هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تالار رودکی در حال برگزاری است

عرض اندام نسل جوان در حضور استادان پیشکسوت

گروه فرهنگی/ تالار رودکی این روزها میزبان هنرمندان جوان و مستعد، هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان است. جشنواره‌ای در راستای معرفی استعدادهای درخشان هنر موسیقی، تا بدین وسیله عرصه‌ای در ایجاد انگیزه برای تلاش و تکاپوی بیشتر در میان نسل جوان موسیقیدانان باشد و ازسوی دیگر، مجالی شایسته برای ارزیابی سطح کیفی آثار نسل جدید و سمت‌و‌سو دادن به فعالیت‌های موسیقایی آنان از سوی استادان تراز اول. این دوره ازجشنواره با دبیری حمیدرضا اردلان در سه بخش موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی با حضور 90 داور از 27 شهریور ماه در تالار رودکی در حال برگزاری است و تاریخ اختتامیه آن 5 مهر ماه خواهد بود.

خانواده‌ها امروز مشوق اصلی هستند
 سیمون آیوازیان استاد پیشکسوت و پدر گیتار کلاسیک ایران یکی از داوران این دوره جشنواره است. او درباره تفاوت آموزش در زمان خود و این دوره اظهار کرد: در زمان ما نوازنده بسیار کم بود، اما هنرجویان جوان این دوره هم بسیار شکوفا هستند و هم علاقه‌مند و این موضوع بسیار مهم است. مشوق من در آموختن موسیقی مادرم بود، اما هیچ‌گاه به دنبال این نبود که من چه می‌کنم. اما امروز خانواده‌ها خودشان بچه‌هایشان را وادار به آموختن موسیقی می‌کنند. نسل جدید بسیار متفاوت از دوران ماست.
آیوازیان افزود: اجرای بچه‌ها روی‌هم‌رفته خوب بود، اما به نظر می‌رسد قبل از این دوره که به شکل آنلاین بود اجراها بهتر بودند، البته که استثنا هم وجود دارد. جشنواره بسیار مؤثر است و می‌تواند روی آینده این بچه‌ها اثرگذار باشد.
قاضی‌عسگر از داوران بخش تنبک نیز درباره این جشنواره بیان داشت: تلاش شد قطعاتی انتخاب شود تا به شرکت‌کنندگان ضعف‌هایشان نشان داده شود و بگوییم درست است که در سطح کشوری صاحب مقام اول شده‌اید اما بدانید که تازه اول راه است و بسیار چیزهای دیگر هست که باید بدانید و بیشتر برای آن تلاش کنید.
محمدعلی لقا پیشکسوت فلوت هم درباره اجراهای این دوره بیان کرد: کیفیت اجراها بالاتر از سطح توقع ما بود. اشکالات کوچکی وجود داشت اما درمجموع شرکت‌کنندگان عالی بودند. نسل امروز واقعاً بااستعداد هستند و باید به آنها رسید. اگر راهنمای خوبی داشته باشند صددرصد موفق خواهند شد.

کار هنر بسیار سخت است و باید راهنمایی گرفت
نادر سینکی از داوران بخش سنتورنوازی هم بیان داشت: جامعه موسیقی و گروه‌های موسیقی باید از این هنرمندان جوان استفاده کنند و با آنها همکاری داشته باشند. براین اساس قطعاً با این رویکرد اوضاع موسیقی بسیار بهترمی‌شود.
عبدالنقی افشارنیا، داوربخش ساز نی هم درخصوص این دوره گفت: پس از چند سالی که ارتباط حضوری با هنرمندان جوان نداشتیم، این اولین دوره جشنواره موسیقی جوان است و متأسفانه تعداد کمی به مرحله نهایی راه یافتند و به نسبت دوره‌های حضوری گذشته افت کیفی داشته‌اند. کار جشنواره و هیأت داوران، داشتن ارتباط مستمر با هنرجویان برای مشاوره درست است و هرچقدر آنها با معلم ارتباط بیشتری داشته باشند موفق‌تر خواهند بود. کار هنر بسیار سخت است و باید راهنمایی گرفت.
حمیدرضا نوربخش، داور بخش آواز نیز در خصوص اجرای هنرمندان این بخش گفت: داوران رپرتوار تعیین می‌کنند و از آنها می‌خواهند که بر همین اساس تمرین کنند، اما متأسفانه برخی به این موضوع توجه ندارند که باید عین خود ردیف تمرین کنند و تصور می‌کنند که صرفاً همین که گوشه‌ها را بلد باشند کافی است، در صورتی‌ که در زمان آزمون، داوران یک معیار واحد دارند که بر اساس آن می‌سنجند. اگر هر کسی با سلیقه خود آواز بخواند مقایسه و داوری معیار واحدی نخواهد داشت.

آموزش درست، شرط اول نوازندگی
حسین بهروزی‌نیا داور بخش عود هم اظهار داشت: اشکالی که در سال‌های قبل وجود داشت و امسال نیز شاهد آن بودیم این است که در شهرستان‌ها هر معلمی به سلیقه خود عود تدریس می‌کند که عمدتاً یا تار می‌نوازند و یا تنها نکاتی از عود آموخته‌اند و آن را منتقل می‌کنند.
او افزود: هنرجویان مقصرنیستند و معلم‌های آنها تکنیک‌هایی را که متعلق به موسیقی ایرانی نیست، آموزش می‌دهند. برای کنسرت شاید مناسب باشد اما برای جشنواره ملی موسیقی جوان دیدگاه جشنواره موسیقی ایرانی، ردیف‌نوازی و قطعات ضربی است که تعیین می‌شود.
فرزاد عندلیبی، داور بخش دف این جشنواره هم درباره اجراها بیان کرد: ماهیت اصلی برگزاری جشنواره‌ها علاوه بر خودسازی یک خودسنجی است که فرد با حضور در آن خود را محک می‌زند. در واقع این خودشناسی از این روست تا افراد بتوانند خودشان را بشناسند و در برابر ناهنجاری‌ها و مسائل زندگی و درگیری‌های ذهنی خود شناخت پیدا کنند.
او با اشاره به اینکه امروز نام هر فردی را که آموزش می‌دهد استاد گذاشته‌اند، افزود: متأسفانه آموزش‌های دف‌نوازی امروزه رصد نمی‌شود. هر کسی را که آموزش می‌دهد استاد می‌نامند. جشنواره ملی موسیقی جوان رویدادی است که با گرفتن آزمون از تک تک نوازندگان آنها را به سمت و سوی درستی هدایت می‌کند.

پرهیز از آموزه‌های فضای مجازی
عندلیبی درباره دف‌نوازی نیز بیان کرد: آن کوبشی که در دف‌نوازی وجود دارد به سمت اشتباهی هدایت شده و بیشتر به سمت شلوغ‌نوازی رفته است. نسل امروز زیاد موسیقی سنتی گوش نمی‌دهند و این در آهنگ‌هایی که برای همراهی پخش کردیم، مشخص بود. نوازندگان جوان در ریتم‌های سنگین نمی‌توانند اجرای درستی داشته باشند. امروز همه به دنبال ریتم تند هستند و این خوب نیست. دف‌نوازی مسابقه نیست که هر کسی ریتم تندی داشته باشد برگزیده شود.
علیرضا تفقدی، داور بخش گیتار هم تلاش شرکت‌کنندگان را شایسته تقدیر دانست و خطاب به آنها درباره آموزش‌های فضای مجازی بیان کرد: فضای مجازی پر است از نکات آموزشی که پایه و اساس آموزش اصولی ندارند و نگاه عمیقی به موضوع آموزش ندارد. درحالی که هرقطعه با توجه به شرایط نوازنده کاملاً متفاوت است و شخصیتی برای خود دارد، اگراین موضوع درنظرگرفته شود قطعه روح پیدا می‌کند و اجراها متفاوت از یکدیگر خواهند شد. ربکا آشوقیان، داور بخش پیانو نیز درباره کیفیت اجراها اظهار داشت: نوازندگان مستعدی هستند که باید امر آموزش را جدی‌تر دنبال کنند. به شخصه، جشنواره ملی موسیقی جوان را مقر ارزیابی امن و تخصصی دیدم که هنرجویان هم به آن اعتقاد دارند و مایل هستند به هدفشان که موفقیت در جشنواره است، دست پیدا کنند.