معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با « ایران» مطرح کرد

گفتمان‌سازی برای آموزش مقاومت

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

آموزش مقاومت و ایستادگی در مقابل استکبار می‌تواند یکی از ارکان مهم تربیتی در کنار همه آموزش‌هایی باشد که آموزش و پرورش به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهد. نسلی که بیاموزد زیر بار ظلم نرود و مقابل آن ایستادگی کند. محمدحسین پورثانی، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «ایران» درباره اهمیت آموزش مقاومت در آینده و در نسل جوان ما و در پاسخ به این سؤال که آموزش مقاومت و تربیت دانش‌آموزان به چه صورت خواهد بود و برنامه آموزش و پرورش برای این امر چیست، گفت: سند تحول بنیادین، تربیت را تمام ساحتی و فرهنگ ایثار و شهادت را جزو مقوله‌هایی می‌داند که ما باید به دانش‌آموزان‌مان فرا دهیم.
وی درباره اینکه باید عافیت‌طلبی را کاهش داد، گفت: اصولاً امروزه یکی از آفت‌های جدی که دانش‌آموز و متربی ما را تهدید می‌کند، عافیت‌طلبی است. فضای زندگی جدید فضایی است که دانش‌آموز، مرد، زن، پیر و جوان را به سمت عافیت‌طلبی می‌برد. در حالی که فرهنگ ایثار و مقاومت ضد عافیت‌طلبی است، یعنی دانش‌آموز را به حرکت وا می‌دارد و دانش‌آموز را از عافیت‌طلبی دور می‌کند. درحالی که اگر نوجوان ما آنچه که دنبالش هست در اختیارش گذاشته نشد، خود او دنبال یک موقعیت جدید می‌گردد.
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: نسل قدیمی ما در برابر ناملایمتی‌ها و نارسایی‌ها مقاوم‌تر بوده‌اند، از این رو هر چقدر ما بتوانیم دانش‌آموز و نسل جدید را به سمت فرهنگ مقاومت پیش ببریم، آنها در برابر اتفاقات ناخواسته مقاوم‌تر می‌شوند. گاهی اوقات ما از دانش‌آموزمان می‌پرسیم چرا فلان کار را انجام داده‌اید؛ آنها می‌گویند که چون آسان‌تر بوده انجام دادیم؛ بعضاً کار ساده‌تر را انجام می‌دهند به این دلیل که راحت‌تر است و این را می‌دانند که اگر قرار باشد سراغ آن کار بهتر بروند باید تلاش بیشتری کنند و یک مقداری سختی بکشند. اگر فرهنگ مقاومت در میان فرزندان ما نهادینه شود حتماً آنها را رو به جلو می‌برد و رو به تعالی می‌رساند. پورثانی در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان این را فرهنگ‌سازی کرد و به نسل جدید آموخت، گفت: اگر پدر، مادر، معلم و جامعه عافیت‌طلب باشند، لاجرم فرزندان نیز به سمت عافیت‌طلبی کشیده می‌شوند. بنابراین اولین اقدامی که باید انجام دهیم، این است که مربیانی اهل مقاومت، ایستادگی، تلاش و اهل سختکوشی برای دانش‌آموزان فراهم کرده و دانش‌آموزان‌مان را با این فرهنگ آشنا کنیم.
 
برخی با الگوهای فرهنگ غنی ایران آشنا نیستند
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت نقش الگوی مناسب در تربیت دانش‌آموزان گفت: ما باید از تاریخ اصیل و فرهنگ غنی خود الگوبرداری کنیم؛ ما در کشور خود الگوهای خوبی مانند غلامرضا تختی، ابراهیم هادی و حسین خرازی داریم که می‌توانند شخصیت‌های مناسبی برای تربیت و الگوبرداری دانش‌آموزان باشند اما دانش‌آموزان ما با آنها بیگانه هستند. امثال این افراد از نوجوانی مقابل دشمنی ایستادند که تا بن دندان مسلح بود و به دلیل ایران و ایرانی بودن و به خاطر مسلمان بودن مقابل دشمن ایستادند اما ما نتوانستیم این الگوها را بخوبی به دانش‌آموزان خود منتقل کنیم.
وی تأکید کرد: در برنامه‌ریزی‌های تربیتی باید به فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم توجه کنیم؛ بعضی اوقات یک اردوی سناریومحور یا موضوع‌محور با موضوع مقاومت، ایستادگی و سختکوشی می‌تواند به تربیت دانش‌آموزان کمک کند. در حالی که گاهی اوقات وقتی یک دانش‌آموزی را به اردو می‌بریم و برای او غذا آماده می‌کنیم، او می‌گوید که به آن غذا علاقه ندارد و چیز دیگری میل دارد و ما این گونه در پازل عافیت‌طلب‌تر کردن و رفاه‌طلب‌تر کردن دانش‌آموزان حرکت می‌کنیم. در صورتی که دانش‌آموزان باید در اردوها، خودشان غذا را تهیه و آماده کنند تا مستقل شوند و با این کار اتفاقاً خودشان سود می‌برند.
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید گفتمان‌سازی با دانش‌آموزان در جامعه شکل بگیرد، اظهار داشت: نکته دیگر که بسیار هم مورد اهمیت بوده این است که باید یک گفتمان درست در این زمینه در جامعه شکل بگیرد. حتماً شما هم دیده‌اید که پدر و مادر یک حرفی و نکته‌ای را به فرزند خود می‌گویند اما اطرافیان می‌گویند این کودک یا نوجوان گناه دارد، با او این گونه رفتار نکنید. در حالی که پدر و مادر بهتر می‌دانند چه چیزی برای فرزندشان بهتر است. آنها این را می‌دانند که فرزندشان با کاری که می‌کند در چاه می‌افتد و اتفاقاً مانع آن می‌شوند تا مسیر اشتباه نرود. از این رو گاهی اوقات گفتمان غالب ما یک گفتمان ضد مقاومتی، ضد ایستادگی و رفاه‌طلبی است.
پورثانی در پایان خاطرنشان کرد: برای ترویج فرهنگ گفتمان باید شما که اهل رسانه هستید و ما که صاحب تریبون هستیم، کمک کنیم تا فرهنگ‌سازی صورت بگیرد. باید تلاش کنیم نسل آینده ما یک نسل مقاوم باشد و بتواند نسل دیگری تربیت کند، به هر حال همین نوجوانان امروز در آینده پدر و مادر خواهند شد و نسل آینده را تربیت خواهند کرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد - ۱۴ مهر ۱۴۰۳