«کندو» و ماجرای خطه سیستان

اولین تجربه سریال‌سازی احمدرضا درویش به کجا می انجامد؟

فرهنگی/ خبر اولین تجربه سریال‌سازی احمدرضا درویش اتفاقی امیدوارکننده برای علاقه‌مندان سینمای او بود؛ فیلمساز شناخته شده‌ای که پیش از این ساخت فیلم‌های مطرحی چون «کیمیا»، «دوئل» و «متولد ماه مهر» را در کارنامه خود دارد و در پی حواشی پیرامون اکران آخرین ساخته‌اش «رستاخیز» وعده داده بود تا زمانی که مشکل نمایش این فیلم برطرف نشود، فیلمی نمی‌سازد.
اواخر دی‌ماه سال 1400 بود که علی دارابی خبر داد این کارگردان سینما قرار است سریال «کندو» را در خطه سیستان بسازد. آن طور که او اعلام کرد درویش قرار است در این سریال عمدتاً به زیبایی‌ها و پاکی‌های خطه سیستان و بلوچستان که معمولاً از قاب دوربین‌ها گم بوده، بپردازد.
با گذشت چند سال اما هنوز خبری از تولید سریال «کندو»ی احمدرضا درویش نیست. آن طور که تسنیم گزارش داده این پروژه حتی به مرحله پیش‌تولید نیز نرسیده است. در حالی که می‌توان از پتانسیل و ظرفیت‌های کارگردان بزرگی چون احمدرضا درویش بهره برد، به نظر می‌رسد فرصت‌های موجود برای ساخت آثار باکیفیت در این زمینه به تأخیر افتاده است. در اردیبهشت‌ماه، مهدی فرجی در گفت‌وگویی با رسانه‌ها اعلام کرد که فیلمنامه این سریال آماده و نوشته شده است و در حال حاضر توافقاتی برای تأمین منابع مالی آن در حال انجام است. سازمان صداوسیما و استانداری سیستان و بلوچستان هر کدام بخشی از این فرآیند را برعهده دارند. حتی امیدواری وجود داشت که این سریال امسال کلید بخورد، اما آخرین پیگیری‌ها حاکی از آن است که هنوز به مرحله‌ پیش‌تولید هم نرسیده است.
در روزهایی که سازمان صداوسیما به ساخت آثار پرتره، تاریخی و الف ویژه روی آورده، نام‌هایی چون احمدرضا درویش برای «کندو» و مسعود جعفری جوزانی برای ساخت سریال «پوریای ولی» نیز به گوش رسیده است؛ اما هنوز خبری از این پروژه‌ها نیست. به نظر می‌رسد نیاز است که این سریال‌ها هرچه زودتر به مرحله پیش‌تولید و تولید برسند تا فضایی برای نمایش آثار فاخر در تلویزیون باقی بماند.