور توزیع مناسبی داشته باشد تا مصرف‌کننده بتواند به محصول باکیفیت برنج شمال کشور دسترسی داشته باشد. مؤمنی خاطرنشان کرد: امسال وضعیت تولید خوب بوده و می‌تواند تأمین کننده نیاز کشور باشد، البته اگر مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و نیمایی به سمت تشویق مصرف‌کنندگان به‌ مصرف برنج داخلی در قالب یارانه و کالابرگ و کاهش هزینه تمام شده و هم قیمت منجر شود تأثیرگذار خواهد بود.
 
شیرین سازی آب خزر در گلستان
گرگان- استاندار گلستان گفت: مجوز پروژه آب‌شیرین‌کن از طریق مراجع قانونی صادر شده و بزودی ۱۱ میلیون مترمکعب شیرین‌سازی آب دریای خزر در گلستان آغاز خواهد شد.
علی‌محمد زنگانه  با اشاره به تقویت کریدور شمال- جنوب افزود: بندر ترکمن‌باشی در کشور ترکمنستان به بندر خشک اینچه‌برون در پروژه‌ای مشترک بین ایران و ترکمنستان متصل خواهد شد.
استاندار گلستان بیان کرد: اعتبارات خوبی در دو سفر شهید جمهور به جاده نفت اختصاص یافته و برای تعریض و بهسازی جاده آزادشهر به شاهرود به عنوان جاده ترانزیتی اعتبارات خوبی اختصاص یافته است.
زنگانه تأکید کرد: پرداخت نکردن به موقع مطالبات کشاورزان به دلیل ضعف بودجه‌ای بود که نباید اجازه داد در لایحه ۱۴۰۴ این خطای مدیریتی مجدد تکرار شود. وی خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری دستوری موجب شده صنعت پرورش مرغ گلستان به‌عنوان استان مهم تأمین نیاز کشور دچار چالش شود و انتظار می‌رود اصلاح روندها در این بخش بخوبی انجام شود.

قزوین رتبه نخست اقتصاد دانش‌بنیان کشور
قزوین - رئیس پارک علم و فناوری قزوین از کسب رتبه نخست این مرکز در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین ارتقای ۲۴ رتبه‌ای در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
«جعفر احمدی»، با اعلام این خبر اظهار داشت: رتبه نخست استان قزوین بر‌اساس ارزیابی شاخص‌های ۱۰‌گانه از جمله اقتصاد دانش‌بنیان، کارآفرینی، هیأت‌های اندیشه‌ورز، افزایش تولید و صادرات دانش‌بنیان انتخاب شد. در سال گذشته این جایگاه در رتبه ۲۴ قرار داشته است. وی با بیان اینکه سطح علمی پارک علم و فناوری قزوین از سطح سه کشوری به ۲ رسیده است، ادامه داد: با توجه به اینکه تنها پارک علم و فناوری سطح ۲ کشور هستیم، فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کرده و می‌توانیم متخصصان بیشتری جذب کنیم. احمدی به حضور در طرح گرنت همساز وزارت علوم اشاره کرد و یادآور شد: در قالب این طرح وزارت علوم یک‌هزار میلیارد ریال را در اختیار ۶ پارک علم و فناوری قرار داد تا با تسهیلگری، یک‌هزار ایده کاربردی و برتر به محصول تبدیل شود که در استان قزوین فراخوان‌های ایده‌پردازی و جمع‌آوری ایده‌ها انجام شده و در مرحله داوری و ارزیابی است.
وی افزود: پارک علم و فناوری قزوین جزو ۶ استان کشور است که در طرح برش‌های استانی قرار گرفته و تفاهمنامه‌هایی سه‌جانبه با معاونت علمی ریاست‌جمهوری، استانداری قزوین و پارک علم و فناوری به امضا رسانده که در قالب آن ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ۲ سال جهت توسعه و تجاری‌سازی پروژه‌های دانش‌بنیان و فناوری در نظر گرفته شد.

افزایش ۱۲ درصدی حجم آب سدهای کشور
ایران‌زمین - حجم آب سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (1 تا 21 مهرماه) با رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته همراه شد.
با وجود آنکه سال آبی جاری در نخستین ماه خود قرار دارد و هنوز ارزیابی کاملی از وضعیت بارش‌های این سال نمی‌توان داشت، اما بارندگی‌های اخیر در برخی نقاط کشور موجب رشد حجم آب موجود در سدهای مهم و بزرگ کشور شده است. بر‌اساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۳) تا ۲۱ مهرماه حجم آب موجود در سدهای کشور به ۲۳.۴۸ میلیارد مترمکعب رسیده است. این میزان در حالی است که در مدت مشابه سال آبی گذشته این عدد ۲۱.۰۲ میلیارد مترمکعب بوده که رشد ۱۲ درصدی نشان می‌دهد. در عین‌حال میزان آب ورودی به سدهای کشور با کاهش 3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه شده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۳ مهر ۱۴۰۳