حملات وسیع اسرائیلی‌ها به لبنان فقط پوششی بر هدف اصلی آنهاست

هدف همچنان اشغال کامل غزه

وصال روحانـی
روزنامه‌نگار


طی روزهای اخیر حملات کشنده صهیونیست‌ها به جنوب لبنان از طریق منفجر ساختن پیجرهایی که در اختیار رزمنده‌های حزب‌الله و سایر نیروهای مردمی بوده، سر و صدای فراوانی را به راه انداخته و یک بار دیگر خلق و خوی ددمنشانه اسرائیلی‌ها را نمایان ساخته  اما احتمال زیادی وجود دارد که رژیم تل‌آویو در پس پرده و پشت ماجرای انفجار پیجرها همچنان هدف اصلی‌تر خود را تعقیب کند که کوبیدن هر چه بیشتر غزه و تملک نهایی و کامل این باریکه به مخاطره افتاده است.
در ماجرای انفجار پیجرهای متعلق به نیروهای «حزب‌الله» لبنان که چند روز متوالی شهر بیروت را تکان داد، حداقل 60  نفر کشته و بیش از چهار هزار نفر مجروح شدند و حال بسیاری از مجروحان وخیم است. اگر تا
دو- سه ماه پیش رویارویی مستقیم حزب‌الله و صهیونیست‌ها یک رویداد نه چندان جاری و ساری در خاورمیانه بود، شرایط در حال حاضر بسیار متفاوت و نشانگر یک تقابل بزرگ و مستقیم و رودررو بین دو نیروی فوق است که حتی به جهاتی بر جنگ به غایت خونبارتر غزه هم سایه انداخته است. البته حزب‌الله بعد از عملیات ایذایی اسرائیل طی ماه‌های اخیر و بخصوص بعد از قضایای پیجرها، حملات موشکی خود به سرزمین‌های اشغالی را که پیش‌تر هم دایر بود، شدت بخشیده و صدای انفجار این موشک‌ها در روزهای اخیر به رایج‌ترین رویداد در تل آویو  و حیفا تبدیل شده  است. تعدد موشک‌های شلیک شده از سوی حزب‌الله که یک بار دیگر پدافند هوایی اسرائیل و گنبد به اصطلاح آهنین آنها کمترین توفیق را در ردیابی و انهدام آنان داشته، طوری صهیونیست‌ها و شهرک‌نشین‌های اشغالگر را نگران کرده که موج فرار آنها از منطقه و پناه بردن‌شان به اروپا را هم که از زمان اجرای عملیات «طوفان الاقصی» (در 15 مهر 1402) برقرار بوده، چند برابر ساخته و اسرائیلی‌ها از ترس کشته شدن در جریان انفجارها
گروه- گروه و با تعدادی فزون‌تر از همیشه در حال گریز از فلسطین اشغالی و مستقر شدن مجدد در قاره سبز هستند.
 
در ورای حملات پیجری
فقط یک روز مانده به اولین حمله «پیجر»ی اسرائیل به جنوب لبنان، یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل به مقام‌های امریکایی گفته بود تلاش هفته‌های اخیر این رژیم برای کشیدن پای لبنان و نیروهای حزب‌الله به یک جنگ مستقیم و بزرگ و رو در رو هنوز ثمر نهایی را نداده و این هدف را محقق نساخته است. پس از اجرای حملات پیجری اما، بهم‌ریختگی ناشی از آن و اندوه و حیرتی که در سطح بیروت جاری ساخت، فضا را برای تبدیل شدن رویارویی دو طرف به چیزی که رژیم غاصب می‌خواست و می‌خواهد، مساعدتر ساخت و موشک‌های شلیک شده از سوی رزمنده‌های حزب‌الله که در مقام جبران و با هدف گوشمالی دادن ارتش متجاوز اسرائیل صورت پذیرفت، این وضعیت را بارزتر و احتمال یک رویارویی بزرگ را تشدید کرد. اسرائیل در فاصله زمانی بین حملات پیجری خود چند بار مناطق مسکونی جنوب بیروت را هم که پر سکنه است، بمباران کرد و در هر یک از این موارد دست‌کم جان 15 نفر را ستاند و فزون‌تر از 80 نفر را مجروح ساخت. با این حال و به‌رغم همه کوشش‌های خباثت‌آمیز به کار گرفته شده توسط اسرائیل و مرگ و میرهای گسترده در جنوب لبنان به نظر می‌رسد که دولت تل‌آویو همچنان مشغول تعقیب هدف اصلی خود است که تملک کامل  غزه و کامل کردن روند آوارگی فلسطینی‌های شریف است.
 
اجرای توصیه دو وزیر صهیونیستی
دو ماه و اندی پیش بود که بن‌گویر وزیر امنیت ملی اسرائیل و بزالل اسموتریچ وزیر اقتصاد این رژیم به نتانیاهو هشدار جدی دادند که از پذیرش و اجرای طرح آتش‌بس و صلحی که قطر و مصر طراحی کرده و جو بایدن هم آن را تأیید و تبلیغ کرده بود، بپرهیزد و به جای آن به یک حمله بزرگ و سراسری به لبنان بیندیشد. این دو مقام اسرائیلی معتقد بوده و هستند که ارتش صهیونیستی باید با حملات خود جنوب لبنان را به تسخیر خود درآورد و سپس براساس این دستاورد، اهداف بعدی و اصلی‌تر خود را پی‌ریزی کند. با این اوصاف، نتانیاهو شروع به اجرای کاری کرده که بن‌گویر و اسموتریچ از او خواسته بودند و همان طور که قبلاً آمد، او با صبر به قصد رسیدن زمانی مناسب برای انجام این کار بخت‌هایش برای رسیدن به اهداف چندگانه خود لااقل براساس باورهای خویش را فزونی بخشیده است. اهدافی که درگیر کردن لبنان در جنگی فراگیر یکی از وجوه آن است اما تسلیم کردن کامل غزه هدفی بزرگ‌تر و نیت غایی اسرائیلی‌ها به شمار می‌آید.
 
آنجا که تراکم جمعیت بیشتر است
صرفنظر از هر چیزی که طی روزها و  هفته‌های پیش رو در جنوب لبنان روی خواهد داد، روش مبارزاتی رژیم منحوس تل‌آویو در این منطقه کم و بیش همانی خواهد بود که اسرائیلی‌ها در تمامی یک سال اخیر در جنگ غزه به کار گرفته‌اند. آنها جنوب لبنان را پیوسته بمباران خواهند کرد و به قصد ایجاد استیصال در منطقه، نقاط مسکونی را هم به دفعات خواهند کوبید و پس از برقراری شرایط اضطراری و وضعیت جنگی در منطقه با جلوگیری از رسیدن محموله‌های کمکی غذایی و دارویی به منطقه، هزاران هزار لبنانی را به سوی گرسنگی و سوء تغذیه و  همچنین تحمل رنج جراحت‌های اساسی و در نهایت به سوی ورطه مرگ سوق خواهند داد.  اثر جنبی اما مهم‌تر بذل توجه مردم دنیا به اتفاقات تلخ جنوب لبنان و بخصوص شهر بیروت و غافل ماندن آنها از اتفاقاتی است که در باریکه غزه روی می‌دهد. به این ترتیب رژیم ددمنش تل‌آویو می‌تواند پاکسازی قومی شرارت‌آمیزی را که یک سال است در غزه در دست اجرا دارد، کامل و در صورت مؤثر واقع شدن برنامه‌ها و نقشه‌هایش این منطقه را به طور کامل تسخیر و کوچ اهالی آن را به نقاطی دیگر عملی کند.

 خبری از اتحاد سراسری اعراب نیست
اسرائیل در راه تحقق بخشیدن به تسخیر کامل غزه اخیراً یک فرماندار نظامی را برای این منطقه تعیین کرد و به این ترتیب وعده داد که تصرف همیشگی این باریکه و اضافه کردن آن به سایر متعلقات غیرقانونی و ضبط شده‌اش نه یک امیدواری صرف و هدف غیرقابل دستیابی بلکه چیزی است که این رژیم در حال کامل کردن قطعات پازل آن است. تشدید حملات روزها و هفته‌های اخیر صهیونیست‌ها به جنوب لبنان و به شهادت رسیدن جمعی از افسران ارشد جنبش حزب‌الله در جریان این عملیات چنان افکار را به سوی لبنان کشانده که وضعیت اسفبار فلسطینی‌ها در غزه توسط رسانه‌ها کمتر از سابق رصد می‌شود و حتی کم و کمتر شدن روند ورود کامیون‌های حاوی کمک‌های بشردوستانه و بسته‌های غذایی و دارویی به دست فلسطینی‌ها افسوسی به اندازه گذشته را لااقل در ذهن غربی‌ها ایجاد نمی‌کند. درست است که استمرار حملات سبعانه اسرائیلی‌ها به مناطق مسکونی غزه و رفح و ویران‌سازی مدارس و بیمارستان‌ها و حتی به قتل رساندن مأموران امداد و کادرهای درمانی اشک بازمانده‌ها را جاری ساخته و باطل بودن رژیم غاصب را مکرراً به اثبات رسانده اما چند هفته‌ای است که اکثر مردم دنیا به جنوب لبنان چشم دوخته‌اند تا ببینند نیروهای حزب‌الله در حملات موشکی جانانه‌شان به فلسطین اشغالی چطور مراکز مهم نظامی آنها را ویران و صیهونیست‌ها را بیش از پیش دچار وحشت می‌کنند. این‌چنین است که ارتش رژیم غاصب توانسته در روزهای اخیر هر چه را که پیش‌تر هم در غزه انجام می‌داد، با وسعت بیشتری به مرحله اجرا بگذارد و از دید خویش به هدف خباثت‌آمیز سران این رژیم نزدیک‌تر شود. تنها راه جلوگیری از رسیدن صهیونیست‌ها به هدف‌شان، متحد شدن کشورهای عرب و مسلمان و مبارزه مشترک و همزمان آنها با صهیونیست‌ها چه در جبهه بیروت و چه در عرصه غزه و رفح است. چیزی که به سبب عدم وجود اتحاد بین کشورهای مذکور عملاً غیرقابل انجام شده است و این جای افسوس
 فراوان دارد.
 منبع: Middle East Eye

 

بــــرش

از مدارک مکتوب تا نشانه‌های موجود

چه براساس مدارک مکتوب به دست آمده در سرزمین‌های اشغالی و چه برپایه نشانه‌های موجود و اتفاقات تکوین شده، هدف اصلی اسرائیل از به‌راه‌اندازی جنگی خانمانسوز در غزه و خودداری از قطع آن، تملک کامل این منطقه و رها شدن از قید وجود فلسطینی‌ها بوده است. آنها در این راه انواع ضربات را به فلسطینی‌ها وارد کرده‌اند تا جان آنها را بستانند یا به مقیم شدن در قسمتی از خاک مصر و بخصوص در صحرای سینا وادار کنند. دولت مصر هم در این ارتباط با آنها همکاری کرده و مناطق مسکونی متعددی را با برقراری چادرها و کانکس‌های لازم در صحرای سینا برای محقق شدن اهداف پلید صهیونیست‌ها فراهم آورده است. اگر شدت درگیری اسرائیل با لبنان بیشتر شود، کمتر کسی متوجه خواهد شد که نتانیاهو و دار و دسته تبهکار او چگونه اهداف اصلی و مهم‌تر خویش را در غزه و کرانه باختری در دست اجرا دارند و چطور در حال تصرف هر چه بیشتر و در نهایت تملک کامل غزه هستند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه - ۰۵ مهر ۱۴۰۳