بخش خصوصی برای تولید بنزین آستین بالا زد

میزان تولید بنزین در کشورمان روی عدد 112 میلیون لیتر در روز مانده در حالی که میزان مصرف بیش از 120 میلیون لیتر بوده و در برخی روزها از مرز 150 میلیون لیتر نیز عبور کرده است.

امین محمودی
خبرنگار

 
کشورمان در سال‌جاری با افزایش بی‌سابقه مصرف بنزین روبه‌رو شده است از این رو کارشناسان با اتخاذ راهبردهایی به دنبال افزایش تولید این فرآورده نفتی در کشور بوده‌اند تا از میزان ارزبری واردات آن بکاهند.
از طرف دیگر آمارها نشان می‌دهد میزان تولید بنزین در کشورمان روی عدد 112 میلیون لیتر در روز مانده در حالی که میزان مصرف بیش از 120 میلیون لیتر بوده و در برخی روزها از مرز 150 میلیون لیتر نیز عبور کرده است.

 امکان کاهش یک سوم هزینه
بد نیست بدانیم سال گذشته 4 میلیارد دلار از ارزهای حاصل از صادرات کشور به واردات بنزین اختصاص یافت و در وضعیت فعلی نیز به نظر می‌رسد در خوشبینانه‌ترین حالت این میزان 6 میلیارد دلار خواهد بود.
کارشناسان می‌گویند یکی از راهکارهای جبران ناترازی سوخت در کشور، تبدیل متانول به بنزین یا MTG است ضمن اینکه باید روی مدیریت مصرف کار کنیم. پیش از این نیز جواد اوجی، وزیر سابق نفت اعلام کرد بود که تفاهمنامه‌های خوبی با پتروشیمی‌های متانول‌ساز امضا شده تا بخشی از تولید متانول کشور به سمت تولید بنزین سوق داده شود؛ اتفاقی که می‌تواند به رفع ناترازی بنزین کمک کند. طبق محاسبات، تولید هر لیتر بنزین از متانول نسبت به واردات هر لیتر بنزین، هزینه دولت را «یک‌سوم» کاهش می‌دهد. گفته می‌شود که سوخت متانول یک سوخت زیستی جایگزین برای احتراق است که هم در ترکیب با بنزین و هم به طور مستقل به عنوان سوخت می‌تواند استفاده شود. متانول نسبت به بنزین برای محیط‌زیست اثرات مخرب کمتری را به دنبال دارد و در عین حال اکتان بالاتری نسبت به بنزین مصرف می‌کند.

 در نظر گرفتن تخفیف ۱۶ تا ۱۷درصدی
 حسن عباس‌زاده، سرپرست شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: در حال حاضر پنج شرکت که متقاضی احداث واحد تبدیل متانول به بنزین هستند در سامانه ثبت مجوزها ثبت‌نام کردند و قرار شد در قالب آیین‌نامه، تخفیفات پلکانی که در خردادماه امسال هیأت دولت ابلاغ کرد، روی این پروژه‌ها اعمال شود. همچنین مقرر شده به تولیدکنندگان بنزین از متانول، تخفیفی ۱۶ تا ۱۷درصدی در خوراک اعطا شود تا بازدهی بهتری داشته باشند.
سرپرست شرکت ملی پتروشیمی با بیان اینکه این پروسه از مسیرهای مختلفی انجام می‌شود، افزود: یکی از مسیرها این است که واحدهای دست دوم، این پروژه‌ها را با رعایت استانداردهای انرژی اجرا می‌کنند. در این حوزه دستورالعمل خاص داریم که حتماً در نظر گرفته خواهد شد که واحد از دور خارج نشده باشد. طبق برآوردهای صورت گرفته تقریباً طی ۱.۵ سال می‌توان یک واحد پتروشیمیایی را راه‌اندازی کرد و به تولید رسید ولی بر اساس محاسبات 3 سال زمان لازم داریم تا از طریق واحدهایی که جدید ایجاد خواهد شد به تولید مکفی برسیم. البته ظرفیت هر کدام از این واحدها ۲۰۰ هزار تن است و در وضعیت فعلی ۵ واحد در حال انجام فعالیت در این حوزه هستند و ما تا ۱۰ واحد هم امکان اعطای مجوز را داریم.

جلوگیری از ارزان فروشی پتروشیمی‌ها
بد نیست در رابطه با این راهکار برای کاهش ناترازی بنزین در کشور بدانیم که متانول تولیدی هم‌اکنون صادر می‌شود و قرار است به جای صادرات این محصول، آن را تبدیل به محصولی با ارزش افزوده بالاتری مانند بنزین کنند.همچنین تولید بنزین از متانول ارزانتر از سایر روش‌هاست و مسئولان در این شرایط تحریمی و ارزی به دنبال آن هستند تا در این زمینه مشکلی برای کشور بوجود نیاید.
از طرف دیگر تبدیل مستقیم متانول به بنزین در واحدهای MTG (Methanol to Gasoline) طرحی است که هم از ارزان‎‌فروشی محصول نیمه‌خام متانول توسط پتروشیمی‌های ایران جلوگیری می‌کند و هم در رفع ناترازی بنزین می‌تواند عرضه را افزایش دهد.طبق گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، متانول تولیدی از خوراک گاز در ۱۲ سال گذشته به جای ارزش‌افزوده، ارزش کاسته ایجاد کرده و کشور ۱.۷ میلیارد دلار درآمد کمتری نسبت به صادرات گاز بدست آورده و حال قرار است از این ماده کم‌ارزش، بنزین تولید شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و دو - ۱۶ مهر ۱۴۰۳