دبیرکل سابق ناتو به کی یف پیشنهاد داد بخشی از خاک اوکراین را در چهارچوب صلح تسلیم روسیه کند

خاکت را بفروش

دبیرکل سابق ناتو که به تازگی سمتش را به مارک روته، نخست‌وزیر پیشین هلند تحویل داده است، در نخستین گفت‌و‌گوی رسانه‌ای پس از اتمام مأموریت از پیشنهادش به ولودیمیر زلنسکی، مبنی بر تسلیم بخشی از قلمرو‌اش به‌ روسیه، مشابه قطعنامه شوروی-فنلاند در سال ۱۹۳۹ پرده برداشت.
ینس استولتنبرگ در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت که اوکراین برای دستیابی به صلح و تضامین امنیتی باید تسلیم بخشی از خاک خود به روسیه را بپذیرد. او در این گفت‌وگوی تفصیلی گفت که کی‌یف احتمالاً باید درباره نگاهش مبنی بر احیای مرزهای ۱۹۹۱ به عنوان پیش‌نیاز توافق صلح، بازنگری کند.
استولتنبرگ درباره پیشنهادش به زلنسکی، چیزی مشابه قطعنامه شوروی-فنلاند که حدود ۸۵ سال پیش تصویب شد را مطرح کرد و افزود: فنلاند در سال ۱۹۳۹ در نبردی شجاعانه با شوروی سابق جنگید. آنها هزینه‌های به مراتب بیشتری از آنچه انتظار می‌رفت به ارتش سرخ تحمیل کردند. جنگ با تسلیم ۱۰ درصد قلمرویشان تمام شد اما فنلاندی‌ها در عوض مرزی امن به دست آوردند.
براساس پیمان مارس ۱۹۴۰، فنلاند بخش عمده‌ای از منطقه «کارلیا» و «ویپوری» را به شوروی واگذار کرد. ویپوری دومین شهر بزرگ این کشور در آن برهه بود. استولتنبرگ مدعی شد که حتی اگر «خطی وجود داشته باشد که لزوماً جزو مرز بین‌المللی رسمی نباشد، باز هم می‌تواند تضامین امنیتی به دست آورد.»
وی یادآور شد که پیمان دفاعی امریکا با ژاپن، ادعای توکیو درباره جزایر «کوریل» که بخشی از روسیه است را پوشش نمی‌دهد و به‌رغم اینکه آلمان شرقی در آن برهه تحت دولتی مستقل و متحد شوروی کنترل می‌شد، آلمان غربی در ناتو پذیرفته شد.

اعضای ناتو به لحاظ نظامی از روسیه عقب‌تر هستند
دبیر کل سابق ائتلاف ناتو در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو تصریح کرد که اعضای اروپایی ناتو از روسیه از لحاظ توانمندی‌های نظامی عقب هستند و بایستی با افزایش هزینه‌های نظامی این شکاف را پر کنند.
به گزارش پالیتیکو، وی همچنین مدعی شد که متحدان کی یف بایستی قبل از حمله روسیه به اوکراین، آن را به تسلیحات بیشتری مجهز می‌کردند. استولتنبرگ افزود: «اگر چیزی باشد که بابت آن متأسف باشم، این است که بایستی از خیلی وقت قبل‌تر پشتیبانی نظامی از اوکراین را افزایش می‌دادیم.»
او ادامه داد: اکثر متحدان مخالف تجهیز اوکراین قبل از تهاجم روسیه بودند؛ آنها از عواقب آن بسیار می‌ترسیدند. من به کاری که انجام داده‌ایم افتخار می‌کنم، اما اگر زودتر شروع می‌شد، مزیت بزرگی بود و شاید حتی می‌توانست از تهاجم جلوگیری کند، یا حداقل انجام آن را برای روسیه بسیار دشوارتر کند.
طبق گزارش پالیتیکو، در طول درگیری، کی یف از متحدان غربی خود برای دریافت سلاح‌های پیشرفته‌تر از جمله موشک‌های دوربرد، تانک‌های جنگی و سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت بارها التماس کرده است. برخی، مانند آلمان، در نهایت به برخی از درخواست‌ها تسلیم شدند در حالی که قاطعانه برخی دیگر را رد کردند.
استولتنبرگ در این مصاحبه گفت، متحدان اوکراین باید پس از تهاجم، سریع تر سلاح‌های پیشرفته‌تری به آنها می‌دادند. وی افزود: «من سهم خود از این مسئولیت را بر عهده می‌گیرم». استولتنبرگ که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، دبیرکلی ناتو را بر عهده داشت، با وجود تهدیدات ترامپ اتحاد ناتو را درحالی حفظ کرد که رئیس‌جمهور وقت امریکا بارها تهدید کرده بود که اگر سایر اعضا هزینه‌های نظامی خود را افزایش ندهند، از ناتو خارج خواهد شد. استولتنبرگ در دفاع از عملکردش در زمان ترامپ به فایننشال تایمز گفت: «چه احتمال فروپاشی ناتو در زمان ترامپ
10 درصد می‌بود چه 90 درصد، کاری که باید را انجام دادیم». استولتنبرگ روز سه‌شنبه با مارک روته، نخست‌وزیر سابق هلند جایگزین شد و انتظار می‌رود نقش جدیدی را به عنوان رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ بر عهده بگیرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳