مناسب‌سازی کتاب‌ها و برنامه درسی دانش‌آموزان استثنایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه امسال از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شش سال تمام برای ورود به پایه اول ابتدایی حدود ۹۳۰۰ نفر تاکنون برای آموزش در مدرسه استثنایی تشخیص داده شده‌اند، گفت: پیش‌بینی می‌شود با در نظر گرفتن دانش‌آموزان اتباع و دانش‌آموزان جا مانده این تعداد به بیش از ۸۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.
به گزارش ایسنا، حجت‌الله الماسی با بیان اینکه برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی علاوه بر کتاب‌های صوتی، کتاب‌های بریل توسط انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی تولید شده است، گفت: هر ساله در تابستان کار سنجش نوآموزان شش ساله‌ها انجام می‌شود و با غربالگری‌ها تعیین می‌شود که چه تعداد از دانش‌آموزان نیاز به آموزش ویژه و تحصیل در مدرسه استثنایی دارند. وی با بیان اینکه کار سنجش در سال ۱۴۰۲ در مراکز جامع سنجش صورت گرفت، افزود: هم‌اکنون حدود ۸۴۰ مرکز ثابت وجود دارد که کار غربالگری را انجام می‌دهند، این کار با استفاده از ظرفیت متخصصان و نیروهای تحصیلکرده، گفتار درمانگر، کار درمانگر، مشاور و روانشناس صورت می‌گیرد.
الماسی گفت: مناسب‌سازی برنامه درسی و کتاب برای دانش‌آموزان استثنایی صورت می‌گیرد. برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی علاوه بر کتاب‌های صوتی، کتاب‌های بریل توسط انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی تولید شده است. برای دانش‌آموزان ناشنوا نیز تغییراتی در کتاب‌ها انجام شده که متناسب با توانایی دیداری آنهاست. در برخی از راهنما‌های معلم نیز تغییراتی انجام شده است.