در پی سهم ۱۰ درصدی مدارس عادی- دولتی در کنکور

آموزش و پرورش درباره وضعیت تحصیلی 3هزار نفر اول کنکور سراسری تحقیق می‌کند

غزل رضایی‌ثانی
خبرنگار


طبق گزارش‌های قبلی روزنامه ایران و واکنش وزارت آموزش و پرورش، درصد دانش‌آموزان مدارس عادی- دولتی و نمونه دولتی نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی در کنکور سراسری سال جدید داشته و در حال حاضر ۲۰ درصد دانش‌آموزان پذیرفته شده در کنکور از این گروه دانش‌آموزان بوده‌اند. به تعبیر دیگر ۱۰ درصد از پذیرفته‌شدگان در کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مدرسه عادی- دولتی و ۱۰ درصد از مدارس نمونه دولتی بوده‌اند. محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این پرسش که با توجه به اینکه میزان مدارس عادی-دولتی در کشور زیاد است آیا آمار ۱۰ درصدی پذیرش دانش‌آموزان مدارس عادی- دولتی در کنکور، قابل قبول است، گفت: این آمار نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی داشته است، یعنی تعداد نفراتی که رتبه تک‌رقمی کسب کرده‌اند در مدارس دولتی افزایش پیدا کرده است.
در عین حال علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره اینکه سهم ۱۰ درصدی مدارس عادی- دولتی در کنکور کم است و شما برای افزایش کیفیت آموزش مدارس عادی- دولتی چه اقدامی کرده‌اید، گفت: وضعیت دانش‌آموزان مدارس عادی- دولتی در کنکور را نمی‌توان با ده نفر اول قضاوت کرد، آنچه که معاونت متوسطه اعلام کرده ناظر بر چند ده نفر اول گروه‌های آزمایشی است. قطعاً با این آمار تحلیل‌ها درست نخواهد بود.
وی در ادامه تأکید کرد: ما اکنون در آموزش و پرورش در حال استخراج یک تحلیل دقیق و درست تا رتبه 3هزار کنکور سراسری هستیم و به محض دریافت نتایج درباره آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. پس از این تحقیقات مشخص خواهد شد که مدارس دولتی، غیردولتی، مدارس استعدادهای درخشان و… به طور کلی هر کدام چه سهمی در کنکور سراسری دارند. قطعاً تحلیل ۳۰ تا ۴۰ نفر اول کنکور نتیجه درستی از وضیت موجود به ما نخواهد داد.
 
۷۰ درصد قبولی‌های کنکور از مدارس تیزهوشان بودند
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: مدارس تیزهوشان جزو مدارس دولتی هستند و ۷۰ درصد رتبه‌های برتر از مدارس تیزهوشان بوده و از این ۷۰ درصد، ۷۵ درصدشان مربوط به مناطق 2 هستند یعنی در واقع مربوط به مدارس تیزهوشان نسبتاً محروم هستند نه منطقه یک کشوری. این نشان می‌دهد که اتفاقاً سهم مدارس دولتی بالاست، زیرا مدارس تیزهوشان دولتی هستند.
فرهادی در واکنش به این موضوع که قطعاً می‌دانیم دانش‌آموزان تیزهوش از استعداد خاصی برخوردار هستند اما منظور ما مدارس عادی- دولتی هستند که تعدادشان در کشور قابل توجه است، گفت: همان‌طور که گفتم برای نقش مدارس عادی- دولتی در حال تحلیل هستیم و تا زمانی که به نتیجه نرسیم نمی‌توانیم ارزیابی دقیقی داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که اما در این میان نمی‌توان ضعف آموزشی در مدارس عادی- دولتی را نادیده گرفت، آموزش و پرورش چه برنامه‌ای برای ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس عادی- دولتی دارد، گفت: قطعاً ما برای ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس دولتی برنامه داریم و یکی از برنامه‌هایمان استخدام معلمان مناسب در مدارس دولتی است. این معلمانی که ما استخدام می‌کنیم برای مدارس غیردولتی نیست. یکی از برنامه‌ها ارتقای توانمندی معلمان است یعنی ما باید مهارت این معلمان را ارتقا دهیم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی دیگر از کارهایی که می‌توانیم برای مدارس عادی دولتی انجام دهیم کاهش تراکم کلاس‌های درسی است، برای اینکه میزان تراکم هر کلاس درس کاهش پیدا کند باید مدرسه بیشتری بسازیم. وزارت مسکن و شهرسازی تکلیفی دارد که برای هر ۲۰۰ واحد مسکونی که ساخته می‌شود باید یک مدرسه هم در نظر گرفته شود ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاده است. همین موجب شد در برخی از مناطق تراکم دانش‌آموزی ما بسیار بالا برود. اینها همه ناظر بر کیفیت آموزش است و باید به آن توجه داشته باشیم. از این رو ما برای افزایش کیفیت آموزش در مدارس عادی- دولتی برنامه‌ریزی داریم. برهمین اساس برنامه ما تأمین نیرو، ساخت مدرسه و ارتقای توانمندی و مهارت معلمان است.
فرهادی در واکنش به این پرسش که اما گلایه‌ای که درباره مصوبه کنکور از سوی داوطلبان وجود دارد بیشتر از سمت دانش‌آموزان مدارس عادی- دولتی است، زیرا معلمان نمی‌توانند با توجه به تراکم بالای کلاس درس به تمام دانش‌آموزان رسیدگی کنند و پدران و مادرانشان نمی‌توانند آنها را در کلاس‌های خصوصی و کنکور ثبت‌نام کنند بنابراین سوابق تحصیلی درخشانی ندارند، گفت: بهتر است از این زاویه نگاه کرد که دانش‌آموزان مناطق محروم امتیازات دیگری هم دارند اما ما با تحلیلی که روی دانش‌آموزان داریم به‌زودی سهم مدارس عادی دولتی را اعلام می‌کنیم.