با سفر حجت‌الاسلام مروی به شهرستان طبس صورت گرفت

دلجویی نماینده رهبرانقلاب از خانواده معدنچیان

قریب به یک هفته پس از حادثه انفجار گاز در مجموعه معدنی «معدنجو» در طبس، روز گذشته نماینده رهبر معظم انقلاب به منظور دلجویی از خانواده معدنچیان، ابلاغ تسلیت رهبری و پیگیری آخرین فرآیندهای امدادی و درمانی وارد این شهرستان شد. این مأموریت از سوی رهبر انقلاب به عهده حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی گذاشته شد. حجت‌الاسلام مروی در ابتدای ورود به طبس، نخست در جلسه‌ای شرکت کرد که با حضور استاندار خراسان جنوبی و فرماندار طبس و به منظور تشریح ابعاد و چگونگی وقوع حادثه و همچنین اقدامات متنوع انجام شده از سوی مسئولان برگزار شد. پس از آن، حجت‌الاسلام مروی به همراه استاندار و فرماندار در خانه معدنکاران حاضر شد. وی در این دیدارهای جداگانه، احوالپرسی، تسلیت، تأثر و تأسف عمیق رهبر معظم انقلاب را به این خانواده‌های داغدیده منتقل کرد.

دستگاه‌های دولتی خسارت پرداخت کنند
حجت‌الاسلام مروی در جلسه تشریح سانحه معدن طبس، پس از شنیدن گزارش مسئولان، خطاب به آنان تأکید کرد: اگر دستگاه‌های دولتی یا صاحب معدن، کوتاهی‌ای کرده‌اند، باید خسارت بپردازند و بیمه یا سایر تسهیلات کارگران هم جبران شود.
وی با بیان اینکه از سوی رهبر معظم انقلاب مأموریت یافتم تا به خانواده‌های محترم سرکشی کنم، ادامه داد: همان روزهای اول حادثه، مقام معظم رهبری پیام تسلیت دادند و در آن ابراز همدردی و تأثر و اندوه خود را از این واقعه غمبار ابراز کردند، در کنار آن به مسئولان در بخش‌های مختلف هم سفارشات و تأکیدات لازم انجام شد، اما دلشان به این مقدار آرام نگرفت و تسکین حاصل نشد، لذا دیروز (دوشنبه گذشته) به من فرمودند از طرف ایشان در منطقه حضور یابم و تسلیت ایشان را به این خانواده‌ها ابلاغ کنم.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه وظیفه دینی، انسانی و اخلاقی ماست که پس از وقوع یک حادثه تلخ پای کار باشیم، اظهارکرد: اما برای بسیاری از مسائل باید علاج واقعه قبل از وقوع کرد. برای حفظ جان، امنیت، ایمنی و حقوق افرادی که در معادن کار می‌کنند، وظیفه داریم و باید دفاع کنیم، نمی‌گویم قصور بلکه اگر در مواردی حتی سهل انگاری باشد باید پاسخگو باشیم. حجت‌الاسلام مروی تصریح کرد: چون نمی‌‍‌دانیم علت این حادثه کوتاهی، تقصیر یا قصور بوده هنوز قضاوت نمی‌کنیم و منتظر جمع‌بندی و اعلام نتایج بررسی این حادثه هستیم.
نماینده رهبرانقلاب در این بازدید، همچنین خواستار ارتقای ایمنی معادن شد تا شاهد تکرار چنین حوادثی در کشور نباشیم. وی با بیان اینکه نباید صورت مسأله را پاک و معادن را تعطیل کرد، اضافه کرد: تعطیلی معادن راه‌حل مسأله نیست کارگران مطالباتی دارند که باید پیگیری و محقق شود، یکی از مهم‌ترین اقدامات مکانیزه کردن معادن است که باید جدی گرفته شود.
حجت‌الاسلام مروی با اشاره به اینکه دست کارگران برای پیگیری مشکلات خود به مسئولان نمی‌رسد یا اینکه به دلیل خروج از کار، جرأت شکایت ندارند، تأکید کرد: در چنین شرایطی مسئولان وظیفه دارند حق و حقوق کارگران را پیگیری و اخذ کنند. وی با شکرگزاری نسبت به نجات یافتن 200 معدنچی در این حادثه افزود: اما فوت تعدادی از کارگران که سرپرست خانواده هم بودند، مصیبت بزرگی است. لذا هر قدر به این خانواده‌ها کمک کنیم، نمی‌تواند مسأله فقدان این افراد را جبران کند، بلکه صرفاً می‌تواند اندکی از آلام و رنج خانواده‌ها را تسکین دهد.
نماینده رهبر انقلاب در این بازدید، همچنین تأکید کرد که نباید اجازه داد افراد سودجو، منفعت‌طلب یا بی‌درد، پول تعیین شده برای این خانواده‌ها را چند ماه نگهدارند و هر وقت دلشان خواست این مبالغ را پرداخت کنند. حجت‌الاسلام مروی خواستار نظارت مسئولان در این زمینه شد.

 دلجویی نماینده رهبر انقلاب
از خانواده جانباختگان
پس از این جلسه و آگاهی از اقدامات صورت گرفته از سوی مسئولان بعد از حادثه، تولیت آستان قدس رضوی با حضور در خانه‌های معدنچیان طبس، با شماری از خانواده‌های جانباختگان حادثه دیدار و ضمن ابراز همدردی، تسلیت رهبر معظم انقلاب را به آنان ابلاغ کرد. حجت‌الاسلام‌ مروی همچنین پس از دلجویی از این خانواده‌ها و شنیدن دردل‌ها و حرف‌های آنان، هدایای رهبرمعظم انقلاب به این خانواده‌ها را به آنان اهدا کرد.

 

برش

مستمری خانواده‌ها  برقرار می‌شود

استاندار خراسان جنوبی نیز روز گذشته با حضور در خانه برخی از جانباختگان حادثه معدن، با خانواده‌های آنان دیدار و ضمن عرض تسلیت از آنان دلجویی کرد. قناعت، حادثه معدن زغال سنگ طبس را بسیار سنگین و دردناک توصیف کرد و گفت: دیه متوفیان با طی کردن روند عادی خود در حال پرداخت به خانواده‌هاست، شرکت معدنی هم مبلغی به عنوان مساعده و به صورت بلاعوض برای تأمین هزینه‌های مراسم تدفین و ترحیم به حساب خانواده‌ها واریز کرده است. قناعت با اشاره به اینکه مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها، برقراری مستمری متوفیان است متذکر شد: این موضوع با جدیت در حال پیگیری است و سعی شده این مستمری از همین مهر ماه و بدون وقفه پرداخت شود. با توجه به اینکه سابقه کاری برخی از این عزیزان کم بوده، درخواست برخی خانواده‌ها این است که مستمری کامل پرداخت شود که این موضوع نیز به حوزه‌های متولی اعلام شده و در دست پیگیری است.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دادستان کل کشور شنبه گذشته در مرکز استان حضور داشت، گفت: گروه کارشناسان فنی و تخصصی قوه قضائیه اکنون در شهرستان طبس مستقر هستند و بزودی نتایج بررسی‌ها و ارزیابی‌های خود درباره حادثه را اعلام می‌کنند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت - ۱۱ مهر ۱۴۰۳