دیگه‌چه‌خبر؟

اسرائیل خواهان حمایت امریکا
در برابر پاسخ احتمالی ایران شد
 خبر اول اینکه، پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد، مقام‌های امریکایی و اسرائیلی نگرانند که حمله ۶ مهر و ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان کاسه صبر ایران را لبریز کرده باشد. سه مقام امریکایی به آکسیوس گفتند که دولت بایدن با وجود حمایت از ترور سیدحسن نصرالله، از عدم مشورت و فقدان شفافیت طرف اسرائیلی ناخرسند است. یکی از مقام‌های امریکایی به آکسیوس گفت: آزاردهنده است که اسرائیلی‌ها بدون مشورت با ما این کار (حمله به مقر حزب‌الله) را انجام داده و سپس می‌خواهند که جلوی ایران را بگیریم.
یکی از مقام‌های امریکایی گفت، در حال حاضر اولویت اصلی دولت بایدن جلوگیری از تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان و همچنین بازداشتن ایران از دخالت مستقیم در جنگ و دستیابی به راه‌حل دیپلماتیکی است که بر اساس آن غیرنظامیان دو سوی مرز بتوانند به خانه‌های خود بازگردند.
شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارشی به نقل از چند تن از مقام‌های ارشد امریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: بزرگ‌ترین پرسش و نگرانی دولت جو بایدن در شرایط کنونی این است که ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان در روزها و هفته‌های آینده چه پیامدهایی در منطقه به دنبال خواهد داشت.

۲ نشست درباره افغانستان و سوریه با حضور ایران در نیویورک
 خبر دیگر اینکه، روز جمعه ششم مهرماه، شهر نیویورک در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل شاهد برگزاری دو نشست درباره مسائل منطقه بود؛ نخستین نشست درباره افغانستان و دیگری در خصوص سوریه.
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل پیش از این از تصمیم ایران برای برگزاری سومین نشست چهارجانبه ایران، چین، پاکستان و روسیه درباره افغانستان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داده بود.
در نهایت، سومین نشست چهارجانبه درباره افغانستان که دو نشست قبلی آن در دوشنبه پایتخت تاجیکستان و سمرقند ازبکستان برگزار شده بود، روز جمعه ششم مهرماه به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و برای نخستین‌بار به ریاست سیدعباس عراقچی در هتل محل اقامت رئیس دستگاه دیپلماسی برگزار و در پایان بیانیه‌ای ۱۹بندی صادر شد.
حاضران در این نشست سیدعباس عراقچی، سرگئی لاوروف و وانگ‌یی وزرای خارجه ایران، روسیه و چین و خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان بودند و در بیانیه خود امریکا و ناتو را مسئول شرایط کنونی در افغانستان خواندند.
سیدعباس عراقچی هم طی سخنانی در این نشست بیان کرد: امریکا و متحدانش در سال ۲۰۲۱ با شرمساری و بی‌آبرویی از افغانستان خارج شدند، اما تمام آشفتگی‌ها را برای افغانستان و همسایگانش به جا گذاشتند.  این واقعیت هرگز نباید فراموش شود که امریکا و ناتو مسئول بسیاری از مشکلاتی هستند که افغانستان و در نتیجه همسایگانش امروز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

تکذیب اعلام آماده‌باش سایبری پدافند غیرعامل
 دست آخر اینکه،  روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، خبر اعلام آماده‌باش سایبری از طرف این سازمان «جعلی» است.
به گزارش ایسنا، روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: انتشار اخبار مبنی بر اینکه این سازمان اعلامیه‌ای تحت عنوان آماده باش سایبری سطح قرمز برای زیرساخت‌ها منتشر کرده غیرواقعی و جعلی است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و شش - ۰۹ مهر ۱۴۰۳