فضای مجازی

مبادا وطن را به خاطر آزرده حالیمان بفروشیم
علی قمصری آهنگساز و نوازنده تار، ویدیویی در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشته که در حال نواختن قطعه معروف «بر گیسویت ای جان / کمتر زن شانه» است و در توضیح آن آورده است: «شاید این ملودی در ایران با نام «شانه» شناخته شد» را بتوان نخ تسبیح موسیقایی جهان یا جهانی‌ترین نغمه نامید. جالب است در هر کشور که این ملودی را اجرا کرده‌ام، به زبان خود ترانه‌ای با آن خوانده‌اند. شاید بتوان آن را یادگاری به جا مانده از تمدن کهن دانست که به شکلی رازورانه، مسافر مکان و زمان شده. بعضی می‌گویند اصالت این اثر به بین‌النهرین، آندلس یا حتی سوریه برمی گردد.
اما من مطمئنم، هجرت «زریاب» به اندلس می‌تواند دلیل مهمی برای انتقال چنین ترانه‌ای به مکان‌های مختلف بوده باشد.
بهترین و شاخص‌ترین نمونه این اثر را با صدای «فیروز» لبنانی می‌شناسیم. اسطوره‌ای که جهان عرب به آن همیشه می‌بالد.
نمی دانم در کوچه‌های زیبای محله «بالات» استانبول، چرا این ملودی را ناخودآگاه نواختم. من گاهی ناخودآگاه کاری می‌کنم و بعد دلیلش را می‌فهمم. جهان امروز بیش از هر زمان دیگر به چنین ملودی‌ای نیاز دارد. تا مردم دریابند که ما هم در برابر اشتراکات انسانیمان که این ملودی نمادش است مسئولیم و هم در برابر مراقبت از حریم کشور عزیزمان. مبادا وطن را به خاطر آزرده حالیمان بفروشیم. در حالی که هیچ‌گاه از مرگ نترسیده‌ام (و آرزویم از ته دل این است که اگر کودکی قرار است قربانی جنگ شود، من به جایش بروم) آرزوی صلح برای همه مردم جهان دارم و با همه مردم دنیا به گواه این ترانه احساس هم‌ریشگی می‌کنم.

مقاومت زنده است
وحید یامین پور با انتشار متنی در صفحه مجازی‌اش، 7اکتبر را گرامی داشته و دراین باره نوشته: «۷ اکتبر است. سالگرد طوفان‌الاقصی. روزی که می‌توان تاریخ مقاومت را به پیش و پس از آن تقسیم کرد. حماس، هنوز با موشک‌هایش سرزمین‌های اشغالی را هدف می‌گیرد‌. در ساعات گذشته خان‌یونس، جنوب غزه، مرکز تل‌آویو به لرزه درآمد. همان ساعت حزب‌الله قلب حیفا را به آتش کشید. مقاومت زنده است. هنیه زنده است. نصرالله زنده است. همین‌جاست... از همین ضاحیه دستور آتش را بر قلب دلیرمردانش الهام می‌کند...»

ایمان به خدا سلاح این جنگ است
علیرضا زادبر با انتشار تصویری از ولی فقیه در جمعه نصر و درباره واهمه نتانیاهو نوشته است: در مقر جلسات اضطراری کابینه مقابل دوربین کاغذ در دستش می‌لرزد. آن طرف در هشتاد و پنج سالگی در مقابل چند صدهزار نفر، برای دقایق طولانی خطبه عربی از روی کاغذ می‌خواند بدون لرزش دست! جانباز هم هست. جنگ‌افزار و تکنولوژی نتیجه این جنگ را تعیین نمی‌کند، ایمان به خدا سلاح این جنگ است.
 
در آنجا شهیدی است که شهیدی آن را حمل می‌کند
مجید آذرپی یکی از کاربران فضای مجازی با انتشار شعری از محمود درویش در فضای ایکس خود درباره حمایت از مردم مظلوم غزه نوشت: «اگر از تو درباره غزه پرسیدند... بگو به آنها در آنجا شهیدی است که شهیدی آن را حمل می‌کند و شهیدی از وی عکس می‌گیرد و شهیدی او را بدرقه می‌کند و شهیدی بر وی نماز می‌خواند.»

همنوازی سفیر ژاپن در کنسرت لیان
اجرای مهرماه کنسرت گروه موسیقی «لیان بوشهر» این بار فضای متفاوتی را تجربه کرد و بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. در این کنسرت که سرپرستی آن را محسن شریفیان برعهده داشت و شامگاه یکشنبه - ۱۵ مهرماه- طی دو سانس در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزارشد، در سانس نخست میزبان تسوکادا تاماکی سفیر ژاپن در ایران بود و در اتفاقی جالب، سفیر ژاپن در بخشی از اجرا به دلیل علاقه فراوان به موسیقی بوشهری، قطعه‌ای را با محسن شریفیان همنوازی کرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳