فضای مجازی

اقتدار ایران
شبکه‌های اجتماعی در چند روز گذشته تحت تأثیر خبر حضور رهبری در نماز جمعه 13 مهرماه تهران بود. از ظهر جمعه و همزمان با برگزاری این آیین گزیده سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه تهران در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد. «در انجام وظیفه نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب‌زده می‌شویم»، از جمله سخنان برگزیده‌ای است که در قالب هشتگ «نه تعلل، نه شتاب» ترند شد و کاربران فضای مجازی با استقبال از این رهنمون رهبری در این باره نوشتند. کاربری با تیتر کردن این بخش از بیانات رهبری نوشته: «حقیقتاً در میدانی که رئیس‌جمهور به قطر و وزیر خارجه به لبنان می‌رود و رهبری دربین میلیون‌ها نفر خطبه می‌خواند، باید بر عزت، حکمت و اقتدارِ ایران و رهبری‌اش بالید. البته که باحضور وحمایت طیف‌های مختلف سیاسی.» کاربری برای این هشتگ تصویری از قرآن خوانی رهبری به همراه سران قوا را به اشتراک گذاشته و نوشته: «آهای وحوش صهیونیست! پناهگاه سران شماها دژهای آنچنانی ضدموشک است و مأمن ما اینجا وسط تهران گوشه مصلی! ایرانی را از چه می‌ترسانید؟» بهنام هم برای این هشتگ، فصل الخطاب رهبر معظم انقلاب در تبیین رویکرد ضدصهیون جمهوری اسلامی ایران را در این دو مورد خلاصه کرده است: «اعتماد به نیروهای نظامی» و «مشورت با مسئولین سیاسی». حسین در این باره نوشته: «دست‌ها روی ماشه است و در مقابل دشمن خواهیم ایستاد؛ اما در این راه نه تعلل خواهیم کرد و نه شتابزده عمل می‌کنیم.» شهرزاد هم نوشته: «با سر بالا آمد گفت زدیم لازم باشه بازم می‌زنیم... خوشمان آمد!»

به تأسی از علمدار در قلب خطر
حضور سید عباس عراقچی، وزیر امورخارجه کشورمان که صبح دیروز در رأس هیأتی به بیروت پایتخت لبنان سفر کرده نیز از دیگر اتفاقاتی است که بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است. سردار بلامنازع و غیور و شجاع دیپلماسی ایران، به تأسی از علمدار به قلب خطر زد! گر نگهدار من آن است که من می‌دانم، شیشه را دربغل سنگ نگه می‌دارد، درود به شرفت، دیپلماسی قدرت و... بخشی از واکنش کاربران فضای مجازی به این سفر است.

وطن مادر است
حوادث چند هفته اخیر همچنین بار دیگر بحث سفر رضا پهلوی به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با نتانیاهو را داغ کرده و حسین با بازنشر تصویری مشترک از این دیدار با این کپشن که «در این تصویر دو وطن‌فروش پست را می‌بینید» نوشته است: «هیتلر میگه: پست‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که در تصرف کشورهایشان با من که بیگانه بودم همکاری کردند. چون وطن مادر است و آنها کمک کردند تا من بر مادرشان مسلط شوم!»

حامی فیلمسازان جوان
جلیل شعبانی تهیه‌کننده سینما که چندی پیش به دلیل عارضه مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، پنجشنبه ۱۲ مهر درگذشت. «سرهنگ ثریا»، «قسم»، «منصور» و «سوءتفاهم» از جمله آثاری است که شعبانی تهیه‌کننده آن بوده است. اهالی سینما با بازنشر این خبر، ضمن تحسین خصوصیات اخلاقی و رفتار حرفه‌ای تهیه‌کننده، درگذشت جلیل شعبانی را تسلیت گفتند. اسماعیل حاتمی‌کیا، فیلمساز و فرزند ابراهیم حاتمی‌کیا درباره این تهیه‌کننده خوشنام سینما نوشته است: «جلیل شعبانی از آن مردان نیک روزگار بود که می‌شد به پشتوانه‌اش تو دل هر کاری رفت چون مطمئن بودی او هوات رو در هر شرایطی داره. حامی همیشگی فیلمسازان جوان بود و بدون شک نبودنش فقدان بزرگی برای سینمای ایران است» کمال تبریزی هم درباره این تهیه‌کننده در صفحه اینستاگرامش نوشت: «جلیل عزیز، مرد آرام سینما، یک همراه به تمام معنی خوب، با خصوصیات منحصر به فردش، انتخابی بی‌نظیر و بلا شک در تهیه و تولید آثار سینمایی بود.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد - ۱۴ مهر ۱۴۰۳