ضعف رژیم صهیونیستی در تأمین امنیت اقتصادی

طوفان‌الاقصی کاتالیزور فرار سرمایه از بازارهای مالی اسرائیل

بررسی روند افت بازار سهام رژیم صهیونیستی

 مجتبی آزادیان
خبرنگار

عملیات طوفان الاقصی نه فقط برای رژیم صهیونیستی بلکه برای کل دنیا نیز رخدادی شوکه‌کننده و غافلگیرکننده بود. همچنین پیامدهای اقتصادی این رخداد بویژه در اقتصاد اسرائیل در حوزه‌های مختلف کاملاً مشهود بوده است. پس از این اتفاق بود که بسیاری از صنایع و شرکت‌های فناوری و نوآوری این رژیم که اقتصاد خود را بر پایه آنها بنا کرده است، به خروج از سرزمین‌های اشغالی اندیشیدند. در حقیقت یکی از اصلی‌ترین پیامدهای این رخداد از نگاه اقتصادی، ضربه مهلک بر ویژگی‌های بنیادین اقتصاد این رژیم در بخش‌های دانش‌بنیان، صادرات‌محور و سرمایه‌گذاری خارجی بوده است. طوفان الاقصی یک کاتالیزور بسیار نیرومند برای روند فرار سرمایه و نیروهای متخصص از اسرائیل شد.

 افت‌های چند درصدی
در کنار این مورد بررسی این رخداد بر بازارهای بین‌المللی نیز بسیار مشهود بوده است به طوری که شاخص داوجونز امریکا پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر 2023، تا فاصله 27 اکتبر 2023 حدود هزار واحد کاهش یافت که نشان از افت
3 درصدی داشت اما در نهایت پس از یکسال به رقم 42 هزار و 353 واحد رسید و حدود 27 درصد رشد کرد.همچنین شاخص
500 S&P نیز در همین مدت زمان یعنی از هفتم اکتبر تا 27 اکتبر حدود 4.5 درصد افت کرد اما در فاصله یکساله از 7 اکتبر تاکنون حدود 33.5 درصد رشد داشته است. اما شاخص نزدک نیز در فاصله 20 روز پس از این رخداد سیاسی و بین‌المللی حدود 6 درصد افت و در فاصله زمانی یک‌ساله 35 درصد رشد داشته است.

تأثیر عمیق در قیمت جهانی نفت
قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت
West Texas Intermediate نیز در فاصله یکساله رخداد طوفان الاقصی از 82.79 دلار به 74.31 دلار افت کرد و بیش از 10 درصد کاهش داشته است، اما در فاصله 12 روز از این رخداد یعنی از هفتم اکتبر تا 19 اکتبر، به دلیل این رخداد قیمت WTI حدود 8 درصد رشد داشته است که نشان از تأثیر عمیق این رخداد در قیمت جهانی نفت داشته است.

رشد 45 درصدی پس از یک سال
از سوی دیگر در بازار طلا، قیمت هر اونس طلای جهانی پس از رخداد طوفان الاقصی از 1830 دلار در فاصله 20 روز تا 27 اکتبر به رقم 2079 دلار رسید و در سالگرد این اتفاق به رقم بی‌سابقه 2649 دلار افزایش یافت که رشدی حدود 45 درصدی را نشان می‌دهد.

روند قابل‌تأمل بازارهای مالی ایران
همزمان با عملیات طوفان‌الاقصی، بازار طلا در کشورمان بویژه طلای 18 عیار به این رویداد واکنش نشان داد. بر این اساس، در همان روز بعد از عملیات، با رشدی 9 درصدی مواجه شد، اما پس از چند روز به ثبات نسبی رسید. سکه امامی نیز در فاصله دو روز پس از رخداد طوفان‌الاقصی، حدود 9 درصد رشد داشت اما دوباره حدود 5 درصد کاهش یافت و به ثبات نسبی رسید. همچنین بررسی روند تغییرات نرخ ارز در زمان عملیات طوفان‌الاقصی نشان می‌دهد که روند تغییرات نرخ ارز مقطعی بوده و پس از مدت کوتاهی به ثبات در همان حول و حوش رقم قبلی رسیده است. پس از طوفان‌الاقصی، نرخ ارز به یکباره در روز پانزدهم مهر ماه سال گذشته (هفتم اکتبر) بیش از 2 هزار و 500 تومان رشد کرد، اما پس از یک هفته دوباره به نزدیکی‌های رقم روز چهاردهم مهرماه (آخرین روز معاملاتی قبل از طوفان‌الاقصی) بازگشت.
شاخص کل بازار سرمایه نیز با اینکه در 16 مهر ماه سال گذشته و یک روز پس از طوفان‌الاقصی با افتی 2.58 درصدی مواجه شد اما پس از آن به ثبات نسبی رسید و در کمتر از یک ماه از رقم قبل از طوفان‌الاقصی عبور کرد.

 

بــــرش

افت بازار سهام رژیم صهیونیستی
عملیات طوفان الاقصی روی بورس خود رژیم صهیونیستی نیز تأثیر زیادی داشته است به طوری که شاخص یک‌ساله بورس صهیونیست‌ها نشان می‌دهد بعد از رخداد طوفان الاقصی در هفتم اکتبر و نیز هر دو حمله موشکی موفق ایران، بازار سهامشان با افت مواجه شده است و در فاصله 20 روز پس از این رخداد، بورس رژیم صهیونیستی بیش از 7 درصد کاهش داشته است. در نهایت اینکه، فارغ از بررسی همه شاخص‌های اقتصادی در دنیا و رژیم صهیونیستی، طوفان الاقصی به خوبی ضعف رژیم صهیونیستی در تأمین امنیت پایدار اقتصادی را به رخ کشید و موجب تضعیف اقتصاد این رژیم در حوزه‌های مختلف شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و دو - ۱۶ مهر ۱۴۰۳