فضای مجازی

نادیا دیگر نمی‌خندد
نادیا، چهره آشنای چند روز اخیر فضای مجازی است. دختر خوش‌خنده لبنانی که فیلمی از خنده‌ها و همراهی کودکانه‌اش با آرایشگری که قصد کوتاه کردن موهایش را دارد، در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود. این دختر زیبا و خوش‌خنده حالا دیگر زنده نیست. بعد از بمباران وحشیانه بیروت توسط رژیم صهیونیستی، پیکرش از زیر آوار بیرون آمده است. بازنشر این ویدیو بار دیگر محل بحث و گفت‌وگوی کاربران فضای مجازی درباره سبعیت رژیم صهیونیستی شده است. «لعنت خدا بر اسرائیل کودک کش و جنایتکار»، «نادیا و خنده‌هایش برای همیشه رفتند، تاریخ جنایت رژیم صهیونیستی در حق کودکان غزه و لبنان را فراموش نمی‌کند!»، «نادیا دیگر نمی‌خندد» و... بخشی از کپشن کاربران فضای مجازی به این ویدیو بوده است.

همت جوانانه استاد علی رفیعی
از تصاویر بازنشر شده در صفحات شخصی هنرمندان و منتقدان سینما و تئاتر ویدیویی از کارگاه نمایش علی رفیعی، کارگردان شناخته شده تئاتر است. «کارگاه نمایش با علی رفیعی» در اولین مقصد خود‌ به شهر کاشان رفت و از ۲۰ شهریور به‌مدت ۱۰ روز در این شهر به آموزش عملی هنرجویان پرداخت. نگاه «مانا» این کارگاه‌‌ها را به صورت رایگان به‌ میزبانی مؤسسه‌ باران و شرکت نساجی کاشان برگزار کرد. «کارگاه نمایش با علی رفیعی» در شهرهای مختلف ایران برگزار خواهد شد و هنرجویان مستعد هر شهر پس از برگزاری دوره‌‌ در شهر خود، برای کارگاه آموزشی تهران انتخاب می‌شوند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس به برگزاری این کارگاه‌ها توسط علی رفیعی واکنش نشان داده و نوشته است: «بزرگانی چون استاد دکتر علی رفیعی می‌کوشند سرزمین پرگهر را سرای هنر کنند. اولین کارگاه استانی ایشان برای هنرمندان نمایشی کاشان در دهه آخر شهریور برگزار شد و این سلسله همچنان ادامه دارد. به همت جوانانه استاد دست مریزاد می‌گویم. جای‌جای ایران منتظر اساتیدی چون ایشان است.»

بطلان دروغ‌های رسانه‌ای
رئیس شورای راهبری مجمع رصتا و عضو مجمع تحلیلگران ساترا در صفحات شخصی خود، استقبال مردم از سومین نمایشگاه ملی صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) را با وجود فضاسازی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها نشانه موفقیت این دوره برشمردند. سامان مرادحسینی، رئیس شورای راهبری مجمع رصتا در حساب شخصی خود در یادداشتی با عنوان «پایان مردمی‌ترین نمایشگاه رصتا» نوشت: «تفاوت چشمگیر این دوره از نمایشگاه رصتا، استقبال شرکت‌کننده‌ها از برنامه‌های نمایشگاه خصوصاً مجمع رصتا بود. خدا رو شکر با حضور مجمع رصتا، کانون‌ها و انجمن‌های مهم این زیست بوم، تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون، ضمن عقد قراردادها و تفاهمنامه‌ها، توانستیم رضایت حداکثری شرکت‌کنندگان در نمایشگاه سوم را داشته باشیم و حیف که از این استقبال خیلی آگاه نبودیم، تا اقدامات بیشتری را برنامه‌ریزی کنیم. مجمع رصتا به عنوان مهم‌ترین نهاد مشورتی آمادگی کامل برای برگزاری دوره چهارم این نمایشگاه را از همین امروز دارد.»

ظلم سازندگان یک فیلم به جنگل‌های کهن هیرکانی
انتشار تصاویری از آتش‌بازی و ظلم به کهن‌جنگل‌های هیرکانی در فضای مجازی خبرساز  شده است. آن طور که در خبرها آمده این آتش‌سوزی مربوط به فیلمبرداری یکی از آثار سینمایی در حال تولید است و اعمال نشدن ضوابط و مقررات مربوطه باعث آتش گرفتن چندین درخت شده است. علاوه بر ابهام و سؤال کاربران درباره صدور مجوز برای چنین آثاری و بی‌مبالاتی مسئولان مربوطه که واکنش شینا انصاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را هم به همراه داشت، گمانه‌زنی‌ها درباره این اثر سینمایی هم داغ است و برخی کاربران این فیلم را به سازمان هنری رسانه‌ای اوج منتسب کرده‌اند. مهرداد معظمی مدیر روابط عمومی این سازمان در شبکه اجتماعی ایکس، این خبر را تکذیب کرده و نوشته: «سازمان اوج هیچ پروژه در حال تولیدی در شمال کشور ندارد و این فیلم هیچ ربطی به اوج ندارد!»

تمرین موسیقی بدون پیانو
کارن همایونفر، آهنگساز با حضور در یک برنامه اینترنتی درباره نحوه عجیب ساخت موسیقی‌ صحبت کرده که این فیلم در فضای مجازی منتشر شده و بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است. این آهنگساز با اشاره به اینکه در دوران کودکی برای تمرین، پیانو در خانه نداشته و کلاویه‌های پیانو را روی کاغذ ترسیم کرده است، می‌گوید: «این تجربه به من این توانایی را داده که یک کاغذ و مداد و سکوت کفایت می‌کند برای اینکه موسیقی بنویسم. معمولاً موسیقی‌هایی که می‌نویسم در حال جارو کردن و شستن ظرف‌ها شکل می‌گیرد.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت - ۰۲ مهر ۱۴۰۳