انتخابات زودهنگام امریکا احتمال مناظره دوم را منتفی کرد

نه محکم ترامپ به کامالا

گروه جهان/ سوت آغاز رقابت انتخاباتی برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده آن هم در شرایطی که هنوز 6 هفته تا 5 نوامبر و روز انتخابات باقی مانده در سه ایالت بزرگ و کلیدی امریکا زده شد، انتخاباتی زود هنگام که البته سازکار خاص خودش را دارد و پیش از این هم در دوره‌های قبل انتخابات ریاست جمهوری سابقه داشته است.
انتخابات زودهنگامی که پیشنهاد نامزد دموکرات‌ها را برای برگزاری یک مناظره دیگر با دونالد ترامپ با در بسته روبه‌رو کرد. ستاد انتخاباتی کامالا هریس، می‌گوید که او دعوت شبکه سی‌ان‌ان برای شرکت در یک مناظره دیگر با دونالد ترامپ را پذیرفته است اما ساعتی بعد ترامپ در یک تجمع انتخاباتی در ایالت کارولینای شمالی، با اشاره به آغاز رأی‌گیری زودهنگام در سه ایالت، گفت: «مشکل یک مناظره دیگر این است که خیلی دیر شده، رأی‌گیری از قبل شروع شده است.»
رأی‌گیری زودهنگام انتخابات در ایالت‌های مینه‌سوتا، داکوتای جنوبی و ویرجینیا، با هدف مشارکت بیشتر مردم در انتخابات، خیلی از اهالی این مناطق را برای ارسال پستی رأی‌های خود پای صندوق‌های رأی کشاند. چند ایالت‌ دیگر هم اواسط ماه اکتبر با این شیوه از رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور کشورشان حاضر می‌شوند.
روش انتخاباتی که رئیس‌جمهور سابق امریکا به آن انتقاد دارد، اما در مقابل نظر نامزد جمهوری‌خواهان حزب متبوع او معتقد است این روش می‌تواند راه‌حل خوبی برای پر کردن سبد آرای این حزب آن هم پیش از برگزاری رسمی انتخابات باشد. بدبینی دونالد ترامپ اما به سازکار انتخابات زودهنگام در ایالات متحده محدود نمی‌شود او در گفت‌و‌گویی مدعی شده بعد از دوبار ترور ناموفق، حالا نگران جان خانواده‌اش است و به این انتخابات و رقبایش مشکوک و بدبین است، چندی پیش هم او فرضیه‌ای را مبنی بر دخالت ایران در انتخابات امریکا مطرح کرد و گفت هکرهای وابسته اسناد محرمانه ستاد انتخاباتی او را برای دموکرات‌ها فرستاده‌اند.
سازکاری قانونی اما پرحاشیه
این اظهارات و نگرانی‌ها در حالی به جان این میلیاردر نیویورکی افتاده است که بر اساس نظرسنجی‌ها اوضاع رقابت او با رقیب دموکراتش آنقدرها هم بد نیست که ترامپ را از راهیابی به کاخ سفید ناامید کند. طبق آخرین نظرسنجی‌ها هریس با اختلاف چند درصدی از دونالد ترامپ پیشی گرفته است، درصدهایی که البته چندان قابل اتکا هم نیستند و با یک سخنرانی و یک حرف قاعده‌اش تغییر می‌کند، اما هنوز مشخص نیست در کنار این درصدهای پر حاشیه، آرای الکترال چه برنامه‌ای برای دو نامزد انتخاباتی امریکا دارد.
آنطور که روزنامه گاردین نوشته انتخابات زودهنگام حضوری یا روند رأی غیابی به رأی‌دهندگان در برنامه‌ریزی خود کمک می‌کند و مانع مشکلاتی نظیر شرایط بد آب‌وهوایی، صف‌های طولانی یا اتفاقات غیرمنتظره در روز انتخابات خواهد شد. اتفاقی که البته پیش‌تر به نفع دموکرات‌ها هم بوده است، آنها در انتخابات سال‌های اخیر، بهره خوبی از رأی‌گیری زودهنگام برده و میلیون‌ها رأی را در این فرآیند برای خود ذخیره کرده‌اند. در سال 2018، دموکرات‌ها 41 درصد آرای زودهنگام در 24 ایالت امریکا را از آن خود کردند در حالی که این رقم برای جمهوری‌خواهان 35/1 درصد بوده است.
اگر چه جمهوری‌خواهانی چون دونالد ترامپ این راه را مصداقی از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده می‌دانند اما دموکرات‌ها از این اوضاع تاکنون سود برده و موفق شده‌اندکلید کاخ سفید را برای یک دوره تصاحب کنند.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت - ۰۲ مهر ۱۴۰۳