در پی بارش باران در بالادست هلیل‌رود اتفاق افتاد

15 قربانی در سیل ناگهانی جیرفت

شیما جهان‌بخش
خبرنگار

دستگاه‌های خدمات‌رسان کرمان
برای مقابله با بحران سیل آماده باشند
«محمدمهدی فداکار»، استاندار کرمان هم با حضور در جلسه مدیریت بحران این استان بر ضرورت آمادگی کامل تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان برای مقابله با بحران سیل و اطلاع‌رسانی کامل به فرمانداران و مدیران تأکید کرد و گفت: هر چند در بعضی موارد مانند حادثه هلیل‌رود به دلیل حجم بالای آب، توان مدیریت بحران کم می‌شود اما باز هم باید با توجه به ویژگی هر نقطه تصمیمات خاص و شاخص گرفته شود.
 
پایان عملیات نجات سیلاب هلیل‌رود
«حمید سالخورده»، مدیرکل بحران استانداری کرمان در این زمینه در گفت‌و‌گو با «ایران» با اعلام اینکه تمام 15 مفقودی سیلاب هلیل‌رود جان خود را از دست داده‌اند، اظهار داشت: عملیات جست‌وجو در بستر هلیل‌رود پس از ۱۳ ساعت پایان یافته و اکنون در حال رسیدگی به امور انتقال پیکر جانباختگان به خانواده‌ها هستیم.
وی ادامه داد: بارش‌هایی که روز دوشنبه به یکباره در عنایت‌آباد، بخش مرکزی شهرستان جیرفت رخ داد سبب طغیان رودخانه و مفقود شدن 15 نفر شد. از لحظات اولیه این حادثه ۶۴ نیروی امدادی در قالب ١۶ تیم‌ از شهرستان‌های عنبرآباد، کهنوج، جیرفت، ساردوئیه، بم و مرکز استان در محل حادثه حضور داشته و عملیات جست‌وجو را انجام دادند.
 
وقوع سیلاب لحظه‌ای خارج از کنترل
 مدیرکل بحران استانداری کرمان تأکید کرد: واقعیت این است که هیچ پیش‌بینی‌ای در این زمینه نشده و بارندگی در منطقه کوهستانی و وقوع سیلاب در بستر رودخانه بوده، یعنی سیل در منطقه‌ای رخ داده که هوا کاملاً آفتابی بوده و هیچ نشانه‌ای از وقوع این حجم از بارش‌ها وجود نداشته است.
 
بارش‌ها ادامه دارد
 سالخورده با اشاره به اینکه احتمال تکرار این بارش‌ها تا پایان هفته در استان کرمان دور از انتظار نیست، افزود: این بارش‌ها تنها سبب طغیان رودخانه شده و سیلاب هیچ آسیبی به روستاهای اطراف وارد نکرده است. جانباختگان شامل 7 زن، 7 کودک و یک مرد هستند. کودکانی که جان خود را از دست داده‌اند، در بستر رودخانه در حال آب‌تنی بوده‌اند و بعد از وقوع حادثه والدین آنها و صاحب باغ هم که برای نجات آنها اقدام می‌کند غرق می‌شوند.
بنا بر اعلام مدیریت بحران استانداری کرمان، همه 15 جانباخته حادثه طغیان هلیل‌رود اتباع افغانستان هستند و تنها یک مرد که برای نجات آنها به کمک‌شان رفته ایرانی بوده که او هم بعد از نجات 2 کودک بر اثر حجم زیاد سیلاب فوت کرده است.

وقوع سیلاب پیش‌بینی نشده بود
«احمد بلندنظر»، فرماندار جیرفت هم با اعلام اینکه جست‌و‌جوی مفقودین، پایان یافته است، در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: به دنبال وقوع بارش لحظه‌ای و از قبل پیش‌بینی نشده در بالادست منطقه عنایت‌آباد شهرستان جیرفت بیش از 100 مترمکعب آب در مدت زمان کوتاه(کمتر از نیم ساعت) وارد هلیل‌رود شد. ورود این حجم از آب سبب طغیان رودخانه و جاری شدن سیلاب در این منطقه شد.
فرماندار جیرفت با بیان اینکه ۱۵ نفر که همگی آنها افغانستانی بوده‌اند در این حادثه جان خود را از دست دادند، گفت: از روزهای قبل هیچ گونه هشداری در این زمینه نداشته‌ایم و چندین دقیقه قبل از وقوع سیلاب( ساعت 16 دوشنبه) آسمان کاملاً صاف بود اما به یکباره بارش سیل‌آسایی منطقه را فرا گرفت. با توجه به اینکه این بارش‌ها به صورت لحظه‌ای رخ داد متأسفانه چندین کودک افغانستانی که در حاشیه رودخانه مشغول بازی بودند گرفتار سیلاب شدند و خود و خانواده‌هایشان(در مجموع 15 نفر) که برای نجات آنها به آب زده بودند همگی جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته بلندنظر، مادران این کودکان و صاحب باغ هم که برای نجات آنها اقدام کرده توانستند 2 کودک را نجات دهند اما متأسفانه به علت شدت سیلاب و حجم زیاد آب آنها نیز غرق شده‌اند.
 
تکرار هر ساله سیلاب
فرماندار جیرفت ادامه داد: هشدار هواشناسی برای شهرستان جیرفت نداشتیم اما این بارندگی‌ها در ۳۰ کیلومتر بالاتر از محل حادثه رخ داده و نبود پوشش گیاهی مناسب سبب وقوع سیلاب شده است. این رودخانه به دلیل خشکسالی و ایجاد سدهای متعدد در بالادست سال‌ها خشک بود اما بارندگی‌های سال‌های اخیر منجر به پر شدن حجم سدها و باز شدن دریچه‌های سدهای بالادستی بویژه سد جیرفت شده و بارها طغیان رودخانه را در سال‌های گذشته به دنبال داشت به همین خاطر لایروبی رودخانه انجام شده و هیچ مانعی در مسیر آب وجود نداشته است اما این حجم از بارش در منطقه بی‌سابقه بوده و به هیچ وجه امکان کنترل و مهار آن وجود نداشت.
 
احتمال وقوع بارش‌های سیل‌آسا
 تا پایان هفته
«فهیمه راستی»، کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان کرمان هم از وقوع ناپایداری‌های جوی به‌صورت افزایش ابر، رگبار باران و وزش تندبادهای لحظه‌ای در این استان خبر داد و گفت: طبق بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز هم شرایط برای وقوع ناپایداری‌های جوی به‌صورت افزایش ابر، رگبار باران و وزش تندبادهای لحظه‌ای در مناطق جنوب‌غربی و ارتفاعات جنوبی و مرکزی استان کرمان مهیاست.
وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر در برخی از ارتفاعات جنوبی استان رگبار باران را داشتیم، افزود: بر این اساس تا پایان هفته هم احتمال جاری شدن روان‌آب به‌صورت نقطه‌ای در برخی از مناطق جنوب‌غربی و ارتفاعات جنوبی و مرکزی استان کرمان وجود دارد. کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان کرمان، ادامه داد: طی سه روز آینده در شرق و شمال استان کرمان پدیده غالب جوی وزش باد است و همین موضوع در بعضی ساعات، سبب افزایش غلظت غبار و کاهش کیفیت هوا خواهد بود.
راستی با تأکید بر اینکه در مناطق کویر مرکزی و شرق کشور، وزش باد و خیزش گردوخاک را خواهیم داشت، ، افزود: از چهارشنبه (امروز) افزایش نسبی دما را در سطح استان کرمان خواهیم داشت.
 
ورود موج جدید بارش‌ها به کشور از امشب
«صادق ضیائیان»، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی، هم با اشاره به اینکه موج جدید بارش‌ها وارد کشور شده است، اظهار داشت: از اواخر وقت سه‌شنبه با گذر امواج تراز میانی از شمال‌غرب به‌تدریج بارش در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و شمال کردستان آغاز شده و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: از امروز(چهارشنبه) بارش در برخی نقاط شمال‌غرب کشور ادامه خواهد داشت و روز‌های پنجشنبه و جمعه در شمال‌شرق آذربایجان‌شرقی، اردبیل و سواحل دریای خزر بارش پراکنده رخ خواهد داد.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی افزود: امروز و پنجشنبه در نیمه غربی دامنه‌های جنوبی البرز، برخی نقاط در جنوب نوار شرقی و شمال‌شرق کشور و جمعه در نوار شرقی و برخی نقاط در مرکز کشور وزش باد شدید رخ می‌دهد که در مناطق مستعد پدیده گرد و خاک دور از انتظار نیست.