۳۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبیاری هوشمند می‌شوند

ارزآوری 2 میلیارد دلاری صادرات گلخانه‌ای

امین محمودی  
خبرنگار

ایران در منطقه گرم و خشک قرار دارد از این رو با توجه به کمبود منابع آبی، تولید محصولات کشاورزی در فضای بسته و گلخانه‌ای از اهمیت وافری برخوردار است. به همین دلیل طی یک دهه اخیر تولید محصولات کشاورزی در گلخانه‌ها افزایش داشته است. از طرف دیگر محصولات گلخانه‌ای یکی از ارزآورترین کالاهای بخش کشاورزی طی سالیان اخیر بوده‌اند به طوری که توانسته‌اند سهم زیادی را در سبد صادراتی کشورمان ایفا کنند. با این حال پر واضح است که برای مثبت شدن تراز تجاری بخش کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی طبق سند توسعه ملی قصد دارد از طرفی تولید محصولات کشاورزی و متعاقب آن صادرات این محصولات را افزایش دهد.
در حال حاضر عمده محصولات گلخانه‌ای کشورمان عمدتاً به کشورهای همسایه خصوصاً روسیه، عراق و افغانستان به صورت روزانه صادر می‌شوند.
به طوری که آمار گمرک نشان می‌دهد در نیمه نخست سال‌جاری محصولاتی همچون گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، خیار، بادمجان و کاهو سهم زیادی در ارزآوری محصولات کشاورزی داشتند که به عنوان نمونه تنها گوجه فرنگی 207 میلیون دلار ارزآوری داشته است.

انتقال تجارب به همسایگان
در همین خصوص محمد‌مهدی برومندی، معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: در گذشته برای ایجاد گلخانه‌ها وابسته به خارج از کشور بودیم و حتی سازه‌های گلخانه‌ای ما از خارج از کشور وارد می‌شد اما اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به بسیاری از کشورهای دنیا و کشورهای همسایه در توسعه گلخانه‌ها کمک می‌کنیم.
از سوی دیگر بد نیست بدانیم صادرات محصولات گلخانه‌ای، یک بازار بزرگ و رو به رشد در تمام جهان است. این بازار بزرگ، گلخانه‌های صنعتی، تجاری و گلخانه‌های کوچک‌تر را تحت پوشش قرار می‌دهد. پرفروش‌ترین محصولات گلخانه‌ای، میوه‌ها و سبزی‌های گلخانه‌ای و گل و گیاه زینتی هستند.
خریدوفروش محصولات گلخانه‌ای، بویژه برای کشورهایی که شرایط کاشت محصولات میوه‌ و سبزی‌های تازه را ندارند، اهمیت بیشتری دارد. تقاضا برای محصولات باغی، باکیفیت بالا و همچنین برای خرید محصولات گلخانه‌‌ای در اروپا رو به افزایش است. نیاز غذایی جهان در یک قرن گذشته تقریباً ۴ برابر افزایش پیدا کرده ولی سرانه زمین‌های کشاورزی روزبه‌روز در حال کاهش و آفت‌های محصولات کشاورزی در حال افزایش است.

تداوم روند صعودی
 تولید محصولات گلخانه‌ای از ۳‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن در ابتدای سال 1401 به ۴‌میلیون و ۳۱۹ هزار تن در پایان سال 1403 رسیده است. در این مدت محدود سطح گلخانه‌های احداث شده و در حال احداث از ۲۰ هزار و ۶۹۹ هکتار به ۲۳ هزار و ۲۳۸ هکتار رسیده است که براساس گفته مسئولین وزارت جهاد کشاورزی میزان ارزآوری محصولات گلخانه‌ای به حدود 2 میلیارد دلار رسیده است.

 

برش

هدف‌گذاری تولید 10 میلیون تنی
 وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه مکلف هستیم سالانه برای ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستم آبیاری هوشمند را اجرا و ۱۰ میلیون تن محصولات گلخانه‌ای تولید کنیم.غلامرضا نوری قزلجه تصریح کرد: تولید پایدار و توسعه عمودی که یکی از اهداف دیگر بخش کشاورزی است، نیاز دارد از تولیدات داخلی به شکل گسترده استفاده شود. وی به تولیدکنندگان توصیه کرد: هزینه تمام شده را باید به حداقل برسانید تا توان رقابت به وجود آید؛ بویژه در سیستم آبیاری گلخانه‌ای این هزینه‌ها باید کاهش یابد تا مشتریان بیشتری داشته باشید. وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: ارتباطات تجاری بین‌المللی قطعاً یکی از راه‌های توسعه تولید است. وزارتخانه هم تلاش می‌کند تا برای تکنولوژی و محصولات فناوری تولید داخل، بازار خارجی فراهم کند تا همسایگان از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو - ۰۴ مهر ۱۴۰۳