ضعف تصمیمات سازمان لیگ بسکتبال

صالحیان: مصوبه‌ای که با جوانگرایی در تضاد است

پریسا غفاری/  تصمیمات سازمان لیگ بسکتبال به خاطر ضعف‌هایش کاملاً با سیاست‌های فدراسیون و اهداف مدنظر برای لیگ در تضاد است. محمدرضا صالحیان دبیر سابق فدراسیون بسکتبال و داور سابق بین‌المللی درباره مشکلات فصل جدید، انحلال و انصراف تیم‌ها و بی‌انگیزگی باشگاه‌های بزرگ مثل مهرام و ذوب‌آهن برای ادامه فعالیت می‌گوید: «به نظر می‌رسد سازمان لیگ به فقدان نگاه بلندمدت مبتلاست و توجهی به اثر تصمیمات و مصوبات ندارد، شرایط باشگاه‌ها و شرایط اقتصادی کلان را در نظر نمی‌گیرد و بدون شناخت از مارکت بسکتبال، آیین‌نامه‌هایی را صادر می‌کند که لطمه‌های جبران‌ناپذیری به لیگ وارد می‌کند.»
او به یکی از این قوانین اشاره می‌کند: «یکی از مصوبات اجازه حضور سه بازیکن خارجی را به باشگاه‌ها برای لیگ برتر می‌دهد. این مصوبه از یک طرف با سیاست جوانگرایی فدراسیون بسکتبال در تضاد است و از طرف دیگر موجب تضعیف باشگاه‌ها و به تبع آن تضعیف لیگ می‌شود. با صدور مجوز حضور سه بازیکن خارجی در لیگ، فرصت‌ها از جوانان گرفته می‌شود، منظور از «فرصت‌ها» لیست بلندی از امکانات مثل فرصت دیده شدن در لیگ، زمان بازی در لیگ برتر، محک خوردن مهارت بازیکنان در مسابقه، ارتقای توانمندی بازیکنان در مواجهه با شرایط واقعی مسابقه است.»
به نظر صالحیان باشگاه‌ها برای بهره‌برداری حداکثری از این مصوبه، دو راهکار دارند: «برای به‌کارگیری بازیکن خارجی باکیفیت باید بودجه و سرمایه بیشتری در نظر بگیرند که با توجه به شرایط اقتصادی، هزینه حضور باشگاه‌ها در لیگ بیشتر می‌شود و این در تضاد با منافع باشگاه‌هاست. پس به نظر می‌رسد این تصمیم بدون بررسی کافی کارشناسی و نگاه جامع به اثر آن و بی‌توجه به شرایط کلان اقتصادی گرفته شده است. ضمن اینکه این تصمیم اثرات منفی دیگری شامل خروج ارز از کشور و کاهش میزان اشتغال بازیکنان در لیگ را دارد و شاید تنها اثر مثبت آن درآمدزایی برای سازمان لیگ است!»