ضرب الاجل یکماهه فرماندار برای پاکسازی معابر از نخاله‌های ساختمانی

کرمانشاه در محاصره نخاله‌های ساختمانی

ایران زمین- یکی از چالش‌های موجود در شهرکرمانشاه، وضعیت نخاله‌های ساختمانی و تخلیه آنها در حاشیه شهر است. معضلی که با دپو ۳۰۰ هزار تن نخاله در اطراف شهر، چهره‌ای مخدوش به مناطق مختلف بخشیده و پیامدهای زیست محیطی فراوانی را به شهروندان آن تحمیل کرده است. هم‌اکنون وضعیت معابر برون شهری و درون شهری کرمانشاه با وجود درنظر گرفتن مکانی برای تخلیه و بازیافت نخاله‌های ساختمانی در محدوده سراب نیلوفر، نشان می‌دهد که این مکان مقصد همه نخاله‌های ساختمانی کلانشهر کرمانشاه نبوده و بخش زیادی از این نخاله‌ها در گوشه و کنار شهر و یا جاده‌های بیرون شهر رها می‌شوند. موضوعی که اخیراً مورد انتقاد فرماندار کرمانشاه قرار گرفته و ضرب الاجلی 1 ماهه برای پاکسازی معابر درون شهری و برون شهری کرمانشاه از نخاله‌های ساختمانی تعیین کرد. این در حالی است که علاوه بر اهمیت موضوع جلوگیری از تخلیه نخاله‌های ساختمانی در گوشه و کنار شهر، باید به بحث پردازش و بازیافت این نخاله‌ها هم توجه جدی شود؛ چون در غیراین صورت در آینده‌ای نه چندان دور، با تَلی از نخاله روبه‌رو خواهیم بود که این نیز به معضلی بزرگ‌تر تبدیل خواهد شد. نخاله‌هایی ساختمانی که در صورت بازیافت قابلیت استفاده مجدد در ساخت و ساز دارد.
طبق گفته «صلاح‌الدین محمودی» رئیس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه به ایسنا، چند سال قبل محلی در نزدیکی سراب نیلوفر برای بازیافت نخاله‌های ساختمانی کرمانشاه تعیین شد. این محل مجوز پردازش نخاله‌های ساختمانی را دریافت کرده و مکان استانداردی است که در کارگروه مدیریت پسماند نیز به تصویب رسیده است.
وی با بیان اینکه این محل مجوز پردازش و بازیافت نخاله داشته و قرار نیست صرفاً محل دپو باشد، ادامه داد: مقرر شده شهرداری سایت بازیافت نخاله‌های ساختمانی را - که هم‌اکنون در نزدیکی سایت بازیافت پسماند قرار دارد- به این محل انتقال دهد.

نخاله‌های ساختمانی بازیافت نمی‌شود!
رئیس اداره مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: طی بازدیدهای انجام شده این منطقه تنها به مکانی برای دپوی نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده و کار بازیافت نخاله در آن انجام نمی‌شود. تاکنون درباره تخلیه‌ صِرف نخاله‌های ساختمانی و عدم بازیافت آنها چند بار به شهرداری تذکر داده‌ایم و اگر اقدامات لازم صورت نگیرد، اخطار کتبی و برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
محمودی در ادامه با بیان اینکه وجود تنها یک سایت برای بازیافت و پردازش نخاله‌های ساختمانی شهر کرمانشاه کافی نیست، اظهار کرد: برای عدم تخلیه نخاله در اطراف شهر، به احداث سایت‌هایی در نقاط دیگر شهر کرمانشاه نیاز داریم.
وی خاطرنشان کرد: مکان فعلی در جاده سراب نیلوفر در غرب شهر کرمانشاه واقع شده و باید در خروجی‌های شمال، شرق و جنوب شهر کرمانشاه نیز مراکزی برای پردازش نخاله ساختمانی تعیین شود تا بتواند نیاز تمام نقاط شهر کرمانشاه را پوشش دهد.
محمودی افزود: البته مقرر شده چند نقطه دیگر برای ایجاد سایت پردازش نخاله ساختمانی پیشنهاد شود و در گام بعدی بازدیدهای کارشناسی از این نقاط صورت گیرد تا در صورتی‌ که شرایط و استانداردهای لازم را داشته باشند برای آنها مجوز صادر شود، اما فعلاً پیشنهادی برای نقاط جدید صورت نگرفته است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۳ مهر ۱۴۰۳