گزارش «بلومبرگ» از نگرانی امریکا بابت همکاری‌ ایران، روسیه و چین

ترس از تغییر نظم امریکایی جهان

تغییر نظم جهانی مدتی می‌شود که آغاز شده است. آغازی که به دنبال پایان دادن به سلطه بی‌قید و شرط امریکا بر روابط دیگر کشورهای جهان است و با پرچمداری ایران، روسیه، چین و البته کره شمالی دنبال می‌شود. موضوعی که خبرگزاری امریکایی بلومبرگ در گزارش جدید خود به آن پرداخته و از نگرانی‌های ایالات متحده امریکا درباره همکاری و روابط تنگاتنگ میان ایران، چین، روسیه و کره شمالی نوشته است. به زعم بلومبرگ، افزایش نگرانی‌های امریکا در این رابطه از آن جهت است که کشورهای یاد شده برای به چالش کشیدن تسلط و نفوذ امریکا، ائتلاف تشکیل داده‌اند.
در گزارش بلومبرگ از قول مقامات امریکایی آمده است که در واقع، با وجود گسترده‌ترین تحریم‌هایی که غرب تاکنون علیه ایران، روسیه و چین اعمال کرده، ایالات متحده و متحدانش به طور فزاینده‌ای از سرعت و شدت تلاش این سه کشور همراه با کره شمالی، برای تعمیق روابط برای به چالش کشیدن سلطه امریکا، نگران هستند. بلومبرگ در ادامه گزارش خود با اشاره به ناکامی تلاش‌های امریکا در جهت کودتا برای کنار زدن مادورو، نوشت: ائتلاف دریایی به رهبری واشنگتن تاکنون نتوانسته است حوثی‌های یمن را که باعث فلج شدن تردد کشتی‌ها در دریای سرخ شده، مهار کند. واشنگتن و متحدانش از پایگاه‌های خود در آفریقا هم رانده شده‌اند، زیرا چین و روسیه در حال گسترش دامنه نفوذ خود هستند.
این خبرگزاری همچنین با اشاره به اینکه سلطه و نفوذ یکجانبه امریکا در جهان به سرعت رو به کاهش است، به نقل از مارتین کیمانی سفیر سابق کنیا در سازمان ملل متحد و مدیر مرکز همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه نیویورک گفت: دلیل این امر این است که قدرت‌هایی در عرصه جهانی در حال ظهور هستند که این سلطه و نفوذ یکجانبه واشنگتن را برنمی‌تابند و به دنبال چندجانبه‌گرایی در فضای جهانی هستند. برنامه مقامات کشورهای عضو بریکس برای برگزاری نشست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز دیگر موضوعی است که بلومبرگ از آن به‌عنوان شاهد مثالی برای تلاش کشورهای نام برده برای تغییر نظم جهانی به کار برد.
تعمیق روابط نظامی روسیه با چین، ایران و کره شمالی نیز از دیگر نگرانی‌های امریکا است که بلومبرگ به آن اشاره کرده و سفر سرگئی شویگو به این کشورها را که چندی قبل انجام شد نیز در این راستا برشمرد که اعلام آمادگی مسکو برای ایجاد یک پیمان استراتژیک جدید و گسترده با ایران بخشی از آن بود.
بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش خود اذعان کرده که موج به موج تحریم‌های امریکا علیه ایران، روسیه، چین و کره شمالی نتوانسته تجارت این کشورها را متوقف کند.
عدم همراهی متحدان امریکا با تحریم‌های این کشور علیه ایران، روسیه و چین نیز دیگر موضوعی بود که بلومبرگ به آن پرداخت. این خبرگزاری با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید امریکا علیه کشورمان از جمله تحریم سازمان هواپیمایی ایران‌ایر، از قول یک دیپلمات ارشد غربی نوشت: ایتالیا علی‌رغم فشارهای امریکا هنوز با خواسته این کشور برای تحریم‌ ایران‌ایر موافقت نکرده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک - ۰۳ مهر ۱۴۰۳