ارزیابی جابری انصاری، تحلیلگر مسائل منطقه درباره روندهای جاری در نخستین سالروز عملیات «طوفان الاقصی»

«وعده صادق ۲» امتداد راهبرد بازدارندگی و مهار ماشین جنگی اسرائیل بود

«باید صحنه را بشناسیم» این تأکیدی است که حسین جابری انصاری دیپلمات سابق و مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی در اشاره به تحولات حساس خاورمیانه و در نخستین سالروزعملیات «طوفان الاقصی» بر ضرورت توجه به آن مطرح می‌کند.
صبح‌ روز ۱۵ مهر سال ۱۴۰۲ مصادف با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ بود که «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، با صدور فرمان یک عملیات غافلگیرانه، گروه های نظامی تحت فرماندهی خود را برای حمله به سرزمین‌های اشغالی در اطرف نوار غزه بسیج کرد. عملیاتی که بویژه در نقطه آغاز خود توانست غافلگیری و شکست بزرگ اطلاعاتی و نظامی برای رهبران رژیم صهیونیستی به دنبال داشته باشد. در پی تقبل چنین شکستی از سوی رهبران اسرائیل بود که این رژیم موجی از اقدامات سبعانه خود را با بهره‌گیری از حمایت نظامی و مالی از سوی ایالات متحده در یک نبرد نابرابر به جریان انداخت و در روزها و ماه‌های پس از آن، ابعاد گستره وسیع ناامنی، ترور و خشونت را تا درون مرزهای لبنان کشاند. در همین راستا ترور اسماعیل هنیه سخنگوی سیاسی حماس و سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان جدیدترین دست از اقداماتی بود که نشان می‌داد اسرائیل با ارتکاب به آن، سعی بر کشاندن تهران به صحنه مستقیم نبرد دارد. این‌چنین بود که جمهوری اسلامی در دومین حمله نظامی خود موسوم به «وعده صادق‌2» شهادت دو چهره بلندپایه جبهه مقاومت را پاسخ گفت و اعلام کرد که خویشتنداری ارادی‌اش در برابر جنگ طلبی اسرائیل به پایان رسیده است. جابری انصاری در گفت‌و‌گویی که پیرامون تحولات جاری منطقه در رسانه ملی داشت، بر ضرورت تشخیص درست از ابعاد و روندهای جاری تأکید کرده است. چه به اعتقاد او در غیر این صورت اسرائیل می‌تواند از برهم زدن معادلات خاورمیانه به سود خویش بهره ببرد.

تلاش برای خروج از استهلاک تدریجی
او با تصریح این مهم که باید در برابر اسرائیل بازدارندگی ایجاد شود، یادآور شد که اسرائیل می‌خواهد از استهلاک تدریجی خارج شود و با تحمیل هزینه به طرف مقابل، خود را از سه کنج محاصره و تنگنا خارج کند. بنابراین ایران نیز باید استراتژی کلان فرسایش درازمدت را در برابر ماشین جنگی اسرائیل پیگیری کند. جابری انصاری عملیات «وعده صادق ۲» را در امتداد هدف تلاش برای مهار ماشین جنگی اسرائیل و بازدارندگی در برابر آن و اجرای استراتژی فرسایشی دراز مدت خواند و گفت: این عملیات امیدی در فلسطین ایجاد کرد که مقاومت مؤثر و منتج به نتیجه است. نکته دیگر این بود که نشان داد فلسطینی‌ها تنها نیستند، بلافاصله حزب‌الله اعلام کرد که عملیات علیه اسرائیل را آغاز می‌کند و تا هنگامی که اسرائیل دست برندارد به مبارزه ادامه خواهد داد و همان‌طور که شاهد هستیم این مبارزه تا امروز نیز ادامه دارد. این دیپلمات پیشین به ورود عراق و انصارالله به صحنه منازعه اشاره و تصریح کرد: این اولین بار بود که یمن در قلب حوادث خاورمیانه و فلسطین وارد شد. برای اولین بار یمن سطح بازی خود را به مسأله منطقه‌ای مبارزه با رژیم صهیونیستی ارتقا داد.

توقف عادی‌سازی رابطه
جابری انصاری در ادامه با اشاره به روندی که پیش از عملیات طوفان الاقصی در بطن عادی‌سازی رابطه برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی شکل گرفته بود، افزود: عادی‌سازی رابطه در روند واقعی سرعت گرفته بود و انتظار می‌رفت که بزودی روابط رژیم با عربستان برقرار شود و بعد از آن موجی بهمن وار از روابط اعراب با اسرائیل شکل بگیرد. طوفان الاقصی عملاً فضایی خلق کرد که امکان پیشبرد عادی‌سازی حداقل در سطح علنی متوقف شد. حجم کشتار گسترده رژیم صهیونیستی آنچنان فضای روانی در افکار عمومی منطقه ایجاد کرد که بسترهای لازم برای عادی‌سازی را با بحران مواجه ساخت.
او با بیان اینکه هفتم اکتبر فلسطین را از یک مسأله مرده به قلب حوادث آورد، افزود: از این زاویه باید به طراحان طوفان الاقصی نمره بالایی داد برای اینکه مسأله فلسطین به موضوع اول منطقه و جهان تبدیل شد. این مهم‌ترین دستاورد برای مردم و مقاومت فلسطین بود. مدیرعامل ایرنا با ارائه تصویری از واقعیت اسرائیل امروز تصریح کرد: هفتم اکتبر شرایطی را برای اسرائیل ایجاد کرد که بعد از مدت‌ها حذف شدگی از طریق یک عملیات موفق نظامی و اطلاعاتی آنها را به میدان بازگرداند بویژه که بسیار غافلگیرکننده نیز بود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و دو - ۱۶ مهر ۱۴۰۳