پزشکیان در شورای‌عالی آموزش و پرورش:

آبادانی کشور در گرو اجرای عدالت در نظام آموزشی است

مسعود پزشکیان پیش از ظهر دیروز دوشنبه در اولین جلسه «شورای‌عالی آموزش و پرورش» در دولت چهاردهم، با بیان اینکه عمیقاً معتقدم اگر نظام تعلیم و تربیت کشور اصلاح و عدالت آموزشی برقرار نشود، مملکت درست نخواهد شد، تصریح کرد: متأسفانه آموزش و پرورش تا کنون آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و اقدامات انجام شده در زمینه تأمین نیازمندی‌ها و ارتقای کمی و کیفی آن نیز، علاوه بر ناکافی بودن، عمدتاً متوجه بخش سخت‌افزاری بوده و بخش نرم‌افزاری، نیروی انسانی، محتوا و روش‌های آموزشی بشدت مورد غفلت قرار گرفته است. رئیس‌جمهور تلاش‌هایی را که امروز برای اصلاح برخی مشکلات فرهنگی و اجتماعی با روش‌های سخت‌افزاری صورت می‌گیرد، نتیجه همین غفلت برشمرد و افزود: گام اول در جبران این غفلت، اصلاح و ارتقای زیرساخت‌های آموزشی کشور بخصوص در روش‌های آموزشی است. مسائلی نظیر کمبود مدارس از جمله مشکلاتی است که با هم‌افزایی ظرفیت‌های مردمی و اصلاح روابط بین‌بخشی در بخش‌های دولتی و حاکمیتی راحت‌تر می‌توان آنها را رفع کرد، اما مسأله اصلی اصلاح و ارتقای روش‌های تعلیم و تربیت است.
پزشکیان با تأکید بر ضرورت تهیه یک گزارش دقیق از وضعیت فعلی آموزش و پرورش در همه ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، بر اهمیت به کارگیری دستاوردهای نوین ارتباطی و آموزشی، از تجهیزات آموزشی و ارتباطی گرفته تا هوش مصنوعی در ارتقای محتوا و روش‌های آموزشی تأکید کرد. پزشکیان با بیان اینکه به کارگیری ابزارهای نوین ارتباطی و آموزشی می‌تواند به اجرای عدالت آموزشی در سراسر کشور کمک کند، دلیل عدم اجرای مطلوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را فقدان مکانیسم آموزش متناسب با اهداف این سند دانست و خاطرنشان کرد: باید روش اجرای بخش‌های مختلف این سند با کمک کارشناسان به شکل دقیق تدوین و در میان دستگاه‌های مختلف مسئول اجرای تکالیف این سند، همدلی و هم‌افزایی ایجاد شود.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه امروز نظام آموزشی کشور نخبه پرورش می‌دهد، اما این جوانان نخبه انگیزه و علاقه‌ای برای ماندن در کشور و ساختن ایران ندارند و البته بستر مناسبی نیز برای حفظ آنها وجود ندارد، گفت: بخش قابل توجهی از این مسأله ناشی از نوع رفتار ما در ساختار اداره کشور است؛ فرزندان ایران آنچه را از ما می‌بینند می‌آموزند، نه آنچه می‌شنوند. باید به شکل جدی به این مسأله توجه کنیم و آن را اساس اقدامات خود برای اصلاح نظام تربیتی و آموزشی کشور قرار دهیم تا بتوانیم نسلی تربیت کنیم که احساسش این باشد که این مملکت مال آنهاست و خودشان باید آن را آباد کنند.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و سه - ۱۷ مهر ۱۴۰۳