فضای مجازی

ابراز همدردی اهالی فرهنگ و هنر برای کارگران معدن طبس
حادثه تلخ معدن طبس و فوت جانگداز تعدادی از کارگران عزیز کشورمان در این اتفاق دردناک، واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی داشت و اهالی فرهنگ و هنر با انتشار تصاویر و ویدیوهای مختلف از جانباختگان این حادثه و پیام‌های تسلیت، با خانواده این عزیزان ابراز همدردی کردند؛ از سحر دولتشاهی تا پریناز ایزدیار، امین حیایی، سعید روستایی، احسان خواجه‌امیری، بابک جهانبخش، محسن یگانه و... تا هنرمندان حوزه تجسمی که تصاویر دردناکی از این اتفاق را ترسیم کردند.
 کامران نجف‌زاده، مجری و خبرنگار باسابقه تلویزیون در واکنش به حادثه معدن طبس پُست سال‌ها قبل خود را بازنشر کرد؛ او در بخشی از این یادداشت نوشته بود: «کارگران معدن اگر انفجاری رخ ندهد، اگر سیگاری نباشند، اگر دچار خفگی نشوند و ده‌ها اما و اگر دیگر بازهم کمتر از پنجاه سال عمر می‌کنند. یادم هست چند سال پیش در مستندی به نام معدن پابدانای کرمان از هر آن‌کس که دستش می‌رسد خواستم لااقل یک لیوان شیر به این بچه‌ها بدهند. حتی با وزیر کار وقت صحبت می‌کردیم و خبر نداشت همین یک لیوان شیر چقدر می‌تواند به سلامت جسمی و افزایش عمر و روحیه اینها کمک کند.» روزبه بمانی، خواننده و ترانه‌سرای ایرانی هم متنی کوتاه با این شرح منتشر کرد: «بابا واسه ما معنی آوار داره. بابا تو معدن مونده خیلی کار داره...»
 
به یاد خسرو آواز ایران
یکم مهرماه زاد‌روز خسرو آواز ایران، محمدرضا شجریان است. هنرمندان و هنردوستان بسیاری با انتشار تصاویر و آوازهای استاد شجریان، یاد و نام این هنرمند را گرامی داشته‌اند.
همایون شجریان هم با انتشار تصویری از محمدرضا شجریان در صفحه اینستاگرامش نوشت:«جان جانانم پدر، زادروزت روز تحریر است و آواز است من را… همانند آوای زندگی مردمان، با غم و شادی توأمان.» علی جهاندار، خواننده موسیقی آوازی و از شاگردان استاد شجریان با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرامش پیام تبریکی برای زادروز ایشان داشته و در جملاتی گفته است:«استاد عزیز ما شجریان مانند حافظ و سعدی، در ذهن و جان و دل همه ایرانی‌ها و مردم سرتاسر جهان همیشه طراوت و تازگی خاصی داشته و هر چقدر هم می‌گذرد این طراوت و تازگی بیشتر می‌شود و مردم عزیز به بزرگمردی و اثر‌گذاری او در تاریخ ما پی می‌برند؛ بالاخص در موسیقی ما. در جهان‌بینی او افکار بسیاری در راستای جامعه و جامعه‌شناسی وجود داشت و ما که زیر این هرَم هستیم به آن بسیار افتخار می‌کنیم. خدا را شکر سعادتی پیدا شد تا در چنین مقطعی از زمان زندگی کنیم. تولد آقای شجریان را تبریک می‌گویم البته این مبارکی برای بنده و دیگر شاگردان ایشان نیست بلکه برای کل بشریت است؛ بالاخص مردم عزیز ایران که همیشه قدردان هستند و خوب‌ها را به‌خوبی قدردانی می‌کنند و استاد هم یکی از همین خوب‌هاست. باید بگویم استاد شجریان در عرصه ورزش و فرهنگ و ادب جایگاه خاصی در دل مردم ایران دارند.
 
انتخاب لوکیشن‌های «مصائب مسیح ۲»
انتخاب لوکیشن‌های «مصائب مسیح ۲» خبری است که در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته است. مل گیبسون برای تولید قسمت دوم «مصائب مسیح» خود این روزها در قاره اروپا به دنبال لوکیشن‌های مناسب می‌گردد. فیلمساز و بازیگر استرالیایی‌تبار سینمای آمریکا در شرایطی در قاره اروپاست که چندین سال است بحث ساخت «مصائب مسیح ۲» در جریان است. گیبسون در مصاحبه‌ای خبر داد که در شهر مالتا حضور دارد و تعدادی از عوامل تولید فیلم هم همراه او هستند. مقصد بعدی فیلمساز شهر پولیا در جنوب ایتالیاست که به دلیل سنتی بودن، لوکیشن‌های مناسبی برای یک درام تاریخی کهن دارد. در سفر گیبسون تعدادی از دست‌اندرکاران هنری و تاریخی ایتالیا نیز او را همراهی می‌کنند و رسانه‌های داخلی اظهار امیدواری می‌کنند که گیبسون برای اثر تازه‌اش از مکان‌های قدیمی این کشور استفاده کند. نزدیکان فیلمساز می‌گویند او به‌شدت تحت‌تأثیر فضای عمومی لوکیشن‌های کهن ایتالیا قرار گرفته و به احتمال بسیار زیاد، از این مکان‌ها به عنوان لوکیشن اصلی خود بهره خواهد گرفت. مل گیبسون به رسانه‌ها گفته از مدت‌ها قبل با همکاری دوست فیلمنامه‌نویس خود رندال والاس، که فیلمنامه «شجاع دل» را نیز برای گیبسون نوشت مشغول کار روی فیلمنامه قسمت دوم مصائب مسیح بوده است. به گفته او، کار نگارش فیلمنامه کاملاً به پایان رسیده و جیم کاویزل برای بازی در نقش حضرت مسیح دوباره جلوی دوربین برمی‌گردد.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک - ۰۳ مهر ۱۴۰۳