«ایران» ابعاد جامعه شناختی تداوم مبارزه با صهیونیسم را بررسی می کند

شکوفایی راه مقاومت

مهسا قوی قلب
خبرنگار

سیدحسن نصرالله به شهادت رسید اما به فرموده مقام معظم رهبری، «راه او ادامه دارد». قدس شریف، غزه، یمن و لبنان در مسیر آزادی هستند و اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی بزودی متوقف خواهد شد، چرا که هزاران نفر مانند شهید سیدحسن نصرالله مقابل ظلم و استبداد می‌ایستند. دنیا به صلح و آرامش نیاز دارد، برای رسیدن به صلحی جهانی باید بساط رژیم‌های فاسد و کودک کش جمع شود. شهید سیدحسن نصرالله همواره  برای نجات فلسطین و کودکان بی‌گناهش مجاهدت می‌کرد. بدون شک راه او و شهیدانی که در مسیر مقاومت جان خود را از دست داده‌اند، تا رسیدن به فتح و پیروزی نقطه پایانی ندارد. فرهنگ شهادت در تمدن شیعه و کشور ما ایران تاریخی دیرینه دارد. کم نیستند افرادی که در این راه پرچمدار و مبدع جریان‌هایی رو به تعالی بوده‌اند. در تفسیر نمونه آمده است که شهادت یک معنای خاص و یک معنای عام دارد. معنای خاص آن همان معنای فقهی است و معنای عام آن این است که انسان در مسیر انجام وظیفه الهی کشته شود یا بمیرد. ازاین‌رو در روایات اسلامی، مصادیقی برای عنوان شهید ذکر شده است نظیر طالب علمی که در حال‌ طلب علم از دنیا برود، کسی که در بسترش بمیرد در حالی که به خدا، پیامبر و اهل‌بیتش معرفت داشته باشد، کسی که برای دفاع از مالش در برابر مهاجمان کشته شود. نظر به اهمیت موضوع شهادت در جامعه اسلامی، با یک جامعه‌شناس گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

قطار مبارزه با ظلم متوقف نمی‌شود
دکتر حسین میرزایی، مردم شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این که تاریخ نشان داده است، مبارزه با ظلم، قطاری نیست که با شهادت افراد حاضر در آن متوقف شود، به «ایران» می‌گوید: ممکن است در دوره‌هایی بنابر دلایلی سرعت آن کم یا زیاد شود اما هرگز این قطار تا رسیدن به مقصد خود یعنی نابودی ظلم و برقراری عدل در جهان، متوقف نخواهد شد.
او می‌افزاید: نیروی محرکه این قطار از اندیشه‌های زلال الهی تأمین می‌شود و هر که سوار بر این قطار باشد، رستگار خواهد شد و هر که پیاده شود، خسر الدنیا و الاخرة خواهد بود. أُذِنَ لِلَّذِینَ یقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ‌الله عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ؛ به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل شده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفته‌اند و خدا بر یاری آنها تواناست.»

حزب‌الله یک مسیر است
میرزایی در ادامه بیان می‌کند: حزب‌الله، این جنبش مردمی و الهی، یک مسیر است و نه یک نقطه یا یک شخص. حزب‌الله از بدو تأسیس خود با شهادت یاران وفادار خود ضربات بسیار سختی خورده است اما نه تنها تمام نشده، بلکه هر بار شکوفاتر و محکم‌تر به مسیر خود ادامه داده است. این امری انکار‌ناپذیر است که اگر مبارزان ظلم‌ستیز در همه نقاط جهان با یکدیگر متحد باشند، حرکت تاریخ، رو به جلو و در جهت تعالی انسان خواهد بود. تاریخ مبارزه با ظلم متوقف نخواهد شد. همان طور که بعد از ماجرای احد، صفین، کربلا و عاشورا متوقف نشد. امروز جریان مبارزه با ظلم جهانی که مظهر آن، این غده سرطانی صهیونیستی است، جریانی مستحکم و زایاست و بیش از هر زمان دیگری جهان به او چشم دوخته است تا با اراده‌ای راسخ، بنیان‌های این خانه عنکبوتی را ویران کند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه شهید سیدحسن نصرالله در امر مقاومت، عنصری مهم بود اما باید توجه داشته باشیم که ایشان بخشی از این جریان بود که تا امروز مسیر را برای مبارزان روشن می‌کرد. از این پس اما خون او و یاران شهیدش درخت تناور مقاومت را آبیاری خواهد کرد تا زیر سایه آن، مبارزه به نتیجه نهایی خود ختم شود.

امروز جنگ اراده هاست
به اعتقاد او، این مسلم است که امروز سرنوشت منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزب‌الله رقم خواهند زد و همه ظلم‌ستیزان عالم نیز باید به هر طریق ممکن از این جریان مقاومت حمایت کنند. امروز جنگ در منطقه، جنگ اراده‌هاست. ما در پیچ بزرگ تاریخ هستیم. هیچ زمانی وجدان جامعه جهانی اینقدر در برابر ظلم‌های صهیونیست‌های متجاوز بیدار نبوده و باید از این موقعیت فراهم شده نهایت بهره را برد. آرزوی همه آزادی‌خواهان جهان از بین رفتن این جرثومه فساد است و امروز همان زمان است. خون سیدعباس موسوی، سیدحسن نصرالله و همه شهدای راه آزادی قدس باید در رگ‌های هر ظلم‌ستیز عالم جریان یابد.

 

بــــرش

آمادگی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به لبنان

دبیر کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر از آمادگی ایران برای ارسال کمک های بشردوستانه به لبنان خبر داد. به گزارش «ایران» ، میثم افشار بیان کرد: مقرر شد که موارد نقض حقوق بشردوستانه در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به لبنان، مستندسازی و به مجامع و نهادهای بین المللی ذیصلاح ارسال شود، همچنین قرار شد این کمیته در راستای دستیابی به اهداف و عمل به وظایف خود از کشورها، نهادها و سازمان‌های بین المللی درخواست کند تا ضمن محکومیت اقدامات ناقض حقوق بین الملل بخصوص نقض حقوق بشردوستانه، اقدامات مؤثر و گسترده لازم را برای کمک های بشردوستانه و توقف نقض مکرر و فاحش حقوق بشردوستانه انجام دهد.

 

بــــرش

دبیرکل فدراسیون جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر:
تشدید خصومت‌ها در لبنان نگران‌کننده است

دبیرکل فدراسیون جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر با بیان اینکه تشدید خصومت‌ها در لبنان نگران‌کننده است، گفت: یک راه‌حل سیاسی پایدار برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه با فوریت مورد نیاز است. به گزارش «ایران» از جمعیت هلال احمر، جاگان چاپاگان گفت: تشدید خصومت‌ها در لبنان، بشدت نگران‌کننده و باعث ویرانی گسترده و تلفات جانی شده است.وی افزود: دل‌های ما در این دوران سخت با مردم لبنان است. من به شجاعت و فداکاری کارکنان جمعیت صلیب سرخ لبنان و داوطلبانی که به طور خستگی ناپذیر در شرایط بسیار پر چالش برای حمایت از نیازمندان فعالیت می‌کنند، درود می‌فرستم.  دبیرکل فدراسیون جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر تصریح کرد: در حالی که کمک‌های بشردوستانه فوری برای کاهش درد و رنج ضروری است اما نمی‌تواند تنها پاسخ باشد. یک راه‌حل سیاسی پایدار برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه با فوریت مورد نیاز است.

 

بــــرش

حضور نوجوانان حامی جبهه مقاومت
در میدان فلسطین

۱۵ هزار نفر از دانش‌آموزان با هدف گرامیداشت یاد و خاطره سید مقاومت و محکومیت جنایات اخیر رژیم صهیونیستی، در میدان فلسطین گرد هم آمدند.  آموزش و پرورش شهر تهران، از تجمع ۱۵ هزار نفری دانش‌آموزان به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله خبر داد. برای این تجمع، میدان فلسطین تهران میزبان حامیان سید مقاومت بود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و هفت - ۱۰ مهر ۱۴۰۳