فضای مجازی

پاسخ شبنم مقدمی به حاشیه‌های حضور نماینده ایران در اسکار 2025
پس از اعلام رأی نهایی هیأت انتخاب سینمای ایران برای اسکار 2025 و معرفی فیلم «در آغوش درخت»، با انتشار نامه‌ای از سوی فریدون جیرانی خطاب به پرویز شهبازی، کارگردان فیلم «رکسانا»، حاشیه‌های گسترده‌ای درباره این موضوع به وجود آمد. در نتیجه این حاشیه‌ها شبنم مقدمی به عنوان سخنگوی هیأت انتخاب و خود فریدون جیرانی در پستی اینستاگرامی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «قابل توجه خبرنگاران محترم حوزه سینما، صفحات سینمایی و علاقه‌مندان به سینما و اخبار سینمایی؛ به عنوان عضو سخنگوی کمیته انتخاب آثار سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار 2025، توضیح کوتاهی در اینجا (برای دوستانی که بجز سایت‌ها و خبرگزاری‌های رسمی، علاقمند به پیگیری شخصی نیز هستند) به نظرم ضروری آمد؛ اینکه تمامی آثار ارائه شده به کمیته که با نظر تک‌تک اعضا به لیست کوتاه اولیه راه یافتند در جلسات متعدد دیده و بررسی شده‌اند، معلوم و مشخص است و جز این هم نمی‌تواند باشد.
اینکه در جلسه نهایی فیلم معرفی شده توسط اعضا یعنی «در آغوش درخت» با اکثریت قریب به اتفاق آرا و طی یک فرآیند کاملاً دموکراتیک انتخاب شده هم جای هیچ بحثی ندارد.» مقدمی در ادامه این پست اینستاگرامی به شبهه ایجاد شده درباره فیلم‌های «رکسانا» و دیگر گزینه‌های احتمالی پرداخته و گفته است:«دوستان گرامی طبق شیوه‌نامه آکادمی اسکار، هر فیلمی معرفی می‌شود می‌بایست واجد شرایط حداقلی یک هفته اکران تجاری (بلیت‌فروشی برای عامه تماشاگران و نه صرفاً در جشنواره‌ها) باشد. مرجع تأیید وضعیت اکران فیلم برای کمیته انتخاب، سازمان سینمایی است و سایت اعلام شده به آکادمی اسکار، «سمفا» (سامانه فروش و اکران) است. نتیجتاً هر فیلم سینمایی فارغ از کیفیت اثر می‌بایست یک هفته روی پرده باشد، سازمان سینمایی اکران را تأیید کند و سپس وضعیت فروش و اکران روی سایت «سمفا» قرار بگیرد.
از آنجا که تا روز 31 شهریورماه تأیید اکران این سه فیلم («رکسانا»، «صبحانه با زرافه‌ها» و «تابستان همان سال») به کمیته نرسید، اعضا به اتفاق آرا تصمیم گرفتند برای از بین نرفتن بخت بررسی و معرفی این آثار در سال آینده، نام این سه فیلم را از لیست خارج کنند و این چنانچه واضح است هیچ‌ ربطی به کیفیت هیچ‌ فیلمی ندارد.» او در آخر نوشته خود درباره برطرف شدن نگرانی‌ها هم گفته است:«پس هیچ ‌جای نگرانی (و تأسف!) نیست. سازندگان محترم این فیلم‌ها در صورت اکران تا سال آینده فرصت دیده شدن مجدد و بررسی و ارائه به آکادمی اسکار را دارند. با این توضیحات به نظرم وقت آن است از حواشی بکاهیم و برای نماینده سینمایمان در اسکار که بحق و با تأیید اهل فن، شایستگی نماینده سینمای ایران بودن در آکادمی اسکار را دارد، آرزوی موفقیت کنیم که سربلندی هر فیلم از سینمای ایران و هر یک از افراد منسوب به سینمای ایران سربلندی ما و ایران و سینمای ایران است.»
 
خالقان نمی‌میرند
از چهارشنبه 11 مهرماه، فیلم سینمایی «استاد» با بازی سجاد بابایی در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود. بابایی در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر برای این فیلم سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد را دریافت کرد. بابایی بازیگری را با تئاتر و پس از آن از اوایل دهه نود با حضور در چند فیلم کوتاه و سینمایی کار حرفه‌ای خود را شروع کرد، اما اولین حضور جدی او، همبازی شدن با امین تارخ، بازیگر فقید سینمای ایران در سریال خسوف بود. بابایی در پستی اینستاگرامی برای دومین سالروز درگذشت استاد تارخ نوشته و از او و حمایت‌هایش در ابتدای مسیر حرفه بازیگری قدردانی کرده است.
«در اتاق را آرام باز کرده و سلام کردم؛ برای اولین‌بار او نه بازیگری جوان که فردی را در آستانه بازی در جدی‌ترین نقشش می‌دید. برای پذیرش از سمت او نگران بودم و این نگرانی تا لحظه این دیدار ناپدید شد. از نخستین لحظات مرا مانند نسبتی که در قصه سریال خسوف داشتیم، پذیرفت.
معلم، اولین واژه‌ای است که با شنیدن نام تارخ به ذهن خطور می‌کند؛ معلمی جریان‌ساز در متن سینمای ایران که بخشی از تاریخ بازیگری ایران را رقم زده است. بجز نقش‌های ماندگاری که ثبت کرد، هنرمندانی را تعلیم داده که تا ابد نامشان در تاریخ هنر این سرزمین خواهد درخشید و این زنجیره هرگز گسسته نمی‌شود و آنها نیز جوانان دیگری را پرورش خواهند داد. نقشی که تارخ بر جای گذاشته همان بال زدن پروانه در اثر پروانه‌ای ‌است و مردن هرگز او را متوقف نخواهد کرد. خالقان نمی‌میرند، ادامه خواهند داشت چون گندمزار در عطر نان…»
 
رکوردزنی کلیپ محسن چاوشی برای معدنچیان طبس
بازدید میلیونی کلیپ محسن چاوشی به یاد معدنچیان طبس، مخاطبان را در شبکه‌های مجازی شگفت زده کرد.
محسن چاوشی به یاد معدنچیان طبس کلیپی را در صفحه‌اش منتشر کرد که در کمتر از ۲۴ساعت به بیش از ۳۰ میلیون بازدید رسید.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو - ۰۴ مهر ۱۴۰۳