وزیر امور خارجه کشورمان با تعدادی از همتایان خارجی و مقامات اروپایی دیدار و گفت و گو کرد

روز پر کار عراقچی در نیویورک

سید عباس عراقچی، وزیر خارجه کشورمان که به همراه رئیس‌جمهور برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور دارد، رایزنی‌ها و گفت‌و‌گوهای فشرده‌ای را با مقامات و همتایان خارجی خود به جریان انداخته است. برنامه‌های عراقچی در نیویورک روز گذشته با چند دیدار ادامه پیدا کرد.
در همین راستا وزیر امور خارجه کشورمان و یوکو کامیکوا وزیر امور خارجه ژاپن در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند که وزیر خارجه ژاپن در این دیدار حادثه انفجار معدن در طبس را تسلیت گفت.
پس از رایزنی با همتای ژاپنی، عراقچی با آلیسیا بارسنا وزیر خارجه مکزیک نیز به دیدار و گفت‌و‌گو نشست. عراقچی همچنین در ادامه دیدارهای دوجانبه خود در نیویورک، روز گذشته با همتای ایتالیایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار و گفت‌و‌گوی عراقچی و گروسی در نیویورک
اما مهم‌ترین بخش از برنامه‌های روز گذشته عراقچی در نیویورک، دیدار او با رافائل گروسی بود. بامداد دیروز وزیر امور خارجه ایران با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. عراقچی و گروسی درباره تقویت روابط و همکاری ها میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردند.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دیدار با وزیر خارجه ایران در نیویورک را «مهم» ارزیابی کرد و با انتشار تصویری از این دیدار، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دیدار و برقراری تماس دوباره با عراقچی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در آستانه سفر آینده من به تهران مهم است.

پاسخ به ترور شهید هنیه در دستور کار است
عراقچی همچنین عصر دیروز در گفت‌و‌گوی زنده با رسانه ملی از نیویورک، در توضیح حاشیه تحمیلی ناظر به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور در جمع رسانه‌های امریکایی با تأکید بر اینکه ایران قصد کاهش تنش با صهیونیست‌ها ندارد، بلکه مقاومت را نیز تقویت خواهد کرد، گفت: محور اصلی تمام صحبت‌های آقای پزشکیان در همه دیدارها در نیویورک محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی است. آقای پزشکیان امروز{سه‌شنبه} هم اعلام کرد که اگر جنگ در لبنان گسترش پیدا کند، ایران بی‌تفاوت نخواهد ماند. وزیر امورخارجه در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: به شکل عزتمندانه به‌دنبال احیای فرمول برجام هستیم. وی افزود: برجام و مذاکرات هسته‌ای بر یک فرمول استوار است؛ اعتمادسازی در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای از سوی ایران و رفع تحریم‌ها از سوی طرف مقابل که ما به دنبال احیای این فرمول به شکلی عزتمندانه هستیم و هر پیشرفتی هم بشود به مردم گزارش خواهیم داد.
وی همچنین ضمن تأکید بر این نکته که پاسخ به رژیم صهیونیستی از دستورکار ایران خارج نشده است، تصریح کرد: بی‌جواب‌ماندنِ ترور شهید هنیه به‌معنای دعوت به حملاتِ بیشتر است.

 

برش

بورل: باید خطوط ارتباط با ایران را حفظ کنیم
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد با اشاره به برنامه ملاقاتش با «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران گفت که به رغم برخی اختلافات در مواضع دو طرف، باید خطوط ارتباط فی‌مابین حفظ شود.
بورل پس از نشست غیر رسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نیویورک گفت: من همواره با وزرای امور خارجه ایران ملاقات کرده‌ام و وزیر خارجه جدید ایران را می‌شناسم چون در گذشته با ایشان کار کرده‌ام. (در ملاقات با او) درباره همه مسائل به ویژه توافق هسته ای گفت‌وگو خواهیم کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: ما باید خط ارتباطی با ایران را هر زمان که اختلاف نظر داریم و کارها به درستی انجام نمی‌شود، باز نگه داریم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو - ۰۴ مهر ۱۴۰۳