اخبار

تمدید استقرار سامانه موشکی امریکا
در فیلیپین
مقام‌های فیلیپینی از توافق این کشور با امریکا بر سر حفظ یک سامانه موشکی میان‌برد امریکایی در شمال فیلیپین برای مدت نامحدود خبر دادند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد، ارتش امریکا پیش‌تر در ماه آوریل به منظور برگزاری رزمایشی با سربازان فیلیپینی و آزمایش قابلیت استقرار سامانه موشکی «تایفون» در یک هواپیمای نیروی هوایی، این سامانه را که یک سامانه مستقر بر زمین با قابلیت شلیک موشک‌های
«اس‌ام-۶» و «تام‌هاک» است، به شمال فیلیپین منتقل کرده بود. موشک‌های تام‌هاک با برد حدوداً ۱۶۰۰ کیلومتری از شمال فیلیپین، چین را نیز در تیررس خود دارند. دیپلمات‌های چینی پیش از این به دولت فیلیپین چند بار هشدار داده بودند که استقرار این سامانه موشکی باعث بی‌ثباتی منطقه خواهد شد.

 
پسکوف: «طرح پیروزی» زلنسکی
یک اشتباه مرگبار است
سخنگوی کرملین روز چهارشنبه گفت: اقدام رئیس‌جمهور اوکراین برای وادار ساختن روسیه به صلح با برنامه‌ای موسوم به «طرح پیروزی»، «اشتباه مهلکی» است و عواقبی برای کی‌یف به همراه خواهد داشت. به گزارش اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین خطاب به خبرنگاران گفت: «به نظر من، موضع اوکراین یک اشتباه مهلک است؛ یک اشتباه مرگبار و سیستماتیک!».
سخنگوی کرملین افزود: اقدام اوکراین برای وادار کردن روسیه به صلح با برنامه‌ای تحت عنوان طرح پیروزی یک توهم عمیق است و البته که ناگزیر پیامدهایی برای رژیم کی‌یف خواهد داشت. مجبور ساختن روسیه برای امضای معاهده صلح غیرممکن است.

 
استارمر: به امنیت «اسرائیل» متعهدیم
نخست‌وزیر انگلیس ادعای همتای صهیونیست خود مبنی بر اینکه لندن با ممانعت از صادرات تسلیحات به تل‌آویو، امنیت رژیم صهیونیستی را تضعیف کرده است، رد کرد. به گزارش پولیتیکو، پس از آنکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، دولت انگلیس را به دلیل تعلیق برخی مجوزهای صادرات تسلیحات به سرزمین‌های اشغالی به ارسال پالس به حماس متهم کرد،
«کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس علیه نتانیاهو جبهه گرفت و گفت «نتانیاهو اشتباه می‌کند.»
وبگاه پولیتیکو گزارش کرد: این تصمیم انگلیس در این راستا اتخاذ شده است که صادرات تسلیحات به اراضی اشغالی می‌تواند «ناقض حقوق بین‌المللی» باشد.
استارمر در پاسخ به اینکه آیا اظهارات نتانیاهو درست است یا خیر، گفت: «نه، حرف‌های او در این مورد درست نیست. ما باید از قوانین بین‌المللی و داخلی خود پیروی می‌کردیم. من همیشه صریح بوده‌ام، من از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کنم، من در این مورد قاطع بوده‌ام.»
طبق این گزارش، استارمر اصرار داشت بگوید که تل‌آویو و لندن با وجود تحولات قابل توجه در غرب آسیا از زمان روی کار آمدن حزب کارگر در ماه ژوئیه، متحدان قدرتمندی باقی می‌مانند.
 

 سقوط دو رهبر «لیبرال»
وبگاه پولیتیکو از نزول شدید محبوبیت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا بر اثر تقویت جریان‌های راستگرا در محیط بین‌الملل خبر داد. در این گزارش آمده است، در حالی رئیس‌جمهور فرانسه قرار است از کانادا بازدید کند که هم او و هم ترودو با کاهش محبوبیت بعد از ظهور جنبش‌های دست‌راستی - که میراث سیاسی آنها را به چالش می‌کشند - دست و پنجه نرم می‌کنند.
این گزارش می‌افزاید، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که زمانی به عنوان نماد نسل جدیدی از رهبران لیبرال شناخته می‌شدند، پس از سال‌ها حضور در قدرت، به میراث سیاسی خود آسیب زدند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه - ۰۵ مهر ۱۴۰۳