رئیس مرکز آمار خبر داد

اعلام تغییرات جمعیتی در سال ۱۴۰۵

جمعیت کشور بیش از ۸۵ میلیون نفر است که نزدیک ۶۶ میلیون ساکن نقاط شهری و مابقی روستایی هستند. تعداد خانوار نیز بیش از ۲۷ میلیون خانوار است. بعد خانوار نیز در کشور ۳.۱ است. ان‌شاءالله سال ۱۴۰۵ تغییرات جمعیتی را با دقت به اطلاع مردم خواهیم رساند.
به گزارش «ایران»، غلامرضا گودرزی، رئیس مرکز آمار با این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: قصد داریم با کمک دستگاه‌ها آمار درست و دقیق ارائه دهیم، این آمارها می‌تواند در اختیار تحلیلگران قرار گیرد. کمکی که رسانه‌ها می‌توانند بکنند این است که یک فضای بانشاط و مشارکتی برای ارائه آمار ایجاد کنند. رئیس مرکز آمار درباره شائبه حبس آمار از سوی مراکز آماری گفت: ما مدتی است یک تقویم انتشاراتی را دنبال می‌کنیم که از قبل هم بوده اما به‌روز شده است. ما در ماه‌های اخیر به این تقویم پایبند بوده‌ایم. ممکن است گاهاً آماری که به دست مرکز آمار می‌رسد یکی دو روز تأخیر داشته باشد ولی در چهارچوب زمانی خودش ارائه می‌شود.
گودرزی بیان کرد: مرکز آمار به دلیل استقلال و پایگاه حرفه‌ای که در اینجا حاکم است در تولید آمار کار حرفه‌ای خودش را انجام می‌دهد و نگاه نمی‌کند که با این آمار فلان دستگاه ناراحت یا خوشحال می‌شود. ما بعد از اینکه مطمئن شدیم آمار درست و مشخص است آن را منتشر می‌کنیم. در این چند ماه هم ندیدم که از یک دستگاه در زمینه ارائه آمار به ما فشار وارد شود. ما در حال حرکت به سمت نظام آماری کارآمد و هوشمند هستیم.
به گفته گودرزی، اگر در زمان‌هایی آمار ارائه نمی‌شود به ملاحظات برنمی‌گردد بلکه به این دلیل است که داده در اختیار مرکز آمار قرار نگرفته است. بعضاً قوانینی در کشور مصوب می‌شود که جلوی ورود اطلاعات را می‌گیرد و این اطلاعات به ما داده نمی‌شود. البته جا دارد از سازمان برنامه و بودجه و ریاست این سازمان تشکر کنم که از مرکز آمار حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد و تلاش می‌کنیم جریان داده را حل کنیم. بنابراین واژه‌هایی مثل حبس آمار و سرکوب آمار که مطرح می‌شود درست نیست. باید آمار با کیفیت و دقت باشد و بعد از تأیید ان‌شاءالله منتشر می‌شود. رئیس مرکز آمار تأکید کرد: در بخش مسکن نیز امیدوارم ظرف هفته‌های آینده دسترسی به داده‌های لازم صورت گیرد و آمار بازار مسکن منتشر شود.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هفت - ۲۲ مهر ۱۴۰۳