بحران ورود ریزپلاستیک ها به مغز

آرزو کیهان/تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد با ورود ریزپلاستیک‌ها به مواد غذایی، امکان افزایش بیماری‌هایی چون سرطان و آلزایمر افزایش یافته است. زوال عقل و آلزایمر در اثر عوامل خطر متعددی از جمله افزایش سن، ژنتیک، آسیب به سر و کاهش شنوایی رخ می‌دهد اما این روزها حضور نانوپلاستیک‌ها میزان ابتلا به آلزایمر را افزایش داده و ردپای وجود پلاستیک در مغز بشر دیده شده است.
بنا بر گزارشی که محققان دانشگاه نیومکزیکو امریکا منتشر کرده‌اند، نمونه‌های به دست آمده از مغز 12 انسان نشان داده میزان ریزپلاستیک‌های راه یافته به مغز انسان نگران کننده بوده و بالاترین غلظت وجود میکروپلاستیک‌ها را در مغز نشان می‌دهد.بنا بر یافته‌ها انسان ریزپلاستیک‌ها را از طریق هوا، آب، غذا، لوازم آرایشی و... به بدن خود وارد می‌کند و این ذرات میکروسکوپی همچنین هنگام تنفس یا بلعیدن به اندام‌های ما وارد می‌شوند. اما آنچه که محققان را نگران کرده، افزایش 30 برابری غلظت این ماده در مغز انسان نسبت به کبد و کلیه است.
ذرات پلاستیک می‌توانند محکم به آلفا سینوکلئین (یک پروتئین عصبی) بچسبند و باعث شوند توده‌های سمی مشابه آنچه در بیماری پارکینسون و انواع زوال عقل مشاهده می‌شود را در مغز ایجاد کند. نتیجه تحقیقات سال‌های اخیر درباره وجود میکروپلاستیک‌ها در بدن انسان، نشان داده است که این ذرات مضر تقریباً در همه جای بدن ما مشاهده می‌شوند. اما این مطالعه جدید پا را فراتر گذاشته و روشن کرده است که مغز غلظت‌های غیرعادی بالایی از میکروپلاستیک‌ها را جمع‌آوری می‌کند و این غلظت در طول زمان در حال افزایش است.
«متیو کامپن»، سم‌شناس دانشگاه نیومکزیکو این روند را بسیار نگران کننده دانست و بیان کرد: از آنجا که این میکروپلاستیک‌ها در شریان‌های ما جریان می‌یابند، خطر حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی و عروقی و همچنین مشکلات مغزی با حضور این ذرات موذی در بدن انسان افزایش می‌یابد.
به عقیده تیم محققان، نانوپلاستیک‌ها عاشق چربی‌ یا لیپیدها هستند و چون مغز انسان از نظر وزن حدود ۶۰ درصد چربی دارد که بیش از هر عضو دیگری است، به همین دلیل به مکان مناسبی برای رسوب نانوپلاستیک‌ها تبدیل می‌شود. از آنجا که اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳، کلید قدرت و عملکرد سلول‌های مغز هستند و بدن انسان نمی‌تواند اسیدهای چرب ضروری را به تنهایی تولید کند، آنها باید از طریق غذا یا مکمل‌ها تأمین شوند.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و دو - ۰۴ مهر ۱۴۰۳