دیگه‌چه‌خبر؟

هماهنگی مزدور و کارفرما
اقدام ضد امنیت ملی کشورمان توسط گروهک‌هایی که دستورات خود را از سرزمین‌های اشغالی می‌گیرند، به خوبی بیانگر این واقعیت است که در حال حاضر در شرایط متفاوتی نسبت به قبل قرار داریم. این را می‌توان از افزایش محسوس اقدامات تروریستی در منطقه جنوب‌شرق کشورمان دریافت. همزمان با افزایش اقدامات تروریستی اسرائیل که با ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان به اوج خود رسید و قریب‌الوقوع بودن تجاوز زمینی رژیم به لبنان، گروهک‌های تروریستی در مرزهای شرقی ایران نیز حملات و اقدامات خود علیه امنیت مردم منطقه را از سر گرفته‌اند؛ به طوریکه تنها در سه روز اخیر طی 3 عملیات تروریستی، 9 نفر از نیروهای حافظ امنیت در سیستان و بلوچستان به شهادت رسیده‌اند. موضوعی که باعث شده اسکندر مؤمنی وزیر کشور دستور فوری بررسی آن را صادر کند.
مطابق انتظار، گروهک تروریستی جیش‌الظلم مسئولیت حملات تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفته است. گروهکی که پس از دستگیری و اعدام تروریست مشهور وابسته به اسرائیل -عبدالمالک ریگی- و از بین رفتن تشکیلات موسوم به جندالشیطان، توسط اعضای باقی مانده و با سازماندهی مجدد تشکیلات ریگی، برای تداوم اقدامات تروریستی و مسلحانه علیه ایران تشکیل شد. جدای از هماهنگی آغاز اقدامات تروریستی این گروه با تشدید جنایات صهیونیست‌ها در غزه و لبنان، حمایت‌های آشکار حامیان و رهبران معنوی این گروه از ماشین ترور رژیم صهیونیستی در فضای مجازی نیز شاهد مثال دیگری برای تأکید بر وابستگی تروریست‌های ضدایرانی به سرزمین‌های اشغالی است.
اما صرفاً تجزیه‌طلبان جنوب‌شرق نیستند که با حمایت‌های رژیم صهیونیستی اقدامات خود علیه ایران را سازماندهی می‌کنند. حداقل در آشوب‌های 1401 مشخص شد که ساماندهی قریب به اتفاق گروه‌های ضدایرانی بر عهده تل‌آویو است. آموزش نیروهای تجزیه‌طلب کرد توسط موساد و به کار‌گیری آنها برای انجام خرابکاری در داخل ایران، حمایت‌های مالی و رسانه‌ای از اپوزیسیون ایرانی و سفر رضا پهلوی به سرزمین‌های اشغالی و دیدارش با مقامات رژیم صهیونیستی هم این گزاره را تأیید می‌کنند. با توجه به چنین واقعیتی، ضروری است که سیاست‌های امنیتی جدیدی حداقل در مرزهای شرقی کشور طرح‌ریزی و اعمال شود. مسأله ایجاد ناامنی از سوی گروهک‌های وابسته در مرزهای شرقی موضوعی نیست که یک شبه بوجود آمده باشد اما بنظر می‌رسد تمهیدات و سیاست‌های جدیدی نیاز است تا در نتیجه آن، ریشه تروریسم تجزیه‌طلب یا تکفیری در منطقه خشکانده شود.
فارغ از حضور نهادهای امنیتی در منطقه جنوب‌شرق، اکنون وظیفه تأمین امنیت مرزها بر عهده مرزبانی فراجا است که بسیاری از کادر آن را سربازان وظیفه تشکیل می‌دهند. بنابراین تقویت فراجا در شهرهای مرزی از نظر تجهیزات، لجستیک و نیروی انسانی عملیاتی یک واجب امنیتی است. از سوی دیگر، استفاده از ظرفیت عملیاتی نیروهای مسلح کشور در کنار فراجا، از جمله برای برقراری بیش از پیش هماهنگی دیپلماتیک با پاکستان ذیل توافقات قبلی ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین مطالبه برای عملیات علیه پایگاه‌های جیش‌الظلم در این کشور نیز پیشنهادی است که برخی ناظران سیاسی آن را مطرح کرده‌اند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت - ۱۱ مهر ۱۴۰۳