غلامرضا محمدی: هدفم کشف ستاره ها برای تیم بزرگسالان است

نایب قهرمان شدیم اما بیشتر از امریکا طلا گرفتیم

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار


تیم ملی کشتی آزاد جوانان در رقابت‌های جهانی اسپانیا با سه طلا، یک نقره و سه برنز نایب قهرمان جهان شد.
 این نتیجه در حالی برای تیم ایران ثبت شد که توقع از تیمی که با هدایت غلامرضا محمدی به مسابقات جوانان جهان اعزام شده بود، شاید بیشتر از این بود.
در این رقابت‌ها امریکا با 175 امتیاز تیمی بالاتر از ایران به قهرمانی رسید تا انتقاداتی به عملکرد محمدی و کادرفنی او مطرح شود.
 هر چند که سرمربی تیم ملی کشتی آزاد اعتقاد دارد، با بدشانسی این نتایج به دست آمد و تیم ایران می‌توانست به قهرمانی دست پیدا کند.

مدتی هست که از مسابقات جهانی جوانان برگشتید اما فرصت نشده بود که درباره این رقابت‌ها حرف بزنید، سطح مسابقات را با توجه به اینکه تیم امریکا قهرمان شد، چطور دیدید؟
به نظرم سطح مسابقات خیلی بالا بود.
 روسیه با تیم بسیار باکیفیتی به مسابقات آمد و ما درحالی نایب‌قهرمان شدیم که از امریکا بیشتر طلا گرفتیم و حتی از روسیه هم بهتر کار کردیم اما خب قهرمان نشدیم و البته نایب‌قهرمانی در جوانان جهان هم خیلی مورد توجه قرار نگرفت.
 خودم هم اعتقاد دارم شایسته قهرمانی بودیم و باید هم این عنوان را به دست می‌آوردیم اما برخی از اتفاقات خیلی به تیم ما ضربه زد.
 شکست چند چهره مطرح در تیم مثل میلاد والی‌زاده و ابوالفضل بابالو هم مورد انتقاد قرار گرفت.
 ببینید طبیعی است که برخی از نتایج حتی مورد قبول ما هم نباشد اما دلایلی دارد که با توجه به آن می‌شود این نتایج را هضم کنیم.
به طور مثال والی‌زاده به دلیل بیماری بعد از وزن‌کشی خیلی دچار مشکل شد و با وجودی که تجربه کافی داشت اما بدنش اجازه نداد.
 از عملکرد بابالو هم راضی نبودیم و به نظرم حداقل باید برنز را می‌گرفت.
در برخی اوزان هم تغییر وزن داشتید.
به هر حال ما طبق سیاست فدراسیون کشتی حرکت می‌کنیم.
 خواست علیرضا دبیر این است که در رده‌های پایه وزن کم کردن وجود نداشته باشد. به همین دلیل هم ابراهیم خواری را در وزن 61 کیلوگرم استفاده کردیم اما خب خواری برای اولین بار در این وزن به میدان رفت و در فینال خوب کشتی نگرفت.
ظاهراً شما از عملکرد تیم راضی هستید؟
حتماً ضعف داشتیم و این نقاط ضعف را باید برطرف کنیم اما در چهارچوب کار کردیم و باید کنار این نقاط ضعف، کارهای خوب را هم دید.
 دوم شدیم اما باید اول می‌شدیم اما تنها تیم این مسابقات بودیم که سه طلا گرفتیم. امریکا که قهرمان شد فقط یک طلا گرفت. روسیه و ژاپن هم دو طلا گرفتند.
 بنابراین ما عملکرد خوبی داشتیم و شاید اگر در یکی دو وزن خوش‌شانسی می‌آوردیم و یا با دقت بیشتری کشتی می‌گرفتیم تیم براحتی قهرمان می‌شد.
گفتید در راستای برنامه‌های فدراسیون حرکت کردید، الان از این تیم افرادی به بزرگسالان راه پیدا کرده‌اند؟
برای مسابقات امیدهای جهان اردوی تیم ملی در خانه کشتی برقرار است و تعدادی از همین نفرات که در تیم جوانان بودند حالا در اردوی امیدهای جهان حضور دارند و نکته مهم همین است که بتوانیم در رده‌های پایه کشتی‌گیران خوبی را برای بزرگسالان بسازیم.
یکی از انتقادات این بود که شما چون در لیگ تیم دارید، حواس‌تان به تیم جوانان نبود؟
مگر چنین چیزی می‌شود؟ مسابقات لیگ تا قبل از اتمام جوانان جهان فقط یک هفته برگزار شده بود و من هم اردوی تیم را با هماهنگی فدراسیون چند روز با تیم جوانان برگزار کردم تا بتوانیم حتی به تیم جوانان کمک هم کنیم.
 این حرف‌ها مطرح می‌شود که کار تیم جوانان را زیر سؤال ببرند.
شاید اگر همزمان در تیم ملی و لیگ نبودید ، این انتفادات هم نبود.
به هر حال این تصمیمی بوده که از سوی فدراسیون کشتی اتخاذ شده و من هم کار غیر قانونی نکردم و البته هم که به خاطر حضور در لیگ برتر  برای تیم ملی نگذاشتم.
با وجود انتقاداتی که از شما بعد از این  مسابقات  انجام شد ، اعتقاد دارید باز هم مثل گذشته می توانید ستاره‌های جدیدی را به تیم ملی اضافه کنید؟
تمام هدفم از حضور در تیم ملی کشتی آزاد جوانان همین است. وقتی هم در تیم ملی نوجوانان بودم سعی کردم  که بتوانم نفراتی را برای کشتی ایران بسازم که بتوانند به تیم ملی کشتی آزاد کمک کنند. مثل رحمان عموزاده، محمد نخودی و امیرحسین زارع که حالا در تیم ملی بزرگسالان می‌درخشند.
 اعتقاد دارم خیلی زود شاهد درخشش علی خرمدل و ابوالفضل رحمانی و خیلی از نفرات دیگر تیم جوانان در بزرگسالان خواهیم بود.
مهمترین کار در تیم‌های پایه همین است که بتوانند برای تیم ملی بزرگسالان کشتی‌گیر بسازند وگرنه قهرمانی چه در رده‌های نوجوانان و چه در رده جوانان  بدون اهمیت دادن به سازندگی فایده‌ای ندارد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک - ۰۳ مهر ۱۴۰۳