50 جان باخته و ۱۶ مصدوم ۶ معدنچی ترخیص شده و ۲ نفر شرایط نامطلوبی دارند

پایان عملیات امداد و نجات در معدن طبس پس از 80 ساعت

ایران‌زمین - عملیات امداد و نجات در معدن طبس و انتقال اجساد معدنچیان شریف و زحمتکش، بالاخره پس از 80 ساعت به پایان رسید. طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، با فوت یکی از مصدومان حادثه معدن زغال‌سنگ، شمار متوفیان این حادثه به ۵۰ نفر رسیده است.
روز گذشته، «جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران از انتقال پیکر آخرین فرد محبوس در معدن زغال‌سنگ طبس خبر داده و تصریح کرد: در این حادثه ۱۶ نفر از کارگران مصدوم برای درمان به بیمارستان سیدمصطفی خمینی طبس منتقل شده‌اند. طبق گفته استاندار خراسان جنوبی، از این تعداد ۶ نفر بعد از اتمام درمان همان روز یکشنبه از بیمارستان ترخیص شدند، ۲ نفر شرایط نامطلوبی دارند و تحت مراقبت ویژه هستند، بقیه تحت درمان هستند.
وی با قدردانی از همه گروه‌های امدادی و عملیاتی، اعضای ستاد مدیریت بحران استان، وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران که هنوز در منطقه حضور دارد و رسانه‌ها گفت: از گروه‌های HSE که از دیگر معادن استان در منطقه حضور داشتند، به صورت ویژه تشکر می‌کنم.
 بررسی ابعاد و علل حادثه
استاندار خراسان جنوبی افزود: این عزیزان خالصانه پای کار بودند و با وجود اینکه عملیات در عمق زمین انجام شد، حتی بیش از نوبت کاری تعیین‌شده کار کردند تا هرچه زودتر اجساد محبوس در معدن را به بیرون منتقل کنند. وی با تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه در اقصی‌نقاط کشور تصریح کرد: کار عملیات امداد و نجات رسماً به پایان رسید و از این به بعد زمان استقرار گروه کارشناسی و فنی متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دستگاه قضایی و کمیسیون‌های صنایع و اجتماعی مجلس شورای اسلامی برای بررسی ابعاد و علل حادثه است. قناعت افزود: علت حادثه بعد از انجام کارهای کارشناسی و فنی برای مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
فوت 50 معدنچی زحمتکش
«محمدعلی آخوندی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: از مجموع ۱۶ مصدوم حادثه معدن طبس، حال ۲ نفر وخیم گزارش شده که یک نفر با حالت مرگ مغزی و با رضایت خانواده برای اهدای عضو به بیمارستان یزد منتقل شده است. این مقام مسئول با اشاره به اینکه با احتساب این مورد، تعداد متوفیان حادثه معدن زغال‌سنگ به ۵۰ نفر رسیده، افزود: امروز پنج نفر دیگر از مصدومان برای ادامه درمان به یزد اعزام شدند که حال یک نفر آنها وخیم بوده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: در مجموع ۲۹ نفر در بلوک B و ۲۰ نفر در بلوک C معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجوی طبس و یک نفر در بیمارستان جان خود را از دست دادند. وی با اشاره به آمار اعلام شده از تعداد کارگران در روز اول حادثه، گفت: براساس فهرست اولیه معدن، ۶۹ نفر از کارگران مشغول به کار بودند که این فهرست اصلاح شد. آخوندی ادامه داد: چهار نفر از کارگران به دلایلی همچون مرخصی در آن نوبت کاری حضور نداشتند، لذا ۶۵ نفر در آن نوبت در معدن مشغول کار بوده‌اند.
 
نبود سنسور گاز در معدن فاجعه است
در همین حال، «روح‌الله محمدی» عضو هیأت رئیسه خانه معدن خراسان جنوبی درخصوص وضعیت ایمنی معدن طبس و تجهیزات به ایسنا گفت: اخبار ضد و نقیض منتشر می‌شود؛ اما طبق اخبار موثقی که ما داریم، ظاهراً سنسور سرکشی گاز در معدن نبوده و با توجه به صحبت کارگران هم این واقعیت مشخص شده، که یک فاجعه است. وی با اشاره به اینکه این فاجعه وقتی دردناک است که در معدن با عمق ۷۰۰ متری زمین سنسور گاز نبوده است، افزود: این اتفاق جان کارگران زیادی را گرفت که اگر مسائل ایمنی رعایت می‌شد، این حادثه اتفاق نمی‌افتاد. عضو هیأت رئیسه خانه معدن خراسان جنوبی درخصوص تجهیزات خود کارگران نیز گفت: در دولت قبل دفتری به اسم دفتر نظارت در سازمان صنعت و معدن وجود داشت، اما با آمدن معاونت قبلی (محتشمی) این دفتر برچیده شد. همچنین بودجه‌ای که برای صنعت و معدن می‌آمد، برای بازدید و سرکشی معادن داده نمی‌شد و بخش نظارتی سازمان صنعت و معدن نیز ضعیف شد. این در حالی است که سه دستگاه اداره کار که مسئول رسیدگی به سلامت ایمنی معدن و سازمان نظام مهندسی و اداره صنعت و معدن نیز متولی رسیدگی به معادن است. محمدی ادامه داد: این سه دستگاه، وظیفه ذاتی برای سرکشی از معدن دارند که گویا وظایف و گزارش را به‌درستی نداشته‌اند یا حتی گزارش بازدید ماهانه خود را ارائه نداده‌اند.
وی با بیان اینکه این سه دستگاه باید درخصوص بازدیدها و ارائه نقص‌ها و حل آن پاسخگو باشند، گفت: اگر معدندار نقص را برطرف نکرده، چرا معدن تعطیل نشده است؟ از این سه دستگاه باید پرسید اگر این ایمنی و موارد رعایت می‌شده، چرا این حادثه رقم خورده است؟ عضو هیأت رئیسه خانه معدن خراسان جنوبی تصریح کرد: گزارش‌های نهایی بعداً منتشر و بیان خواهد شد. محمدی با بیان اینکه کارگران از شب قبل با اعلام نشتی بوی گاز و حالت تهوع کار را تعطیل می‌کنند، گفت: این یک نشانه است که در آن غفلت صورت گرفته است.

 

بــــرش

ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به خانواده یکی از جانباختگان حادثه معدن

سلام رهبر معظم انقلاب از سوی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به خانواده یکی از جانباختگان حادثه معدن معدنجوی طبس ابلاغ شد.
 آیت‌الله عبادی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به دیدار خانواده سنجری یکی از جانباختگان حادثه معدن معدنجوی طبس رفت و از آنها دلجویی کرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه - ۰۵ مهر ۱۴۰۳