میزان ترانزیت 6 ماهه اول امسال معادل کل ترانزیت 1401 شد

رشد ۵۰ درصدی ترانزیت در نیمه نخست 1403

 سهیلا یادگاری   
خبرنگار

آمار 6 ماهه، تداوم رشد ترانزیت کالا در کشور را نشان می‌دهد. پس از آنکه از سال 1393 تا 1399، ترانزیت رشد رو به پایینی داشت اما در چند سال اخیر رشد مثبت ترانزیت از سر گرفته شده است. بر اساس آماری که گمرک ارائه داده است ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۶ ماهه امسال با رشدی ۵۰ درصدی به ۱۱.۵ میلیون تن رسید.

شفاف‌سازی مبادی گمرکی
بر اساس این گزارش، ۶۶ درصد از حجم ترانزیت خارجی از مسیر ایران در این مدت از مبدأ ۳ گمرک پرویزخان، شهید رجایی و گمرک باشماق بوده است. گمرک پرویزخان با ۳.۱ میلیون تن، گمرک بندر شهید رجایی با ۲.۹ میلیون تن و گمرک باشماق با ۱.۶ میلیون تن در بین گمرکات کشور بیشترین میزان ترانزیت خارجی را به عنوان گمرکات مبدأ به خود اختصاص دادند و در ۶ماهه سال‌جاری، ترانزیت خارجی از مبدأ گمرک پرویزخان ۱۲۸ درصد، گمرک بندر شهید رجایی ۱۸ درصد و از گمرک باشماق ۱۰۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.
جواد هدایتی، مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای تصریح کرد: گمرکات سرخس، بازرگان، پیرانشهر، بیله‌سوار، جلفا، آستارا و لطف‌آباد از دیگر گمرکاتی بودند که در ۶ ماهه امسال بیشترین حجم ترانزیت خارجی از مسیر ایران را به خود اختصاص دادند.

پیشتازی جاده‌ای و تحقق ۶۱ درصدی
با توجه به اینکه بیشترین میزان حمل کالا و ترانزیت در کشور از طریق جاده است، رشد ترانزیت جاده‌ای بیشترین تأثیر را در افزایش ترانزیت دارد. به گفته هدایتی با تداوم رایزنی‌ها و تسهیل امور، ترانزیت جاده‌ای در شش‌ماهه نخست سال‌جاری افزایش یافت، همچنین تداوم تسهیل امور، توسعه ظرفیت لجستیکی و دیپلماسی موفق با کشورهای همسایه از عوامل دیگر مؤثر در ترانزیت جاده‌ای است.هدایتی افزود: در شش‌ماهه سال‌جاری بیش از ۴۰۴ هزار دستگاه ناوگان ایرانی و خارجی حامل ۹.۳ میلیون تن کالا از قلمرو کشور ترانزیت شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۶۱ درصدی دارد و تناژ ترانزیت کالا در شش‌ماهه امسال برابر با میزان کالای ترانزیت‌شده جاده‌ای از قلمرو کشور در کل سال ۱۴۰۱ است.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۵.۷۸ میلیون تن کالا از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای از قلمرو کشور ترانزیت شد.

در مسیر برنامه هفتم
 این گزارش می‌افزاید: مبادی پرویز خان و بندر شهید رجایی بیشترین ترانزیت جاده‌ای را در 6 ماهه امسال ثبت کرده است. با توجه به اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه در سال اول این برنامه ترانزیت 16 میلیون تنی برنامه‌ریزی شده است رشد ترانزیت 6 ماهه، تحقق این میزان ترانزیت را پیش‌بینی می‌کند.  همچنین مصالح ساختمانی با 33 درصد و مواد غذایی و مواد شیمیایی با 4 درصد بیشترین تناژ کالای حمل شده در کشور در 5 ماهه امسال را به خود اختصاص داده است.

 

برش

تقویت ترانزیت در گرو یک خط ریلی
وزیر راه وشهرسازی گفت: ترانزیت کالا از طریق تکمیل راه‌آهن شلمچه - بصره تقویت شده و باعث توسعه ارتباطات با کشور‌های آسیایی می‌شود. فرزانه صادق گفت: به واسطه اتصالی که راه‌آهن شلمچه - بصره ایجاد می‌کند تمامی مقامات از جمله نخست‌وزیر عراق در سفر به این کشور برای تکمیل آن تأکید داشته‌اند.وی ادامه داد: راه‌آهن شلمچه - بصره به معنای تقویت روابط با عراق ‏و  رفت و آمد مسافر به معنای افزایش ترانزیت کالا و افزایش ایمنی و امنیت است.صادق بیان کرد: برای تکمیل راه‌آهن شلمچه - بصره در تلاش هستیم که بتوانیم هرچه سریع‌تر این پروژه را به اتمام برسانیم و با تکمیل زیر ساخت‌ها و ارتباطات بتوانیم با کشورهای همسایه و کشورهای آسیای میانه ارتباطات خود را تقویت کنیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو - ۰۴ مهر ۱۴۰۳