دونالد ترامپ می‌گوید زلسنکی بزرگترین فروشنده تاریخ است

جدال دلقک‌ها

رئیس‌جمهور اوکراین «بزرگ‌ترین فروشنده تاریخ» است، مردی که هر بار برای بقا و برنده شدن در جنگی که دو سالی می‌شود با تزارها به راه افتاده است، به هر دری می‌زند و تلاش می‌کند تا دل دموکرات‌های در قدرت را به دست بیارود، این توصیف دونالد ترامپ از ولودیمیر زلنسکی است که قرار است این روزها برای تصاحب یک هدیه دیگر از ایالات متحده قول و قرار دیپلماتیک و دیدارهای سیاسی را بگذارد.  ترامپ در جدیدترین اظهارات خودش مدعی شده رئیس‌جمهور اوکراین هر بار که به واشنگتن سفر می‌کند، با ۶۰ میلیارد دلار پول به اوکراین برمی‌گردد و او تمایل دارد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده پیروز شوند، زیرا او می‌تواند از آنها کمک دریافت کند، اما من عملکرد متفاوتی خواهم داشت و روی صلح کار خواهم کرد.
«ولودیمیر زلنسکی» قرار است در جریان سفر به امریکا و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، به واشنگتن رفته و دیداری جداگانه در تاریخ ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) با «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا داشته باشد و احتمالاً پیرامون کمک‌های جدید واشنگتن به کی‌یف و مجوز استفاده از تسلیحات دوربرد برای حمله به عمق خاک روسیه گفت‌وگو و رایزنی کنند.
با گذشت بیش از دو سال از درگیری میان اوکراین و روسیه، گویی قرار نیست دستخطی برای صلح و آتش‌بس میان دو کشور نوشته شود و خیلی از کشورهای حامی اوکراین موضع جنگی خود را کمی تغییر دهند و بخواهند به جای هیزم ریختن در آتش این درگیری، کمی آب روی این تل آتش بریزند.
حمایت‌های بی‌دریغی که از گوشه و کنار قاره سبز روانه کی‌یف می‌شود و همه به صف شده‌اند تا برابر قدرت روس‌ها بایستند و اوکراین را قربانی سیاست‌های قدرت‌طلبانه آن هم با ژست انساندوستی اروپایی کنند، جنگی که به قیمت کشته شدن هزاران نفر تمام شده و خیلی‌های دیگر را هم آواره و مجروح کرده است.

 کمک‌های پرماجرای امریکایی
ایالات متحده در کنار رفقای اروپایی خود بارها بر حمایت از اوکراین تأکید کرده و هربار هم در مجلس خود برای کمک به ادامه جنگ به نفع اوکراین بسته‌های کمکی مالی و تسلیحاتی اختصاص داده است، بار آخر هم مجلس نمایندگان امریکا بسته ۶۱ میلیارد دلاری کمک نظامی برای حمایت از اوکراین در جنگ علیه روسیه را تصویب کرد. هدیه‌ای که رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به آن اعلام کرد، امریکا با تصویب این لایحه جان هزاران نفر را نجات می‌دهد. کمک‌های مالی دموکرات‌ها به اوکراین و رئیس‌جمهور دست به سینه‌اش بارها خبرساز شده و هر بار صدای اعتراض‌ها را بلند کرده که در شرایط اقتصادی ایالات متحده، بریز و بپاش‌های مالی و تسلیحاتی برای کمک به جنگ در اوکراین و غرب آسیا نباید تصویب شود و به امضای مرد شماره یک کاخ سفید برسد.
دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه امریکا چندباری به کمک‌های کشورش برای جنگ اوکراین انتقاد کرده و تهدید کرده بود اعضای ناتو برای ماندن در پیمان آتلانتیک شمالی باید خودشان هزینه کنند و روی خزانه امریکا حساب نکنند، این در حالی است که بیشترین بار مالی ناتو برای حضور در جنگ‌ها برعهده واشنگتن است و تاکنون دموکرات‌ها به آن اعتراضی نداشته‌اند. رئیس‌جمهور سابق امریکا همچنین در سخنرانی‌های انتخاباتی خود بارها تأکید کرده است حضور مجدد دموکرات‌ها در قدرت ایالات متحده نه‌تنها کمکی به تمام شدن جنگ‌ها نمی‌کند، بلکه به آنها شدت می‌بخشد و اگر او به جای بایدن همچنان رئیس‌جمهور امریکا بود، هیچ جنگی نه در اوکراین نه در سرزمین‌های اشغالی رخ نمی‌داد.
 
میانجیگری به سبک ترامپ
به گفته او، پوتین به این دلیل به اوکراین حمله کرد که دولت بایدن در موضع ضعف قرار داشت و سناریوی تلخ عقب‌نشینی از افغانستان را رقم زده بود. ترامپ همچنین مواضع نادرستی که اغلب در جناح راست پوپولیستی شنیده می‌شود را تکرار کرد که ایالات متحده بیش از متحدان اروپایی به اوکراین کمک کرده است.
البته ترامپ این وعده را هم داده است که اگر پایش به کاخ سفید باز شود، هر دو طرف جنگ را صدا می‌زند و به آنها می‌گوید که توافق کنید، این دیوانگی است. پیشتر نیز بارها این ادعا را تکرار کرده که در صورت پیروزی در انتخابات، در عرض چند ساعت به جنگ اوکراین پایان می‌دهد.
هرچند دیوانگی که این میلیاردر نیویورکی از آن حرف می‌زند، یک پای ثابتش سناتورها و سیاستمداران امریکایی هستند که ترجیح می‌دهند از طریق کمک به اوکراین قدرت روسیه را درهم بشکنند. حمایت‌های کشورهای عضو ناتو نیز از اوکراین نه‌تنها از روی تعهد به مفاد پیمان آتلانتیک نیست، بلکه تلاش می‌کنند با استفاده از جو به راه افتاده میان اوکراین و روسیه، با سیاست‌های کرملین مقابله کنند.
ترامپ در آخرین مناظره‌اش با کامالا هریس مدعی شد؛ جو بایدن و معاونش یقه اروپا را نمی‌گیرند تا بیشتر هزینه کنند. این جنگ گریبان اروپا را بیشتر گرفته است، ولی من به آنها فشار آوردم تا سهم خود را بپردازند، در مقابل اما هریس ادعا کرد نظریه پایان جنگ اوکراین در 24 ساعت از سوی دونالد ترامپ به منزله رها کردن اوکراین در آتش جنگ است و این یعنی باختن در برابر کرمیلن.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو - ۰۴ مهر ۱۴۰۳