۵۹۷ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان قم موجود است

قم؛ شهر هزار کتابخانه

ایران زمین-قم از دیرباز محفلی علمی برای رجوع دانشمندان، طلاب، محققان و علم‌آموزان بوده و همین موضوع باعث شده کتابخانه‌ها به بخش مهمی از زیست‌بوم فرهنگی و هویت فکری این استان تبدیل شوند. فعالیت 25 باب کتابخانه و نگهداری ۵۹۷ هزار نسخه کتاب از شهر قم گرفته تا دل دورافتاده‌ترین روستاها، این استان را به شهر هزار کتابخانه کشور تبدیل کرده است.
«مهدی توکلیان»، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم با اعلام اینکه در حال حاضر این استان ۲۵ باب کتابخانه عمومی با ۵۹۷ هزار نسخه کتاب دارد، اظهار داشت: از این تعداد ۱۹ کتابخانه در شهرستان‌های قم، جعفرآباد و کهک واقع شده و 5 کتابخانه در روستای‌های استان ارائه خدمت می‌کنند.
وی ادامه داد: همچنین کتابخانه عمومی امام سجاد(ع) واقع در خیابان فراشاهی بلوار ۱۵ خرداد قم و کتابخانه عمومی شهدای خدمت واقع در روستای لنگرود نیز در حال حاضر به همت کتابداران استان در حال ساماندهی بوده و بزودی به مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان افزوده خواهند شد.
وی گفت: استان قم ۲۵ باب کتابخانه نهادی، ۱۶ باب کتابخانه مشارکتی و ۲ باب کتابخانه مستقل  دارای مجوز از اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی دارد. همچنین در زمینه سالن‌های مطالعه نیز در حال حاضر ۲ سالن مطالعه اختصاصی کتابخانه مرکزی قم و کتابخانه عمومی مؤسسه امام صادق(ع) زیرنظر اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در حال فعالیت و تعدادی از مراکز نیز در حال اخذ مجوز هستند.
 داستان کتابخانه‌ها در این شهر سری دراز دارد، یکی از معروف‌ترین این کتابخانه‌ها که از آن با عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه نسخه‌های خطی ایران و سومین مجموعه نسخه‌های خطی در جهان اسلام یاد می‌شود، «کتابخانه آیت‌الله مرعشی» است که نسخه‌هاى خطى آن به 75 ‌هزار عنوان و بیش از 37 هزار مجلد می‌رسد؛ کتابخانه‌ای که آیت‌الله مرعشی نجفی با انجام نماز و روزه استیجاری، حذف یک وعده غذای روزانه، کاستن بخشی از مخارج زندگی و کار شبانه آن را بنا کرد و حالا اصلی‌ترین مرکز برای مراجعه مشتاقان علم است. تعداد نسخه‌های خطی این مرکز هیچ‌گاه ثابت نیست و به طور متوسط هر سال بیش از ۷۵۰ تا هزار نسخه نفیس گزینش و خریداری شده یا به صورت اهدایی به این گنجینه افزوده می‌شود.
البته داستان کتابخانه‌های قم به همین جا ختم نمی‌شود و «کتابخانه دفتر تبلیغات اسلامی» که پیش‌تر به نام «دارالتبلیغ» معروف بوده هم عنوان دومین کتابخانه بزرگ این شهر را کسب کرده است. در حال حاضر تعداد کتاب‌های آن به حدود ۱۰۰ هزار جلد عربی و فارسی می‌رسد؛ هم‌اکنون این دفتر 6 کتابخانه دیگر در زیرمجموعه کتابخانه اصلی خود دارد.
 کتابخانه‌ای در دل یک مدرسه علمیه
سومین کتابخانه در شهر هزار کتابخانه؛ «کتابخانه مدرسه فیضیه» است، این کتابخانه در آبان ۱۳۰۹‌، ۹ سال پس از ورود مرحوم آیت‌‏الله حائری به قم تأسیس شد و تا پیش از ورود مرحوم آیت‌الله بروجردی دارای ۴۵۰۰ جلد کتاب بود، پس از ورود ایشان در سال ۱۳۲۵ به قم، این کتابخانه بازسازی و ترمیم شد و در حال حاضر تعداد کل کتاب‌های آن ۸۰ هزار جلد و تعداد نسخه‌های خطی آن به ۳ هزار جلد می‌رسد.
علاوه بر این مراکز معرفی شده، می‌توان به کتابخانه‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای، کتابخانه مرکزی در خیابان امام خمینی(ره)، کتابخانه شهدای نوبهار، کتابخانه عمومی کهک، کتابخانه عمومی صرم، کتابخانه عمومی حاجی‏آباد و کتابخانه عمومی گازران اشاره کرد. همه اینها در حالی است که وجود هزاران شخصیت برجسته علمی و پژوهشی بویژه در حوزه علوم دینی در شهر قم موجب شده است کتابخانه‌های خانگی یکی از پدیده‌های مرسوم و مهم این شهر باشد.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۳ مهر ۱۴۰۳