وقتی رویه‌های قانونی با اقتصاد مرزنشینان همخوانی ندارد

تعطیلی بازارچه‌های مرزی خرده‌فروشی پیشین و ریمدان

ایران زمین – قوانین دست و پا گیرو نامتناسب با اقتصاد و معیشت مرزنشینان و تعلل در تعریف بازار خرده فروشی در نقطه صفر مرزی در سیستان و بلوچستان از سوی مسئولان استانی و کشوری دو بازارچه مرزی «پیشین» و «ریمدان» را به تعطیلی کشانده است.
بازارچه مرزی ریمدان در محدوده شهرستان دشتیاری از سال ۱۳۸۷ راه‌اندازی شده است اما تا سال‌ها فاقد هرگونه امکانات و زیرساخت‌ها بود تا اینکه در سال ۹۵ با تصویب رسمی شدن این مرز برای جابه‌جایی کالا و مسافر بین ایران و پاکستان بارقه‌های امید به توسعه جنوب بلوچستان در دل مردم این منطقه روشن شد.
مرز ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان با چابهار ۱۲۰ کیلومتر و تا گوادر حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد، این نقطه بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به ۳۷ درصد جمعیت جهان (پاکستان، چین و هند) است.
بازارچه «پیشین» هم اردیبهشت ماه سال گذشته به‌عنوان نخستین بازارچه مرزی خرده فروشی ایران در پیشین سیستان و بلوچستان در مرز پاکستان درمراسمی مشترک با حضور رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی و نخست‌وزیر پاکستان به بهره‌برداری رسید.
به گفته مسئولان انتظار می‌رفت که ۶ هزارخانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده‌فروشی پیشین بهره‌مند شوند که این مسأله نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم این منطقه می‌گذاشت، چراکه غرفه‌های موجود در بازارچه‌های مرزی فقط و فقط به مرزنشینان اختصاص می‌یافت تا تبادلات تجاری در آن صورت گیرد.

قوانینی بی‌تناسب با تجارت مرزی
با این حال مدیرکل بازارچه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان گفت: بازارچه‌های مرزی خرده فروشی «پیشین و ریمدان» در جنوب استان سیستان و بلوچستان به علت تعلل در تعریف رویه از سوی دست‌اندرکاران کشوری و استانی تعطیل هستند.
مبین علی‌میر اظهار داشت: نباید قوانین کلان تجاری، تعهدات ارزی و سایر قوانین دست و پاگیر بر تجارت خرده‌فروشی ساکنین دو سوی مرز حاکم باشد، چرا که خرید و فروش در بازارچه‌های خرده فروشی برای تأمین معیشت مرزنشین در نظر گرفته شده و داد وستد ساکنین دو سوی مرز قرن‌ها وجود داشته است.
 وی افزود: خوشبختانه تجارت کلان و ورود کالاهای اساسی از بازارچه رسمی «ریمدان» شهرستان دشتیاری در جنوب استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است و ریمدان جزو بازارچه‌های فعال کشور محسوب می‌شود به طوری که در شش ماهه نخست امسال بیش از 20هزار دستگاه کشنده از این مرز صادرات انجام شده و در حال حاضر خواسته مردم مرزنشین فعال کردن بازارچه خرده فروشی‌ به‌عنوان اولویت مهم مورد انتظار آنهاست. میر خاطرنشان کرد: بیش از 200 میلیارد تومان برای دو بازارچه خرده‌فروشی ریمدان و پیشین هزینه شده اما متأسفانه متولیان انگار از تعریف یک رویه سهل برای تجارت خرده فروشی عاجز هستند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هشت - ۱۱ مهر ۱۴۰۳