تبادل آتش در مرزهای لبنان ادامه دارد

امریکا، بانی تروریسم اسرائیل

با گذر زمان، آتش جنگ در شمال سرزمین‌های اشغالی بر افروخته‌تر از قبل شده و اشغالگران با پشتیبانی مالی، سیاسی و تسلیحاتی واشنگتن، حملات گسترده و خونباری را در لبنان ترتیب می‌دهند؛ حملاتی که با پاسخ قاطعانه حزب‌الله لبنان مواجه می‌شود. به گزارش المیادین، با استمرار حملات اسرائیل، تعداد شهدا و مجروحان از جمله مناطق وسیعی در جنوب و بقاع افزایش یافته است. بر اثر حملات 24 ساعت گذشته به بقاع 113 نفر شهید و 500 نفر مجروح شده‌اند. در این حملات رژیم صهیونیستی، شهرک‌های قنا، عین بعل، العقیبیه، السلطانیه، صدیقین، جبل البطام، دیبعل، مرکبه، عربسلیم، آیتیت، معرکه و نبطیه الفوقه را مورد هدف قرار داد و هواپیماهای اشغالگر نیز پل جداکننده دو منطقه جزین را در جنوب هدف قرار دادند. شبکه المنار نیز اعلام کرد، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، تجاوزات خود به جنوب لبنان را پس از حدود 3 ساعت آرامش شکننده در این مناطق از سرگرفتند. ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه اعلام کرد، تعداد حملات به لبنان در روز دوشنبه به ۱۳۰۰ مورد رسید و این حملات در ساعات اخیر ادامه داشته است. وزیر بهداشت لبنان در نشست خبری روز سه‌شنبه اعلام کرد، تعداد کشته‌شدگان تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان از بامداد دوشنبه به 558 شهید و 1835 زخمی‌رسیده است. این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای دیگر اعلام کرد، در اثر حمله اسرائیل به منطقه غبیرى در ضاحیه جنوبی بیروت، 6 نفر کشته و ۱۵ نفر مجروح شده‌اند. رسانه‌های اسرائیلی گفتند، فرمانده یگان موشکی حزب‌الله هدف حملات اسرائیل به جنوب بیروت بوده است. پیش از آن، گردان‌های قسام، شاخه نظامی‌جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای از شهادت حسین محمود نادر «ابوصالح» از فرماندهان میدانی خود در عملیات ترور جنایتکارانه دشمن صهیونیستی در جنوب لبنان خبر داد.

حملات حزب‌الله
بر اساس آنچه رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند، حزب‌الله با وجود حملات گسترده اسرائیل از صبح دوشنبه حدود 200 موشک از لبنان شلیک کرد و مراکز نظامی‌و پایگاه‌ها را در شمال، حیفا و در عمق سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد. منابع خبری رژیم صهیونیستی، تصاویری از اصابت موشک حزب‌الله به شهر حیفا در سرزمین‌های اشغالی منتشر کردند. به گفته منابع لبنانی، بعد از حمله اسرائیل به بیروت، حزب‌الله ۱۰۵ راکت شلیک کرد.
مقاومت اسلامی‌لبنان نیز بعدازظهر سه‌شنبه اعلام کرد، مجاهدان این کشور با رگبار موشک‌های «فادی ۲»، اردوگاه «الیاکیم» اسرائیل وابسته به فرماندهی شمال ارتش اشغالگر واقع در جنوب حیفا را بمباران کردند. مقاومت اسلامی‌صبح سه‌شنبه در دو بیانیه قبلی اعلام کرد، شهرک «کریات شمونا» و انبارهای لجستیکی لشکر 146 را در پایگاه «نفتالی» در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار داده است. حزب‌الله در عملیات‌های دیگری که روز سه‌شنبه انجام داد، فرودگاه نظامی‌«مجدو» در غرب عفوله را 3 بار با رگبار موشک‌های «فادی 1» و «فادی 2» هدف قرار داد.
شایان ذکر است، تلویزیون آی 24 اسرائیل اذعان کرد، حزب‌الله یک انبار تسلیحات بسیار بزرگ و یک مرکز لجستیکی ارتش را هدف قرار داده و خاطرنشان کرد، تلاش‌هایی برای خاموش کردن آتش در اطراف محل مورد نظر انجام شده است. در پی نفوذ عملیات حزب‌الله در حیفا که منجر به تخلیه شهر شده، شهردار این شهر با انتقاد از نتانیاهو گفت: «اسرائیل ما را به رسمیت نمی‌شناسد و ما در زمین تنها هستیم و پول نداریم... با تشکر از نصرالله که توجه را به ما جلب کرد.» شهردار شهر صفد نیز به تشریح وضعیت پرداخت و تصریح کرد:«این حکم اعدام است، ما یک لحظه با فروپاشی فاصله داریم.»
 
جنگ با چاشنی دورنمای مبهم
با وجود حملات فزاینده رژیم صهیونیستی به لبنان اما آنچه مشخص است تردیدها در مورد تأثیر حملات ارتش صهیونیستی و آغاز جنگی تمام‌عیار به منظور عقب راندن حزب‌الله در بین نخبگان سیاسی و نظامی‌وجود دارد. در این رابطه، روز گذشته سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی درباره نفوذ زمینی به لبنان هشدار داد و گفت، چنین اقدامی‌بزرگ‌ترین رؤیای حزب‌الله است.
 او احتمال انصراف حزب‌الله لبنان از حمایت از غزه و حماس در صورت تشدید حملات به این کشور را نیز بعید دانست. همچنین گرشون‌هاکوهن، ژنرال ذخیره ارتش اشغالگر تأکید کرد، اسرائیل همچنان بدون استراتژی در برابر حزب‌الله عمل می‌کند.
رئیس سابق شورای امنیت ملی نیز با تأیید اینکه اسرائیل حتی به نابودی توانایی‌های حزب‌الله نزدیک نیست، افزود: «تل‌آویو تا شکست دادن آن یا از بین بردن توانایی‌هایش فاصله بسیار زیادی دارد.» در ادامه، تحلیلگران هم گزارش دادند که حزب‌الله به‌‌رغم عملیات ارتش، قادر است به تل‌آویو حمله کند و حریم هوایی، نیروگاه‌ها و پایگاه‌های نیروی هوایی اسرائیل را فلج کند. شبکه ۱۲ اسرائیل نیز به طور هشدارآمیز تأیید کرد که مقاومت اسلامی‌در لبنان هنوز توانایی‌های عظیم خود را فعال نکرده است.
 
دست بلند یاری امریکا
روز گذشته، واشنگتن همگام با حملات اسرائیل، در پیامی‌کوتاه به نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت این کشور اعلام کرد، درهای دیپلماسی بسته شده است و دیگر مجالی برای هیچ مذاکره‌ای نیست؛ اقدامی‌هشدار‌آمیز به مثابه فشار بر لبنان و انتقال آن به حزب‌الله و همچنین شروع یک درگیری داخلی برای توقف عملیات‌های این جنبش علیه رژیم صهیونیستی. از آغاز حملات حزب‌الله، غرب و در رأس ‌آن امریکا و فرانسه، طرحی را با هدف مهار حملات حزب‌الله و با اعزام‌های مکرر نمایندگان خود به لبنان پیش بردند. چنانچه طبق این طرح، فضای سیاسی لبنان بر حزب‌الله فشار وارد کرده و این جنبش را وادار به عقب‌نشینی از رود لیتانی کنند؛ هدفی که چند روز گذشته کاتس، وزیر خارجه اسرائیل بر آن تأکید کرد: «اگر جهان برای عقب‌نشینی حزب‌الله از رود لیتانی اقدامی‌نکند، اسرائیل این کار را به زور انجام خواهد داد.»
بنابراین هدف مشترک امریکا و اسرائیل در لبنان، توقف حملات حزب‌الله است که از یکسو رژیم صهیونیستی با حملات گسترده و تروریستی علیه لبنان به کار گرفته و از سوی دیگر ایالات‌متحده با تلاش‌های دیپلماتیک آن را تعقیب می‌کند. لازم به ذکر است که امریکا همچنان مسئول پر کردن خشاب اسلحه اسرائیل علیه لبنان است. روز گذشته منابع آگاه فاش کردند، پیام‌هایی از سوی امریکا، کشورهای عربی و اروپایی به بری و میقاتی و حتی حزب‌الله رسید که شامل درخواست واضح رژیم صهیونیستی برای بستن جبهه پشتیبانی به عنوان ورودی برای توقف تنش است.
در مقابل این مواضع اما نخبگان و گروه‌های سیاسی لبنان، بر حمایت از حزب‌الله و همبستگی در لبنان تأکید کردند. در این راستا، سعد‌الدین حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، با تأکید بر اینکه همبستگی ملی در این مرحله از تاریخ لبنان یک وظیفه اخلاقی و سیاسی است، افزود: مردم ما در جنوب، بقاع و حومه یک کشور هستند.
 علاوه بر آن، ولید جنبلاط، سیاستمدار برجسته لبنانی که حمایت خود را از حزب‌الله اعلام کرده بود، با اشاره به اینکه همه اقدامات امریکایی‌ها در راستای خواسته‌ها و منافع تل‌آویو بوده است، تأکید کرد، دولت امریکا شریک مستقیم جنایات اسرائیل است و تاکنون هیچ کاری برای مهار جنایات این رژیم انجام نداده است. چند روز پیش مسیحیان لبنان نیز اعلام کردند، در کنار مقاومت حزب‌الله ایستاده‌اند که شاهد آن بیانیه جریان ملی آزاد مسیحی (به رهبری میشل عون و باسیل) و بیانیه سمیر جعجع است.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو - ۰۴ مهر ۱۴۰۳