خرید تضمینی ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن گندم

ایران با تولید بیش از 15 میلیون تن گندم خودکفا شد

زینب صفری
خبرنگار

گندم ضروری‌ترین محصول کشاورزی جهان برای تأمین امنیت غذ ایی است که سهمی 40 درصدی در صنایع غذایی کشورمان ایفا می‌کند از این رو خودکفایی در این محصول و تداوم آن می‌تواند امنیت غذایی ما را تأمین کند.
 طی دو دهه اخیر کشورمان 4سال موفق به خودکفایی در این کالای اساسی شده ولی این امر تداومی نداشته است به طوری که به ترتیب در سال‌های 1383 با تولید 14 میلیون تن و در سال 1395 با تولید 3/14 میلیون تن به این مهم نائل شده و در سال گذشته نیز با تولید بیش از 13 میلیون تن گندم خودکفایی در تولید گندم برای مصرف آرد و نان تحقق یافت و در سال‌جاری نیز با تولید بیش از 15 میلیون تن به این مهم رسید.
این مهم در حالی صورت گرفته که مسئولین وزارت جهاد کشاورزی اقدامات و سیاست‌های حمایتی همچون کشاورزی قراردادی، تأمین کودهای شیمیایی و تغذیه متعادل، استفاده از بذور اصلاح‌شده، عملیات به‌زراعی بویژه مدیریت عوامل زیان‌رسان و اجرای اَبَرطرح جهش تولید در دیمزارهای کشور را همگام با تلاش کشاورزان از دلایل این افزایش تولید و دستیابی به خودکفایی گندم برشمرد.
تولید گندم در سال‌جاری به بیش از 15 میلیون تن و میزان خرید تضمینی گندم نیز به 12.5 میلیون تن رسیده است به همین دلیل به نظر می‌رسد با این میزان تولید و خرید تضمینی گندم در کشور نیازی به واردات این محصول وجود نداشته باشد. این در حالی است که نیاز گندم کشور برای نانوایی حدود ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن و برای صنف و صنعت و عشایر 5/2 میلیون تن تا 3 میلیون تن است که در سال‌جاری از محل تولید داخل تأمین می‌شود. با این حال وزارت جهاد کشاورزی برای تداوم خودکفایی در تولید این کالای اساسی قیمت هر کیلوگرم آن را (برای سال زراعی 1404-1403 که از مهرماه سال‌جاری آغاز شده) 20 هزار و 500 تومان تعیین کرده است.
از این رو براساس برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی در پاییز سال‌جاری ۶ میلیون هکتار از مزارع کشور زیر کشت گندم خواهد رفت، به طوری که گندم در فصل خزان در ۴ میلیون هکتار از مزارع کشور گندم دیم و در ۲ میلیون هکتار نیز گندم آبی کاشته خواهد شد. همچنین وزارت جهاد کشاورزی از گندمکاران خواسته که به منظور استفاده از آب سبز و بارش‌های پاییزی و زمستان کشاورزان کشت گندم پاییزه را در وقت مناسب و بنا به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی انجام دهند.

استان‌های پیشرو
۱۰ استان برتر در زمینه خرید تضمینی گندم شامل استان‌های خوزستان با یک‌میلیون و ۶۲۳ هزار تن، کردستان یک‌میلیون و ۱۶۷ هزار تن، گلستان یک‌میلیون و ۱۱۰ هزار تن، فارس ۹۱۴ هزار تن، کرمانشاه ۸۲۵ هزار تن، همدان ۷۰۵ هزار تن، آذربایجان‌غربی ۶۷۰ هزار تن، آذربایجان‌شرقی ۵۹۵ هزار تن، لرستان ۵۳۶ هزار تن و خراسان‌رضوی ۵۲۳ هزار تن هستند که بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین ۱۰ استان پیشرو که بیشترین رشد میزان خرید تضمینی گندم سال‌جاری را در مقایسه با سال گذشته داشته‌اند، به ترتیب مربوط به استان‌ها به شرح ذیل هستند:
گلستان ۱۰۰ درصد، اصفهان ۹۵ درصد، خراسان‌شمالی ۸۳ درصد، مرکزی ۷۲ درصد، همدان ۷۲ درصد، چهارمحال و بختیاری ۴۲ درصد، اردبیل ۳۸ درصد، خراسان رضوی ۳۸ درصد، آذربایجان‌شرقی ۳۸ درصد، خراسان جنوبی ۳۳ درصد، قزوین ۳۴ درصد و زنجان ۲۰ درصد رشد نسبت به خرید تضمینی سال گذشته داشته‌اند.

نیازی به واردات نیست
در همین خصوص عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: براساس آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن گندم با احتساب بذر از کشاورزان خریداری شده است. به گفته وی با توجه به آنکه برداشت گندم در برخی نقاط در حال انجام است و از طرفی برخی کشاورزان گندم در انبار‌ها به دلیل تأخیر در پرداخت مطالبات نگهداری کردند، پیش‌بینی می‌شود که امسال مجموع خرید صنف و صنعت و خبازی‌ها به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتن برسد.
هاشمی با بیان اینکه بخش اعظم مطالبات پرداخت شده است، افزود: براساس آمار ارزش گندم خریداری شده ۲۱۰ همت است که تاکنون ۱۶۰ همت آن پرداخت و ۵۰ همت باقی مانده است که انتظار می‌رود بنابر وعده رئیس سازمان برنامه مبنی بر پرداخت مطالبات تا پایان شهریور، امروز وجه باقی مانده گندم به حساب کشاورزان واریز شود.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: برآورد‌ها حاکی از آن است که میزان تولید گندم به حدود ۱۵ میلیون تن برسد که براین اساس در تأمین گندم مورد نیاز صنف و صنعت و خبازی‌ها به خودکفایی کامل رسیده‌ایم. او با بیان اینکه کشت گندم در استان‌های سردسیر و شمال غرب آغاز شده است، گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که سطح زیرکشت گندم آبی و دیم امسال همانند سال قبل بیش از ۶ میلیون هکتار باشد.