تدوین سیاست‌های کارآمد برای توسعه هوش‌مصنوعی

 داوود مسعودی
دبیرکل انجمن هوش‌مصنوعی
و اقتصاد دیجیتال ایران

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در نخستین دیدار اعضای هیأت دولت چهاردهم درباره توجه به توسعه زیرساخت‌های فناوری هوش‌مصنوعی در کشور، تدوین سیاست‌های کارآمد برای توسعه هوش‌مصنوعی ضروری است. البته این سیاست‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که ضمن بهره‌برداری حداکثری از مزایای هوش‌مصنوعی، چالش‌ها و خطرات احتمالی آن هم مدیریت شوند.
اعتقاد دارم که در این زمینه باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی در نظر گرفته شود. از برنامه‌های کوتاه مدت به منظور توسعه هوش مصنوعی در کشور، می‌توان به تحلیل نیاز‌ها و ارزیابی وضعیت فعلی کشور اشاره کرد. توسعه زیرساخت‌های اینترنتی با بهبود سرعت قابل اطمینان اینترنت بویژه در مناطق دورافتاده بخشی از این برنامه‌های کوتاه مدت به شمار می‌رود.
از برنامه‌های کوتاه مدت دیگر برای توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی، می‌توان به ایجاد مراکز داده کوچک و راه‌اندازی مراکز داده محلی برای پردازش داده‌ها اشاره کرد. کاهش مدت زمان تأخیر، توسعه آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و همچنین تشویق به نوآوری با ارائه مشوق‌های مالی و حمایتی برای استارتاپ‌ها و پروژه‌های نوآور از دیگر راهکارهای کوتاه مدت توسعه هوش‌مصنوعی است که می‌توان با توجه به این موارد، به موفقیت بالایی دست یافت.
 توسعه زیرساخت‌های فناوری هوش‌مصنوعی در کشور به برنامه‌های بلندمدت هم نیاز دارد که از آنها می‌توان به توسعه زیرساخت‌های پیشرفته با تأسیس مراکز داده بزرگ و پیشرفته با ظرفیت بالا به منظور پردازش و ذخیره‌سازی داده‌های کلان اشاره کرد. ایجاد اکوسیستم نوآوری با تأسیس شتاب‌دهنده‌ها و مراکز فناوری و نوآوری برای حمایت از استارتاپ‌ها و پروژه‌های نوآورانه، توسعه همکاری‌های بین‌المللی با تقویت دیپلماسی فناوری کشور و همچنین برقراری ارتباط با کشور‌های پیشرفته به منظور تبادل دانش و تجربیات در حوزه هوش‌مصنوعی هم در زمره برنامه‌های درازمدتی جای می‌گیرد که درنهایت می‌تواند منجر به توسعه هوش مصنوعی شود.
از دیگر برنامه‌های درازمدت در این زمینه، توسعه سیاست‌های جامع با تدوین و اجرای سیاست‌های جامع و پایدار به منظور استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی در بخش‌های مختلف است. همچنین با توسعه فرهنگ نوآوری و فناوری به دنبال ترویج فرهنگ نوآوری از طریق برگزاری رویداد‌های فناوری و تشویق به مشارکت عمومی، می‌توان درنهایت شاهد توسعه فناوری هوش مصنوعی در کشور بود. چنین برنامه‌هایی می‌تواند به ایجاد یک زیرساخت قوی و پایدار برای توسعه فناوری هوش‌مصنوعی در کشور کمک کند و منجر به تحقق اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت در این حوزه شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳