اخبار

موافقت مجلس با کلیات طرح
اصلاح قانون انتخابات شوراها
در جلسه علنی روز سه‌شنبه - سوم مهرماه - مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور در دستور کار قرار گرفت و نماینگان با ۱۴۵ رأی موافق، ۴۲ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از ۲۴۲ نماینده حاضر در مجلس با کلیات این طرح موافقت کردند. ولی‌الله بیاتی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در توضیح این طرح اظهار داشت: سال آینده انتخابات شوراها برگزار خواهد شد و این طرح در ۵۱ ماده تکمیل کننده قانون فعلی خواهد بود.
وی با بیان اینکه این طرح بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات و ابلاغی رهبر معظم انقلاب تدوین شده است، تصریح کرد: این طرح سبب رفع کاستی‌های قانون فعلی خواهد شد و در این طرح شایسته گزینی بر اساس آزمونی که برگزار می‌شود، در نظر گرفته شده است.
بیاتی یادآور شد: پیشگیری از تخلفات انتخاباتی، سازکار جدید برای بررسی جرایم انتخاباتی، روند بهتر در بررسی صلاحیت افراد، پاسخگویی شفاف، افزایش کارآمدی دهیاری‌ها، شوراها و شهرداران از دیگر مزایای این طرح است.
سید علی ادیانی راد نیز به عنوان نماینده دولت در موافقت با تصویب این طرح به سخنرانی پرداخت.
نمایندگان همچنین با طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه بیمه موافقت کردند که مطابق آن، احکام این حوزه تغییر خواهد کرد.
انتخاب ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و ناظر مجلس در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی نیز از دیگر اقدامات نمایندگان در نشست علنی روز گذشته بهارستان بود.

ظریف: تلافی ترور شهید هنیه حق ماست
معاون امور راهبردی رئیس‌جمهور ایران با اظهار نظر درباره وضعیت مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای ایران، گفت: ایران که پس از ترور شهید «اسماعیل هنیه» در تهران خویشتنداری کرد، حق دارد در زمان دلخواه این اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی را که در خاک ایران انجام شد، تلافی کند.
به گزارش ایسنا، «محمدجواد ظریف» معاون امور راهبردی رئیس‌جمهور ایران که در هیأت همراه او برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در گفت‌وگویی بیان کرد که دولت ایران آماده همکاری با دیگر کشورها برای پایان دادن به جنگ غزه است.

به دنبال جنگ نیستیم، اما از خود دفاع خواهیم کرد
شبکه ان‌بی‌سی نیوز امریکا نوشت که ظریف در گفت‌وگو با این شبکه بیان کرد: ما می‌خواهیم به سمت جهانی صلح‌آمیزتر و باثبات‌تر برای شهروندان خود و برای شهروندان دیگر کشورها برویم. ما به دنبال جنگ نیستیم، اما از خود دفاع خواهیم کرد.
ظریف همچنین با اشاره به اقدام تروریستی برون‌مرزی رژیم صهیونیستی در ترور و به شهادت رساندن شهید «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران که وعده «مجازات سخت» مقامات ایران را در پی داشت، گفت که ایران حق دارد در هر زمانی که بخواهد آنچه «نقض آشکار حاکمیت» ایران طی این اقدام خواند را تلافی کند.
او ادامه داد: پس از ترور، جامعه جهانی از ما خواست که به منظور  پایان دادن به جنگ غزه خویشتنداری کنیم، اما وعده یک توافق آتش‌بس هرگز محقق نشد.
ان‌بی‌سی با اشاره به پیشینه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در دولت «جو بایدن» که نزدیک به ۲ سال است با وقفه مواجه شده، همچنین با اشاره به نقش ظریف در حصول توافق اصلی در سال ۲۰۱۵ به عنوان وزیر امور خارجه وقت ایران نوشت: او گفت که امریکا تنها می‌تواند خود را مقصر بداند، چراکه این امریکا بود که در دولت «دونالد ترامپ» از توافق هسته‌ای خارج شد.
معاون امور راهبردی رئیس‌جمهور در پایان گفت: دولت ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای (برجام) دچار اشتباه محاسباتی شد؛ این وضعیت باخت-باخت بوده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو - ۰۴ مهر ۱۴۰۳