وزیر آموزش و پرورش:

توانمندسازی معلمان عامل ارتقای کیفیت آموزشی است

وزیر آموزش و پرورش توانمندی معلمان در کلاس‌های درس و اصلاح محتوای آموزشی کتب درسی را دو عامل اساسی و کلیدی در ارتقای کیفیت آموزشی دانست.
به گزارش ایرنا علیرضا کاظمی در پیامی به مناسبت برگزاری همایش توانمندسازی سرگروه‌های آموزشی کشور، تلاش برای ارتقای کیفیت نظام آموزشی و سطح آموزشی و تربیتی مدارس متوسطه، بویژه مدارس دولتی را از جمله اهداف و آرمان‌های آموزش و پرورش کشور در راستای برقراری عدالت آموزشی دانست.
کاظمی افزود: این مهم از طریق متناسب‌سازی و بازسازماندهی تمامی منابع و ظرفیت‌های موجود و پیش‌بینی زمینه‌هایی برای ارتقای کیفیت عناصر و اجزای اصلی آموزش مانند ارتقای معلمان، کتاب درسی، مقررات و رویه‌های آموزشی، تجهیزات و منابع فیزیکی و از همه مهم‌تر ارتقای کیفیت نظارت و کنترل دقیق عملکردها و شاخص‌های عملکردی نظام آموزشی در مدارس میسر است.
وی با اشاره به اینکه تمامی فعالیت‌های مربوط به نظارت آموزشی بر عملکرد معلمان در مدارس و ارائه پیشنهادهای اصلاحی به حوزه‌های مختلف مرتبط جهت اجرایی‌کردن آن در نظام آموزشی، همه ساله از طریق گروه‌های آموزشی در استان‌ها و مناطق کشور و با تلاش‌های جهادی آنها در حال پیگیری و انجام است تأکید کرد: بنابراین هماهنگ کردن سیاست‌های اجرایی موردنظر وزارت متبوع و همچنین به روز‌رسانی دانش، اطلاعات و مهارت اعضای گروه‌های آموزشی بویژه سرگروه‌های درسی، از اهم فعالیت‌های راهبردی مورد تأکید و مرتبط با توانمندسازی معلمان بویژه دبیران دوره متوسطه است که باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
کاظمی گفت: در این میان، توانمندسازی معلمان در استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی، بازی‌وارسازی در امر آموزش، خلق موقعیت‌های متنوع یادگیری و مهارت‌آموزی بویژه در حوزه علوم پایه، نیاز اصلی کشور و یکی از رویکردهای مهم سیاست‌گذاران آموزشی به شمار می‌رود. این موضوع در اسناد تحولی نظام آموزشی مورد تأکید قرار گرفته و تقویت آموزش‌های مهارتی را ضروری کرده است. وی یادآورشد: از طرفی سرگروه‌های درسی که همگی از جمع معلمان مجرب و فرهیخته هر رشته یا درس انتخاب می‌شوند، همواره در اجرای سیاست‌های کیفیت بخشی با نارسایی‌های مختلفی همچون کمبود ساعات تخصیصی به گروه‌های آموزشی، کمبود امکانات و تجهیزات و نارسایی‌های ویژه مدارس و کلاس‌های درس متناسب با زیست بوم مربوط مواجه هستند و باید بتوانند در فرصت متناسب در این خصوص نیز بحث، بررسی و تصمیم‌گیری کنند.
کاظمی در پایان ابراز امیدواری کرد که حاصل این دوره، توشه‌ای مناسب برای تسریع توانمندسازی و تسهیل ارتقای کیفیت آموزشی معلمان دوره متوسطه در سراسر کشور باشد.