حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق حملات گسترده‌ای را در سرزمین‌های اشغالی تدارک دیده‌اند

تلفات اسرائیل روی دور تند

ورود ارتش صهیونیستی به فاز دوم جنگ و آغاز نبرد زمینی با جبهه لبنان، نه تنها حلقه تهدید حزب‌الله را برای صهیونیست‌ها تنگ‌تر کرده که از سوی دیگر افزایش سطوح مقابله جبهه مقاومت، این فاز را به مهلکه نظامیان ارتش تبدیل کرده است. همراه با استمرار و تشدید حملات از سوی حزب‌الله، مقاومت عراق نیز عملیات‌های فشرده‌ای را به موازات آن ترتیب داده که برای اولین بار از آغاز جنگ غزه، سبب کشته شدن تعدادی از نظامیان اسرائیلی شده است. وای نت به نقل از ارتش اسرائیل گزارش داد، حملات پهپادی مقاومت عراق در روز جمعه موجب کشته شدن دو نظامی از نیروهای گردان ۱۳ تیپ گولانی و زخمی شدن ۲۴ نظامی دیگر شد که حال دو نفر از آنها وخیم است. این اولین باری است که پرتاب از عراق منجر به کشته شدن در اسرائیل می‌شود. تحقیقات ارتش رژیم اشغالگر نیز نشان می‌دهد که آنها در شناسایی پهپاد مقاومت عراق ناکام مانده و بدون هشدار منفجر شد و سربازان نمی‌دانستند که هدف حمله قرار گرفته‌اند و نتوانستند حفاظت لازم را انجام دهند .‌یوسی یهوشع تحلیلگر مسائل نظامی شبکه i24 در تحلیل این حملات منحصر بفرد، گفت که خسارتی که ارتش رژیم صهیونیستی بر اثر حمله پهپادی مقاومت عراق به یک پایگاه نظامی صهیونیستی در جولان اشغالی سوریه متحمل شده، سنگین است. وی افزود: «ارتش در برخورد با نیروهای عراقی با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو می‌شود و این مسأله را به امریکایی‌ها واگذار کرده است. همکاری خوبی با امریکایی‌ها وجود دارد.» در ادامه، روز گذشته نیز مقاومت اسلامی عراق طی حملاتی ۳ نقطه و پایگاه مهم رژیم صهیونیستی را در شمال فلسطین اشغالی با پهپاد هدف قرار داده است.
در عین حال، مقاومت لبنان با گذر از دشواری جنایات انفجار دستگاه‌های ارتباطی و حملات هوایی فزاینده به ضاحیه، ‌پس از شهادت سید حسن نصرالله، رهبر مقاومت حملات کوبنده‌ای را به سرزمین‌های اشغالی انجام داده است. حملاتی که نمود عدم ضربه پذیری اساسی و حفظ تشکیلات و بدنه حزب‌الله لبنان است.
در همین رابطه روز گذشته مقاومت لبنان عملیات‌های متنوعی را علیه مواضع صهیونیستی ترتیب داد و خسارات متعددی را بر ارتش این رژیم وارد کرد. در این راستا ارتش اسرائیل اعتراف کرد که 38 سرباز ظرف 24 ساعت در بحبوحه درگیری‌های مداوم با حزب‌الله لبنان مجروح شده‌اند. وای نت هم خبر داد که تنها روز جمعه 9 سرباز ارتش اسرائیل در نبرد زمینی در جنوب لبنان، کشته شدند. همچنین حزب‌الله لبنان، ارتش اسرائیل را با یک عملیات وسیع در الجلیل غافلگیر کرد. در همین رابطه، رسانه‌های عبری روز گذشته از زخمی شدن 10 نفر بر اثر اصابت راکت در منطقه الجلیل مرکزی خبر دادند. حزب‌الله اعلام کرد که رزمنده‌هایش یک نیروی پیاده نظام اسرائیلی را در حالی که قصد پیشروی به سمت نزدیکی شهرداری العدیسه در جنوب لبنان داشتند مورد حمله قرار داده که چندین اسرائیلی طی آن کشته و زخمی شدند. حزب‌الله اشاره کرد که درگیری با نیروهای اسرائیلی همچنان ادامه دارد. این جنبش نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه هوایی رمات داوود را با موشک فادی 1 و شهرک صعصع را با دو موشک فلق 2 بمباران کرده است. همچنین طبق گزارش رسانه‌های لبنانی حدود ۲۰ موشک به منطقه صفد و روشپینا   در شمال فلسطین اشغالی شلیک شد که موجب آتش‌سوزی‌ها و خسارت‌هایی در شهر اشغالی صفد شده است. نیروی امدادی اسرائیل اعلام کرد که در چند نقطه با آتش سوزی مواجه هستیم و نیروهای آتش‌نشانی در تلاش هستند تا از سرایت آن به شهرهای همجوار جلوگیری کنند. شدت حملات حزب‌الله به قدری ممتد و سنگین بود که جبهه داخلی اسرائیل اعلام کرد که ساکنان باقیمانده در منطقه کریات شمونا و تمام شهرهای اطراف باید در نزدیکی پناهگاه‌ها بمانند. مقاومت لبنان طی بیانیه‌ای متمادی گفت که تجمع نظامیان اسرائیلی در کفار گیلادی و کفار یووال در جنوب لبنان را با موشک بمباران کرده است. در پی این حملات آژیر خطر در شمال جولان، حیفا و خلیج آن نیز به صدا درآمد.
هاآرتص در بین شدت و گستردگی حملات حزب‌الله نوشت که از چهارشنبه گذشته حدود 700 موشک و پهپاد از لبنان به سمت الجلیل، جولان، حیفا و اطراف تل آویو پرتاب شده است.
در آن سو ارتش رژیم صهیونیستی حملات جنایت بار خود را به بیروت و لبنان ادامه می‌دهد. منابع لبنانی گزارش دادند که حملات به حومه جنوبی بیروت مانع از رسیدن تیم‌های امدادی به مناطق مورد نظر شده است. علاوه بر آن، خبرگزاری لبنان از مجروح شدن 9 کادر پزشکی در بیمارستان شهید صلاح غندور در بنت جبیل در جنوب این کشور بر اثر بمباران رژیم صهیونیستی خبر داد. به همین لحاظ، سندیکای پزشکی لبنان از سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل خواست تا قتل عام کادر پزشکی و تیم‌های آمبولانس توسط اسرائیل را متوقف کنند. خبرنگار الجزیره نیز از حمله جدید اسرائیل به حومه جنوبی بیروت خبر داد و اشاره کرد که ستون‌های دود از محل حمله برخاسته است. مجمع سیدالشهدا علیه‌السلام، میعادگاه بسیاری از مراسم حزب‌الله و سخنرانی‌های شهید حسن نصرالله روز گذشته نیز مورد حمله تروریست‌های صهیونیست قرارگرفت. ارتش رژیم صهیونیستی حومه شهر عیتا الشعب در جنوب لبنان را هدف حمله قرار داد. علاوه بر آن شهرک کفرکیله و کفر حمام و مناطق یارون و مارون الرأس در جنوب لبنان نیز توسط توپخانه رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار گرفتند. اسرائیل همچنین به شهرهای قنا و طیردبه در منطقه صور در جنوب لبنان حمله کرد. همچنین حمله پهپادی رژیم صهیونی به یک ساختمان مسکونی در اردوگاه بداوی در شمال لبنان منجر به شهادت سعید عطاالله علی، از فرماندهان گردانه‌ای عزالدین قسام و خانواده‌اش شد.
همچنین منابع محلی گزارش دادند که صدای انفجار در مجاورت فرودگاه نظامی پالمیرا در حومه شرقی حمص در مرکز سوریه شنیده شد.
در همین حال، اسرائیل همچنان به حملات خشونت‌آمیز خود به مناطق مختلف نوار فلسطینی تحت محاصره ادامه می‌دهد که هر روز منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها فلسطینی می‌شود که اکثریت آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

قطع ارتباط با رئیس شورای اجرایی حزب‌الله از جمعه گذشته
یک منبع امنیتی لبنانی در گفت‌و‌گو با الجزیره اعلام کرد که ارتباط حزب‌الله با هاشم صفی‌الدین رئیس شورای اجرایی آن از روز جمعه گذشته قطع شده است. منبع مذکور اشاره کرد صفی‌الدین هنگام بمباران منطقه المریجه در ضاحیه جنوبی بیروت، در یک مقر زیرزمینی حضور داشته است. به گفته این منبع، پهپادهای اسرائیلی از روز جمعه گذشته تیم‌های امدادی را که به دنبال رسیدن به منطقه بمباران شده هستند، مورد حمله قرار می‌دهند.

 

بــــرش

مقام نظامی صهیونیستی: رؤسای ما می‌خواهند ما را ساکت کنند

روز گذشته واشنگتن پست، به نقل از مقامات ارتش اسرائیل در شمال گفت: «رهبران اسرائیل می‌خواهند ما را ساکت کنند» آنها همچنین ضمن نگرانی اظهار داشتند که ارتش اقدامات لازم را برای اطمینان از عدم تکرار فاجعه انجام نداده و سوگند اولیه خود را زیر پا گذاشته است. آنها در ادامه گفتند: «از ما محافظت نمی‌شود و این یک مشکل برای ما و یک خطر برای کار ما است» و افزودند: «رؤسای ما می‌خواهند ما را ساکت کنند و شکایت نکنند، بنابراین ما را نادیده می‌گیرند» از نظر این مقامات، ارتش اسرائیل جبهه شمالی را به مدت 11 ماه در حاشیه نگه داشته و توجهی به مشقت‌هایش نداشته است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳