کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی پس از عملیات وعده صادق 2

مؤسسه اعتبارسنجی اس‌اندپی (S&P) رتبه اعتباری اسرائیل را از A+ به A تغییر داد. این دومین بار از زمان آغاز جنگ است که مؤسسه اس‌اندپی رتبه اعتباری اسرائیل را کاهش داده است. با توجه به این تحولات، آینده اقتصادی اسرائیل با چالش‌های جدی مواجه شده است. پس از عملیات وعده صادق ۲ و اصابت بیش از 100  موشک بالستیک به پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی، مؤسسه رتبه‌بندی اعتباریS&P  بار دیگر رتبه اعتباری بین‌المللی اقتصاد اسرائیل را کاهش داد.
 در همین رابطه پایگاه خبری تایمز اسرائیل نوشت: «مؤسسه  بین‌المللی رتبه‌بندی اعتباری Standard & Poors، رتبه اسرائیل را پس از حمله موشکی ایران، بلافاصله کاهش داد و با اشاره به تشدید درگیری با حزب‌الله و خطر شروع جنگی گسترده با ایران، نسبت به تأخیر در رشد اقتصادی اسرائیل هشدار داده و اعلام کرد که چشم‌اندازی منفی نسبت به آینده اسرائیل دارد.
این رسانه اسرائیلی در ادامه نوشت: مؤسسه S&P برای دومین بار در سال جاری به مؤسسه مودیز پیوست تا رتبه اعتباری بین‌المللی دولت اسرائیل را از A+ به A کاهش دهد. این مؤسسه از آنجایی‌که خطر تشدید بیشتر تنش در نبرد با حزب‌الله لبنان و خطر جنگی گسترده‌تر با ایران را می‌بیند؛ چشم‌انداز منفی خود را نسبت به آینده اسرائیل حفظ کرد.
 مؤسسه S&P اعلام کرد: ما اکنون پیش‌بینی می‌کنیم که فعالیت نظامی اسرائیل در غزه و احتمال افزایش وسعت درگیری‌ها در سراسر مرزهای شمالی از جمله تهاجم زمینی به لبنان، ممکن است تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد و خطر عملیات تلافی‌جویانه علیه اسرائیل وجود داشته باشد. این نکته اخیر بویژه با حمله موشکی ایران به اسرائیل برجسته شده است. در ادامه گزارش S&P هشدار داده شده است که عملیات زمینی گسترده‌تر در لبنان که با شرایط فعلی ارتش اسرائیل همراه با فراخوان نیروهای ذخیره است؛ می‌تواند موجب محدودیت و کاهش رشد اقتصادی اسرائیل در آینده‌ای نزدیک شود.  مؤسسه رتبه‌بندی گفت که چشم‌انداز منفی به این معنی است که اگر درگیری‌های نظامی آسیبی بزرگ‌تر از حد انتظار برای رشد اقتصادی، امنیت مالی سرمایه‌گذاران و نظام پرداختی اسرائیل شود؛ ممکن است کاهش رتبه بیشتری برای اسرائیل در راه باشد.
 تایمز اسرائیل در ادامه نوشت: این تنزل رتبه چند ساعت پس از آن انجام شد که ایران سه‌شنبه‌شب، حجم عظیمی از موشک‌‌های بالستیک را به سمت اسرائیل شلیک کرد و تقریباً ۱۰ میلیون نفر را به پناهگاه فرستاد. یالی روتنبرگ، حسابدار کل وزارت دارایی اسرائیل، اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که جنگ در یک سال اخیر، آسیب‌های زیادی را به اقتصاد اسرائیل زده است و تاکنون بیش از ۶۶ میلیارد دلار هزینه برای دولت اسرائیل داشته است. هفته گذشته نیز «مؤسسه رتبه‌بندی اعتباری مودیز» چند پله‌ رتبه اعتباری اقتصاد اسرائیل را کاهش داد. این مؤسسه جمعه گذشته طی گزارشی، رتبه اعتباری اقتصاد اسرائیل را ۲ درجه کاهش داد و با کاهش پیاپی رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی، کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که سرمایه‌گذاران، کیفیت بدهی و یا اوراق‌قرضه دولت اسرائیل را بااحتیاط بیشتری ارزیابی خواهند کرد که می‌تواند میزان استقبال از این اوراق را کاهش دهد. چنین مسیری، کابینه نتانیاهو را بزودی مجبور به استقراض بیشتر می‌کند که این امر نیز به‌تبع، وضعیت مالی شکننده در اسرائیل را تشدید خواهد کرد.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳