11 هزار نیروی جدید جذب آموزش و پرورش محروم‌ترین استان کشور شدند

سال تحصیلی بدون کمبود معلم در سیستان و بلوچستان

شیما جهان‌بخش
خبرنگار


دو سالی می‌شود که کودکان دیار نیمروز سال تحصیلی را بدون دغدغه بی‌معلم ماندن شروع می‌کنند. در 2 سال گذشته آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با جذب 11 هزار نیروی جدید تلاش کرده فاصله شاخص‌های آموزشی و تربیتی این استان را با میانگین کشوری کاهش دهد. حالا آنطور که اعلام شده تراز نیروی آموزشی در مقطع ابتدایی که همیشه بیشترین مشکل را در این استان داشته برای اولین بار مثبت شده و حتی در برخی مناطق به جای کمبود، نیروی مازاد وجود دارد.

جبران عقب‌ماندگی تاریخی حوزه آموزشی در استان
«حسن بروشکی»، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه جزو استان‌هایی هستیم که در 2 سال گذشته هیچ کلاس درس بدون معلم برای سال تحصیلی جدید نداشته‌ایم، اظهار داشت: در ادوار گذشته به علت برخی مسائل، حوزه آموزش و پرورش استان با یک عقب ماندگی تاریخی مواجه شده اما در سال‌های اخیر با حمایت‌های دولت و خیران این استان به کارگاه مدرسه‌سازی کشور تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه امسال در حوزه جذب نیروی انسانی شاهد یک اتفاق بی‌نظیر در استان بوده‌ایم، افزود: با توجه به کمبود‌هایی که هر ساله داشته‌ایم، امسال با پیگیری‌های انجام شده ما دومین استانی بوده که بیشترین آمار جذب و پذیرش نیرو را داشته‌ایم. در این زمینه درمجموع در رشته‌های آموزگاری، استثنایی، دبیری، هنر‌آموزی و کیفیت بخشی 5 هزار و37 نفر در استان جذب شده‌اند. همچنین 2 هزار نفر هم در دانشگاه فرهنگیان سهمیه داشته‌ایم که فرایند جذب و استخدام آنها در شرف انجام بوده و در سال تحصیلی جاری از آنها استفاده خواهیم کرد. البته در کنار استخدام‌های جدید؛ 6 هزار و 219 نیروی خرید خدمات آزاد آموزشی داشته‌ایم که مجوز به کار‌گیری آنها از سوی سازمان استخدامی کشور صادر و در سال تحصیلی جدید همه آنها مشغول به کار شده‌اند. جذب بیش از ۱۱ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان در ۲ سال اخیر نشان دهنده عزم دولت برای کاهش فاصله شاخص‌های آموزشی و تربیتی این منطقه با میانگین کشوری است.

راستی‌آزمایی نیروهای مدارس تمام شهرستان‌ها
بروشکی راستی آزمایی نیروهای فعال تمام مدارس استان را از دیگر اقدامات انجام شده برای سال تحصیلی جاری عنوان کرد و گفت: با توجه به پراکندگی و گستردگی استان همواره در برخی شهرستان‌ها با کمبود نیرو و در برخی با ازیاد مواجه بوده‌ایم به همین خاطر امسال نیروهای تمام شهرستان‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. در این راستی‌آزمایی مشخص شد تعدادی از نیروها در مناطقی ابلاغ داشته‌اند که هیچ نیازی به آنها نبوده به همین خاطر در ابلاغ‌های جدید تمام این موارد مورد توجه قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای خرداد‌ماه با شروع فرایند ثبت نام دانش‌آموزان عملاً فعالیت ستاد پروژه مهر در همه شهرستان‌ها و مناطق استان آغاز و در کنار همه اقدامات انجام گرفته، موضوع توزیع کتب درسی برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش استان از نیمه فروردین ماه شروع و اکنون کتب درسی در همه مدارس موجود و با شروع سال تحصیلی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.
این مقام مسئول ادامه داد: البته استخدام‌های جدید در سال گذشته نیز رشد مناسبی داشته است. در این زمینه جذب و بکارگیری ۲ هزار و ۷۰ نفر نیروی طرح خرید خدمات آموزشی در سال ۱۴۰۱ و پذیرش و جذب چهار هزار و ۵۴۷ نفر نیروی انسانی از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از مهم‌ترین اقدامات این مدت بوده است.‌ درمجموع با اقدامات انجام شده در حوزه آموزش ابتدایی تراز نیروی ما مثبت و در برخی مناطق با مازاد نیرو مواجه بوده‌ایم. در حوزه متوسطه در بخش فنی حرفه‌ای و کار‌‌دانش نیازمند نیروی انسانی بوده‌ایم که بر اساس قانون از محل حق‌التحریر جبران شده‌اند. اینکه تراز نیروی ما در حوزه ابتدایی که همیشه با مشکل مواجه بوده‌ایم امسال مثبت شده، اتفاق بی‌نظیر‌ی است که برای اولین بار در استان شاهد آن بوده‌ایم.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با تأکید بر آموزش نیروهای جدید، اظهار داشت: به روز بودن نیروها همیشه از اولویت‌های استان بوده اما با توجه به این استخدام‌های جدید، سال گذشته این موضوع با اهمیت بیشتری دنبال شد و تمام همت آموزش و پرورش استان معطوف به توانمند‌سازی نیروها در پایه‌های مختلف بود. در این زمینه با دعوتی که از مؤلفین کتب درسی و اساتید کشوری داشته‌ایم، موفق به برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیت مدرسان میانی شدیم تا در سال تحصیلی جاری با بهره‌گیری از این افراد آموزش دیده هیچ نگرانی‌ای در خصوص توانمند‌سازی نیروهای جدید نداشته باشیم.

رتبه نخست ساخت و ساز فضاهای آموزشی و مشارکت خیران
 این مقام مسئول، سیستان و بلوچستان را کارگاه مدرسه‌سازی کشور دانست و افزود: با همت خیران و حمایت‌های دولت در 6 ماه نخست سال‌جاری 177 مدرسه در قالب 710 کلاس درس به فضای آموزش و پرورش استان افزوده شده است. در این زمینه به طور میانگین در چند سال اخیر نیمی از اعتبارات ساخت مدارس استان مربوط به خیرین و بقیه از محل ردیف‌های دولتی تأمین شده است. همه این موضوعات دست به دست هم دادند تا سیستان و بلوچستان در 3 سال اخیر به صورت متوالی رتبه نخست ساخت و ساز فضاهای آموزشی و همچنین رتبه نخست مشارکت خیران مدرسه ساز را به دست آورد.
وی جوانی جمعیت را یکی از مزیت‌های استان عنوان کرد و اظهار داشت: با وجود این موضوع، گاهی رشد جمعیتی و به اصطلاح جوان بودن استان در حوزه آموزش و پرورش چالش‌هایی را نیز ایجاد کرده است. شاید جالب باشد که بدانید امسال مدارس استان پذیرای 62  هزار و 200 نفر دانش‌آموز جدید‌الورود بوده‌اند که وظیفه بسیار سنگینی را بر عهده ما گذاشته است.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۹۳ هزار و ۸۹۸ نفر از دانش‌آموزان جدید‌الورود، در پایه اول دبستان بوده‌اند، گفت: همچنین بیش از ۱۲ هزار نوآموز کودکستانی و بیش از ۶۷ هزار دانش‌آموز پایه هفتمی با حضور در مدارس و کلاس‌های درس سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.
 بروشکی با توجه به رشد جمعیت استان خواستار ایجاد و تأسیس آموزش و پرورش ناحیه ۳ در شهرستان زاهدان، استقلال آموزش و پرورش کورین و جلگه چاه‌هاشم  شد و گفت: بر اساس آمارها سیستان و بلوچستان در میانگین موالید کشوری 12.4 برابر جلوتر از بقیه استان‌ها‌ست. بدان معنی که میانگین موالید کشوری 5 هزار نفر و نرخ موالید استان 62 هزار نفر است که عملاً 12 درصد بیشتر از میانگین کشوری است. این آمار جمعیتی بالا نیازمند نیرو و تجهیزات آموزشی جدید است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و سه - ۰۵ مهر ۱۴۰۳