«غریبه» سریالی با چاشنی ارزش‌های انسانی

تأملی بر سریال غریبه

محمدرسام رضوانی

منتقد تئاتر و تلویزیون

مجموعه «غریبه» به کارگردانی «سروش محمدزاده»، اثر تلویزیونی جدید و قابل قبولی است که پس از اتمام پخش سریال سرزمین مادری، از شبکه سه سیما در ژانر عاشقانه، پلیسی و خانوادگی روی آنتن رفته و توانسته توجه و نظر بسیاری از مخاطبان رسانه ملی را که شاید پیش از این استقبال چندانی از تولیدات تلویزیونی نداشتند، به خود جلب کند.
این مجموعه تلویزیونی داستانی پیچیده و جذاب را روایت می‌کند که در آن عشق، هیجان و معماهای پلیسی به هم پیوند خورده‌اند و در ادامه این داستان حول محور شخصیت اصلی، یک کارآگاه پلیس به نام «امیر» می‌چرخد که در جریان تحقیقات خود با ماجراهای بی‌شماری روبه‌رو می‌شود و در این میان، دختری به نام «نازنین» زندگیش را دستخوش تغییر می‌کند. اما این بار این عشق پر از قصه و غصه است و ورقی دیگر از زندگی را به معشوق خود نشان می‌دهد.
یکی از نقاط قوت این مجموعه بازی باورپذیر بازیگران برجسته‌ای همچون «امیر جعفری، نازنین بیاتی، پژمان بازغی و لیلا اوتادی» است که هر یک از این بازیگران با اجرای بی‌نظیر خود، توانسته‌اند شخصیت‌های پیچیده و چندلایه سریال را به خوبی به تصویر کشیده و مخاطبان مشتاق را در طول سریال با خود همراه کنند.
اگر این اثر را کمی از لحاظ فنی زیر ذره‌بین نقد خود قرار داده و تأملی در آن داشته باشیم، خواهیم دید که تمام اصول اولیه به همراه تکنیک‌های مختلف و مدرن فیلمبرداری در آن رعایت شده و گاه تنوع لوکیشن یک قاب جذاب را برای مخاطب به ارمغان آورده است که به خودی‌خود جذابیت بصری کار را برای بیننده دوچندان می‌کند. در این سریال بخش تحسین‌برانگیزی که ارتباط مخاطب با مجموعه را با خود پیوند می‌زند و این پیوند را از لحاظ عاطفی حفظ می‌کند، ملودی‌های زیبایی است که «فردین خلعتبری» خالق آن است. در این زمانه که هر محتوایی فارغ و تهی از فکر دست به دست می‌شود، این مجموعه تلویزیونی علاوه بر داستان جذاب و هیجان‌انگیز، دارای پیام‌ها و مضامین عمیقی نیز هست. این سریال به موضوعاتی همچون عشق، وفاداری، اعتماد و اهمیت خانواده می‌پردازد و تلاش می‌کند تا ارزش‌های انسانی را به مخاطبان خود یادآوری کند و این همان اصلی است که مخاطبان آن را خواستار هستند و می‌خواهند با دیدن تصاویر خلق شده در این اثر چنین صفات و ارزش‌هایی به بستر خانواده‌شان منتقل شود.
مجموعه تلویزیونی «غریبه» با ترکیبی از داستانی جذاب، بازیگری قوی و فیلمبرداری حرفه‌ای، با اینکه توانسته است جایگاه قابل قبولی پیدا کند، اما هنوز هم یک‌ شاهکار تلویزیونی به‌شمار نخواهد آمد و باید در مصاف با رقبای بسیار جدی خود در پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی، راه طولانی را پیموده و برای تولید فرم‌های عالی‌تر تلاشی صدچندان از خود به نمایش بگذارد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه - ۱۲ مهر ۱۴۰۳