اخبار

حمایت ایران از پیشنهاد بازنگری سازکار مالی جهان توسط بریکس

معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی در نشست بریکس، حمایت وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران از پیشنهاد همکاری کشورهای عضو بریکس در بازنگری سازکارهای پولی و مالی جهانی را اعلام کرد. علی فکری، که به منظور شرکت در دومین نشست وزرای دارایی و رؤسای بانک‌های مرکزی عضو بریکس به مسکو سفر کرده است، این موضع ایران را بیان کرد. همچنین در این نشست، ابعاد مختلف همکاری‌های گمرکی و مالیاتی اعضای بریکس و بویژه ایجاد بسترهای مناسب همکاری جمعی متکی بر سازکارهای دوجانبه موجود بین کشورها مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست دو روزه، بیانیه مشترک وزرای اقتصاد و رؤسای بانک‌های مرکزی اعضای بریکس در خصوص توافقات جمعی به عنوان نقشه راه همکاری سال‌های آتی تدوین و گزارش وزرا و رؤسا از تلاش‌های یک سال اخیر برای ایجاد سازکارهای همکاری بین اعضا برای ارائه به نشست سران که بزودی در روسیه برگزار می‌شود، نهایی شد. ریاست دوره‌ای بریکس سال آینده میلادی به برزیل واگذار خواهد شد.

 

معافیت معیشتی مشاغل
3 برابر خواهد شد

بر اساس بخشنامه تهیه و تنظیم لایحه قانون بودجه ۱۴۰۴ که توسط رئیس‌جمهور در یکم شهریورماه امسال ابلاغ شد، مقرر شد که افزایش سه برابری معافیت مشاغل و افزایش دو برابری معافیت حقوق‌بگیران در هنگام تدوین لایحه بودجه 1404 در دستورکار قرار گیرد.
مهدی امیدوار، عضو هیأت‌رئیسه اتاق اصناف ایران با بیان این مطلب گفت: به‌رغم اینکه حکم ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر تساوی معافیت حقوق‌بگیران و مشاغل بود، اما در سال‌های اخیر شاهد بودیم که در هنگام تدوین لوایح بودجه سالانه، معافیت مشاغل به یک دوم و گاه تا یک سوم معافیت حقوق‌بگیران کاهش می‌یافت. امیدوار ادامه داد: امسال در راستای وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور و رویکرد وزیر امور اقتصادی و دارایی این معافیت حداقل به میزان مساوی با حقوق‌بگیران درنظر گرفته خواهد شد، بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه معافیت سال ۱۴۰۳ مشاغل حداقل مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بود، در صورت افزایش معافیت مشاغل این معافیت به حدود مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. عضو هیأت‌رئیسه اتاق اصناف ایران تأکید کرد: کارگروه مالیاتی اتاق اصناف ایران تا مصوب شدن حکم مذکور و درج آن در متن نهایی قانون بودجه ۱۴۰۴ موضوع را پیگیری خواهد کرد.

 

۵۰۰۰ میلیارد برای مشاغل خانگی

محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار از اختصاص ۵۰۰۰ میلیارد تومان به مشاغل خانگی خبر داد و گفت: تسهیلات مشاغل خانگی با تأخیر ابلاغ شد ولی پرداخت این منابع از ۲ ماه قبل در حال انجام است. به گقته وی ۱۵۰۰ میلیارد تومان از منابع تسهیلات مربوط به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) است که با تأیید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به متقاضیان مشاغل خانگی پرداخت می‌شود.
معاون اشتغال وزیر کار با بیان اینکه وزارت کار موظف به ایجاد سالانه یک میلیون شغل است، گفت: امیدواریم امسال نیز این عدد محقق شود. ضمن آنکه امسال ایجاد ۲۵ درصد از اشتغال کشور در بخش دانش آموختگان دانشگاهی برنامه‌ریزی و هدفگذاری شده است.

 

نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت

براساس آمار بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته سوم مهرماه با کاهش ۰.۰۵ درصدی به ۲۳.۶۸ درصد رسید.
به گزارش ایسنا، داده‌های بانک مرکزی از آخرین آمار نرخ سود بین بانکی در پایان هفته سوم مهرماه ماه سال‌جاری، حاکی از کاهش ۰.۰۵ درصدی نرخ سود بین بانکی در چهارشنبه ۱۸ مهرماه است. براین اساس نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته اول مهرماه از ۲۳.۷۴ به ۲۳.۷۳ درصد در پایان هفته دوم مهرماه رسید و در پایان هفته سوم مهرماه با کاهش ۰.۰۵ درصدی به ۲۳.۶۸ درصد رسید.
مطابق آمارهای بانک مرکزی، ماه گذشته، در پایان هفته سوم شهریور ماه (۲۱ شهریور) نرخ بهره بین بانکی با کاهش ۰.۰۳ درصدی به ۲۳.۶۸ درصد رسید. با این حال، در هفته پایانی شهریورماه، نرخ بهره بین بانکی با افزایش ۰.۰۲ درصدی از ۲۳.۶۸ به ۲۳.۷ جهش یافت و در هفته ابتدایی مهر ماه، (چهارم مهر) به ۲۳.۷۴ درصد رسید که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از ابتدای سال‌جاری تا دیروز بوده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هفت - ۲۲ مهر ۱۴۰۳