وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم هفته جهانی فضا خبر داد

دستور رئیس‌جمهور برای بررسی وضعیت اینترنت

مراسم هفته جهانی فضا که امسال شعار «فضا و تغییرات اقلیمی» برای آن در نظر گرفته شده، روز گذشته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران در پژوهشگاه فضایی برگزار شد. این مراسم که در آن به توانمندی‌های صنعت فضایی ایران پرداخته شد، از دغدغه اینترنت و موضوع فیلترینگ بی‌تأثیر نماند و وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم از دستور ویژه رئیس‌جمهور برای بررسی وضعیت اینترنت خبر داد.

تأکید بر لزوم تبادل دانش میان دستگاه‌ها
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم با تأکید بر لزوم هم‌افزایی و تبادل دانش میان دستگاه‌های مختلف گفت: باید به کار تیمی و هدف مشترک که تثبیت جایگاه در مدار لئو و دسترسی قدرتمندانه به مدار ژئو است، باور داشته باشیم. ستار هاشمی صنعت فضایی را دارای دو وجه مهم اقتداری و اقتصادی دانست که باید هر دو را در کنار یکدیگر مدنظر قرار داد. وی با اشاره به اعتقاد و تعامل رئیس سازمان فضایی به بخش خصوصی یادآور شد: مهم‌ترین رکن توسعه صنعت فضایی، حفظ و نگهداشت نیروی انسانی است.
هاشمی با اشاره به تنوع حوزه اثرگذاری صنعت فضایی گفت: بحث «حدنگاری» یکی از موضوع‌هایی است که صنعت فضایی بشدت می‌تواند در این خصوص کمک‌کننده و راهگشا باشد. استفاده از ظرفیت ماهواره «خیام»، تعیین تکلیف اراضی ملی، کشاورزی، روستایی و شهری کشور بشدت می‌تواند کمک کند تا به این سؤال پاسخ دهیم که چه کسی، در چه مکانی و در حال انجام چه کاری است.
وی تأکید کرد: پاسخ به این سؤال باعث هدفمند شدن ارائه خدمات به شهروندان می‌شود چرا که بدون داده موثق، نمی‌توان صحبت از حکمرانی کرد. وزیر ارتباطات یادآور شد: بحث حکمرانی یکی از دغدغه‌های جدی همه حاکمیت‌ است. داده‌های ما نیاز به تکمیل با استفاده‌ حداکثری از فناوری دارد. گاه اقدام‌هایی در کشور انجام می‌شود، اما از آنجا که هم‌افزایی بین دستگاه‌ها وجود ندارد باعث می‌شود همگی به شکل جزیره‌ای دنبال شوند درحالی که باید به هم‌افزایی توجه ویژه کرد.
ماهواره سنجشی «کوثر»
در آستانه پرتاب
رئیس سازمان فضایی ایران هم در مراسم هفته جهانی فضا از ساخت نخستین ماهواره برای عملیات در مدار ژئو خبر داد و گفت: این پروژه با همکاری دانش‌بنیان‌ها انجام شده و نقطه عطفی در صنعت فضایی ایران محسوب می‌شود.
حسن سالاریه با اعلام اینکه بزودی ماهواره سنجشی کوثر که ساخت مجموعه معاونت علمی و فناوری است پرتاب می‌شود، افزود: همچنین در آینده نزدیک پرتاب منظومه IOT تحت عنوان منظومه شهید سلیمانی را با همکاری بخش خصوصی در دستور کار داریم. با کمک این منظومه‌ ماهواره‌ای، می‌توان در مکان‌هایی که در آن زیرساخت زمینی برای دریافت اطلاعات وجود ندارد از بستر ماهواره‌ای استفاده کنیم. همچنین این منظومه می‌تواند امکان دریافت اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان را مهیا کند تا سرعت تصمیم‌گیری در بحران‌ها افزایش یابد.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: مدتی قبل ماهواره چمران1 با موفقیت پرتاب شد و در مدار قرار گرفت و در حال انجام مأموریت‌های خود است، همچنین در آینده نزدیک بلوک انتقال مداری سامان (به منظور افزایش ارتفاع مداری ماهواره‌ها) پرتاب خواهد شد. وی افزود: سه ماهواره سنجشی کوثر، طلوع ۳ و ظفر ۲ را پرتاب خواهیم کرد تا در کنار یکدیگر یک منظومه ماهواره‌ای تشکیل دهند.

ورود بخش خصوصی
به توسعه فضایی
معاون وزیر ارتباطات گفت: سازمان فضایی در دهه ۸۰ تأسیس شد و نهادهای مختلف پس از آن آغاز به کار کردند. در این دهه نخستین ماهواره‌های ارتباطی را ساختیم که ساختار ساده‌ای داشتند. سال ۸۷ پرتاب ماهواره امید را با ویژگی ارتباطی ساده داشتیم و پس از آن ماهواره‌های سنجشی متعدد توسط دانشگاه‌ها ساخته شد. دقت‌هایی که در آن برهه دنبال می‌شد، تصویربرداری چند ۱۰ متری بود اما پس از گذشت کمتر از ۲۰ سال در جایگاهی قرار گرفتیم که ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی متعدد را با دقت‌های بالا در کشور می‌سازیم. سالاریه گفت: سال گذشته ماهواره پارس با دقت ۱۵ متر پرتاب شد و اکنون نسخه‌های دیگر این ماهواره با دقت‌های 7 متر در حال طراحی و ساخت است. وی ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی را بسیار مهم دانست و یادآور شد: امسال پرتاب ماهواره‌های بخش خصوصی را در دستور کار داریم که مطمئناً ورود بخش خصوصی باعث سرعت گرفتن کار خواهد شد.

افزودن تصاویر ماهواره‌ای به سامانه جامع پایش محیط زیست
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست هم در این مراسم با اشاره به کاربردهای ماهواره در محیط زیست از اضافه شدن تصاویر ماهواره‌ای در سامانه جامع پایش محیط زیست خبر داد. احمد طاهری با اشاره به کاربردهای فناوری‌های فضایی در حوزه محیط زیست، یکی از این کاربردها را پایش گازهای دی اکسید کربن و متان دانست. وی افزود: برای پایش دی اکسید کربن، داده درستی از میزان انتشار آن در اختیار نداریم، ضمن آنکه پایش گاز متان با توجه به گستردگی مراکزی چون لندفیلدها، سیستم‌های کشاورزی و دامپروری‌ها از دشواری بیشتری نسبت به پایش دی اکسید کربن برخوردار است و فناوری فضایی می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند.

 

بــــرش

حکمرانی قانونمند
با محوریت مرکز ملی فضای مجازی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم هفته جهانی فضا از دستور ویژه رئیس‌جمهور برای بررسی وضعیت اینترنت خبر داد. ستار هاشمی در پاسخ به اینکه انتظار می‌رفت در جلسه شورای عالی فضای مجازی، موضوع رفع فیلترینگ مطرح شود، اما بحث فیلترشکن‌ها و مقابله با آن مطرح شد، گفت: در جلسه شورای عالی فضای مجازی رئیس‌جمهور دستور دادند وضعیت موجود ارزیابی و گزارش شود. رئیس‌جمهور در این جلسه در بحث ارزیابی وضعیت موجود و چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم، از لحاظ کیفیت ارتباطات تأکیداتی داشتند ولی شاید در رسانه‌ها کمتر منتشر شد.
وی درباره آخرین پیگیری‌ها در موضوع  فیلترینگ و اینکه رئیس‌جمهور در نشست خبری خود با خبرنگاران از پیگیری موضوع فیلترینگ و رایزنی با شورای امنیت خبر داده بودند، گفت: وقتی صحبت از فضای مجازی می‌کنیم، این فضا صرفاً حوزه فنی نیست و فضای مجازی حداقل برابر با فضای ‌حقیقی است که ذینفعان زیادی دارد و زیست در آن جریان دارد.
هاشمی یادآورشد: از همه ذینفعان خواسته شده بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حکمرانی قانونمند، کمک کنند تا در حوزه‌های مختلف برنامه‌ای ترسیم و با محوریت مرکز ملی فضای مجازی تجمیع و نهایی شود. در نهایت هم، تصمیم نهایی در شورای عالی فضای مجازی گرفته خواهد شد.

ضرورت پایش آلودگی فیلترشکن‌ها
وزیر ارتباطات افزود: رئیس‌جمهور دستور داد که وضعیت موجود فیلترینگ ارزیابی و گزارش شود، ولی مطالبه جمعی در زمینه فیلترشکن‌هایی بود که موجب آلودگی‌های شبکه ملی اطلاعات شده است. از این رو هم وضعیت موجود گزارش می‌شود و هم این آلودگی‌ها پایش می‌شود. بخش زیادی از این آلودگی‌ها مربوط به استفاده از فیلترشکن‌ها می‌شود که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حفاظت از داده‌های کاربران
هاشمی در خصوص اطلاعات و داده در هوش مصنوعی هم گفت: در موضوع داده‌ها یک تکلیف قانونی داریم و آن، قانون اطلاعات داده‌های ملی است که دستگاه‌ها را مکلف کرده داده‌های خود را برای شکل‌گیری دولت هوشمند و دولت الکترونیک در اختیار قرار دهند. وی افزود: حقیقت ماجرا این است که به دلایل مختلف شاهد اجرای کُند این قانون هستیم. اما در وزارت ارتباطات این موضوع را در دستور کار داریم، چرا که باور ما بر این است که باید داده‌های مردمی با حفظ محرمانگی و حریم خصوصی، برای تسهیل امور در اختیار مردم قرار گیرد.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: از سوی دیگر اگر داده‌هایی چه در سامانه‌ها و سکوهای حاکمیتی و چه در سایت‌های بخش خصوصی داریم، باید حریم خصوصی مردم مورد حمایت قرار گیرد. هاشمی ادامه داد: پیش‌نویس این موضوع  نیز در وزارت ارتباطات با همکاری دستگاه‌های مختلف تهیه شده و در صحن دولت در حال بررسی نهایی است و بزودی در مجلس در قالب یک لایحه ارائه خواهد شد. هاشمی درباره دسترسی خانواده‌ها به فیبر نوری تا پایان سال هم گفت: در زمینه فیبر نوری دو مفهوم مجزا در حوزه‌های پوشش و اقتصاد داریم که گاه این دو مفهوم با یکدیگر خلط می‌شود. برنامه ما ایجاد ۲۰ میلیون پوشش برای خانوارها تا پایان سال است ولی این امر به معنای اتصال خانوارها به فیبر نوری نیست، چون باید درخواست‌ها از سمت خانوارها باشد و آنها متقاضی استفاده از این فناوری باشند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و یک - ۱۵ مهر ۱۴۰۳