یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری عنوان کرد

واکسن اچ.پی.وی مؤثر در پیشگیری از سرطان‌ها

محدثه جعفری
خبرنگار

حدود 90 درصد افرادی که فعالیت جنسی دارند در طول زندگی به ویروسی به نام «اچ.‌پی.‌وی» آلوده می‌شوند که نوع پرخطر آن یعنی تایپ‌های 16 و 18 به طور متوسط عامل 5 درصد از سرطان‌ها در سراسر جهان هستند و با 6 گروه از سرطان‌ها ارتباط بیشتری دارند و این در حالی رقم می‌خورد که هنوز اطلاعات جامعه نسبت به این بیماری کم است که با آگاهی‌بخشی به آنها و تزریق واکسن در سنین مناسب، می‌توانیم تا حد زیادی جلوی ابتلا به سرطان‌های ناشی از این ویروس را بگیریم. طبق آمارها، حدود 70 درصد از راه‌های انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی صورت می‌گیرد که این امر ضرورت انجام غربالگری‌ها را افزایش می‌دهد. به گفته متخصصان عفونی، فارغ از ابتلای فرد به این ویروس، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای بانوان انجام تست‌ها و غربالگری‌ها در بازه‌های زمانی منظم است.
دکتر زهرا سادات ثقة‌الاسلامی، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، در خصوص ویروس HPV و مسائل مربوط به آن به «ایران» می‌گوید: اچ.پی.وی یا پاپیلومای انسانی ویروسی است که ابتلا به آن احتمال بروز انواع بیماری‌ از جمله سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد. نگرانی از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا همان اچ.پی‌.وی از جایی بیشتر می‌شود که مردم نسبت به این ویروس، راه‌های انتقال و واکسن آن اطلاعات کمی دارند. برخی از تایپ‌های این ویروس به صورت ضایعات پوستی و مخاطی ظاهر می‌شود که می‌تواند به راحتی به دیگران منتقل شود به طوری که این ضایعات بویژه در دست‌های کودکان و دانش‌آموزان مشاهده می‌شود. ظهور ضایعات در ناحیه ژنیتال، اطراف مقعد یا دهان معمولاً نشانه انتقال از طریق تماس جنسی است، زیرا HPV نیاز به تماس نزدیک برای انتقال دارد.

دستگاه لیزر منتقل‌کننده ویروس است!
دکتر ثقة‌الاسلامی در خصوص نگرانی‌های ایجاد شده از انتقال این بیماری از طریق دستگاه‌های لیزر توضیح می‌دهد: در سال‌های اخیر بحث درباره انتقال HPV از طریق ابزارهای لیزر به دلیل مقاومت ویروس برابر گرما مورد توجه قرار گرفته است. اگر تجهیزات لیزر به درستی ضدعفونی نشوند، می‌توانند عامل انتقال ویروس باشند. تشخیص HPV از طریق نمونه‌برداری و انجام تست PCR برای شناسایی ژنوم ویروس انجام می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا ممکن است بدون علامت باشند و ویروس به طور خودبه‌خودی از بدن دفع شود. با این حال در صورت وجود ضایعات بویژه در ناحیه ژنیتال، انجام آزمایشاتی مانند پاپ‌اسمیر و در صورت لزوم کولپوسکوپی ضروری است.

ضرورت تزریق واکسن
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با اشاره به راه‌های پیشگیری از این بیماری می‌گوید: واکسن HPV در انواع 2 ظرفیتی، 4 ظرفیتی و 9‌ ظرفیتی در داروخانه‌ها موجود است و توصیه می‌شود واکسن پیش از آغاز اولین رابطه جنسی تزریق شود، زیرا بهترین زمان برای اثربخشی واکسن زمانی است که ویروس هنوز وارد بدن نشده است. برای افراد زیر ۱۵ سال 2 دوز و برای افراد بالای ۱۵ سال باید 3 دوز واکسن تزریق شود.
وی عنوان می‌کند: HPV به دو نوع کم‌خطر و پرخطر تقسیم می‌شود. انواع کم‌خطر معمولاً طی چهار تا پنج ماه غیرفعال می‌شوند، اما انواع پرخطر مانند انواع ۱۶ و ۱۸ می‌توانند تغییرات سلولی پایداری ایجاد کنند که ممکن است به ضایعات پیش‌سرطانی منجر شود. بیش از ۹۰ درصد افرادی که فعالیت جنسی دارند در طول زندگی خود با HPV برخورد خواهند داشت. در بیشتر موارد، ویروس به طور خودبه‌خودی غیرفعال شده و از بدن دفع می‌شود، اما در مواردی که ضایعات پوستی ظاهر می‌شود، درمان‌هایی مانند داروها یا کرایوتراپی توسط متخصص پوست می‌تواند به کاهش ضایعات کمک کند.