سومین جشن مهر سینمای ایران در چندین استان کشور در حال برگزاری است

مهر سینمای ایران با افتتاح سالن‌های سینمایی

فرهنگی/ در سال‌هایی که از عمر سینما در کشور می‌گذرد، سینماگران بسیاری آمده و رفته‌اند و بسیاری از چهره‌های محبوب در ذهن و خاطر دوستداران این هنر باقی مانده‌اند. در این گذر اما همواره هنرمندانی که در پایتخت روی پرده نقره‌ای درخشیده‌اند، در اذهان باقی ماندند و بسیاری از کسانی که چراغ سینما را در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف روشن نگه داشته‌اند از یادها رفته و گاه در یادها نیامده‌اند. بسیاری از مدرسان، زحمتکشان، فیلمسازان و فعالان پشت صحنه سینما همواره زیر سایه چهره‌ها باقی ماندند و هیچ وقت زمان آن نرسید که کسی از آنان تقدیر کند. در این شرایط اما جشن مهر سینمای ایران فرصتی شد تا آنان که سال‌ها دیده نشده‌اند، تقدیر شوند. سومین دوره این جشن در 31 استان کشور برگزار خواهد شد و در نهایت تا 10 مهر این میزبانی‌ها به پایان رسیده و تقدیر از خدمات هنرمندان و فعالان حوزه سینما که کمتر دیده شده‌اند انجام می‌شود. در سال اول برگزاری در ۱۳ رشته از هنرمندان تجلیل به عمل آمد و ۳۴۷ نفر تجلیل شدند. سال گذشته در همان تعداد رشته، از نویسندگان، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و... در مجموع ۵۸۴ هنرمند تجلیل شد که ۶۵ نفر از آنها از تهران بودند. امسال هم این روند وجود دارد تا جشن مهر سینمای ایران انگیزه‌ای برای ادامه دادن به هنری باشد که با عشق عجیبن شده است. سومین جشن مهر سینمای ایران با دبیری قادر آشنا در حالی در استان‌های کشور (20 شهریور تا 10 مهرماه) برگزار می‌شود که به بهانه این رویداد، سالن‌هایی در استان‌های مختلف افتتاح شده و بهسازی برخی سالن‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است. ۱۱ مهر جشن ملی این رویداد در تهران برگزار خواهد شد.
تقدیر از هنرمندان چهارمحال و بختیاری
هنرمندان عرصه سینما و فیلم‌سازی چهارمحال‌ و بختیاری به همراه جمعی از مسئولان فرهنگی استان، سومین جشن مهر سینمای ایران را با محوریت بزرگداشت جهانبخش زمانی شورابی پیشکسوت فیلم‌سازی در شهرکرد برگزار کردند. در این میان پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای مرمت و احیای سینما غدیر شهرکرد افزود: «تلاش آن است که این سینما تا جشنواره فیلم فجر1403 به جمع سینماهای فعال کشور بپیوندد.» او درباره سینمای فارسان هم تصریح کرد: «تجهیزات آتش‌نشانی این سینما در آینده‌ای نزدیک آماده خواهد شد و فارسان صاحب سالن سینمایی استاندارد می‌شود. اقدامات خوبی برای فعال شدن سینمای بروجن که عمر آن به دهه 40 باز می‌گردد، صورت گرفته است و همکاری هر چه بیشتر آموزش و پرورش می‌توانند روند فعال‌سازی این سینما را سرعت دهد. سینمای لردگان نیز که از مصوبات سفر دوم رئیس جمهور شهید به استان است، در مرحله تأمین زمین در حال تعیین تکلیف است و ساخت این سینما در دستور کار قرار دارد.» در پایان سومین جشن مهر سینمای ایران در چهارمحال و بختیاری، 11 هنرمند عرصه فیلم و سینمای این استان به عنوان برترین‌های بخش‌های مختلف هنر هفتم در یکسال اخیر معرفی و تجلیل شدند.
 
تقدیر از هنرمندان لرستان و هرمزگان
همچنین در راستای جشن مهر سینمای ایران، از هنرمندان لرستانی تقدیر شد. این مراسم در محل سینما «کیو» مجتمع فرهنگی- هنری شهید آوینی خرم‌آباد برگزار شد. در سومین جشن مهر سینمای ایران که عصر روز سه‌شنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۳ در محل سینما کیو مجتمع فرهنگی- هنری شهید آوینی خرم‌آباد برگزار شد، از منتخبان سینمایی استان لرستان تجلیل به عمل آمد. همچنین با حضور مسئولان از فعالان سینمایی استان هرمزگان و هنرمندان پیشکسوت و ایثارگر این استان تقدیر شد.
 
سومین جشن مهر سینمای ایران در رشت
سومین جشن مهر سینمای ایران و آیین تجلیل از منتخبان سینمایی گیلان همزمان با دیگر استان‌های کشور با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در تالار مرکزی رشت برگزار شد. خزاعی در این مراسم گفت: «دستیابی به زبان مشترک با مخاطب، هنری است که باید در ساخت فیلم‌های جدید مورد توجه جدی قرار گیرد. نگاه جدی به استان‌ها از جشنواره فیلم فجر سال گذشته آغاز شد و برای اولین بار ۶ فیلمساز استانی در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند و توجه ویژه به شهرستان‌ها، رفع فضای پدرخواندگی و ارتباط خاص بین گروها داده شد.» او یادآور شد: «از بین هزار فیلمسازی که در کشور برای اخذ درخواست مجوز فیلمسازی اقدام کردند، آثار ۱۲۶ کارگردان گزینش و انتخاب شد که ۷۵ درصد از این کارگردان‌ها از استان‌های مختلف هستند.» در جشن مهر سینمای ایران که همزمان با سراسر کشور در استان گیلان برگزار شد، از ۳۰ هنرمند سینمایی پیشکسوت گیلانی و امام جمعه شهرستان رودبار به دلیل حمایت از سینما تجلیل شد.
 
البرز میزبان جشن مهر سینمای ایران
سومین جشن مهر سینمای ایران در استان البرز نیز با حضور روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر عرضه نمایش و فیلم سازمان سینمایی و سمعی و بصری کشور و جمعی دیگر از مسئولین، هنرمندان و علاقه‌مندان به پرده نقره‌ای در مجموعه فرهنگی و تجاری اکومال کرج برگزار شد. سهرابی با بیان اینکه پایتخت‌زدگی یکی از آفت‌های بزرگ فرهنگ، هنر و سینمای ایران بوده است، گفت: «با اقدامات انجام شده طی سه سال گذشته گام‌های مؤثری برای تمرکززدایی در عرصه فیلم و نمایش کشور برداشته شده است. مشکل پایتخت‌زدگی عرصه فرهنگ، هنر و سینما طی ادوار گذشته در کشور سبب شدتا استعدادهای درخشان فرهنگی و هنری استان‌ها بخوبی دیده نشود.» در این آیین از ۱۵ نفر دست‌اندرکاران عرصه فیلم و نمایش برتر استان البرز تجلیل به عمل آمد. همچنین از پوستر آغاز ثبت نام دوره هفت ماهه فیلمسازی که توسط انجمن سینمای جوانان برگزار می‌شود، رونمایی شد.
 
افتتاح سینما «صدر» در جنوب کرمان
سینما «صدر» در جنوب استان کرمان با حضور محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران سازمان و مسئولان استان افتتاح شد. با افتتاح این سینما، تعداد سالن‌های جنوب استان کرمان به سه سالن و ظرفیت صندلی‌های سینماهای این استان به عدد ۹۸۸ رسید. محمد خزاعی در جشن مهر سینما در رودبارجنوب واقع در جنوب استان کرمان و افتتاح سالن سینمای این شهرستان، این اتفاق را حاصل تمرکززدایی در دریافت مجوزها دانست و اظهار کرد: «تهیه‌کنندگان می‌توانند استانی مجوز بگیرند زیرا مجوز گرفتن از مرکز سد راه توسعه و امکان فیلمسازی در استان‌ها بود. معتقد بودم همه جای ایران، تهران نیست و باید بر اساس این باور امکانات را به شهرستان‌ها منتقل کرد.»

 

بــــرش

سینمای مهر زمینه‌ساز بازگشت امید به سینما
ابوالفضل پورعرب پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر در باره برگزاری برگزاری جشن مهر سینمای ایران به «ایران» گفت: «سینمای فعلی ما سخت رنگ و بوی ناامیدکننده ای به خود گرفته است و جشن مهر سینمای ایران باید زمینه‌ساز بازگشت امید به این سینما باشد.»
این پیشکسوت سینما افزود: «هر چقدر بتوانیم مردم را شاد نگاه داریم و بتوانیم با مردم ارتباط خوب برقرار کنیم، نعمت است؛ چون واقعاً مردم نعمت هستند و اگر ما هستیم، مردم هستند که ما هستیم.»
پورعرب در ادامه با انتقاد از برخی آثار سینمای کمدی ادامه داد: «سینمای فعلی ما سخت ناامیدکننده است و متأسفانه تأثیر خودش را در تئاتر هم گذاشته است و به اعتقاد من، ریشه این جریان ناخوشایند عمدتاً در  گیشه و مسائل اقتصادی است. در شروع تئاتر می‌رقصند، می‌خوانند، ادای کسانی را درمی‌آورند و آهنگ‌های کسانی را می‌خوانند که پیش‌تر بوده‌اند. خب بگذارید خودشان بخوانند.» او با تأکید بر لزوم ایجاد نگاه تازه در سینما، افزود: «باید حرف تازه‌ای زد. این تقلیدها چیز مناسبی نیست؛ قرار بود کار را از نسلی بگیریم، اندوخته‌ای از فرهنگ غنی کشورمان و اتفاقات به‌روز به آن اضافه کنیم و به نسل بعدی بسپاریم. حال آیا با اضافه کردن رقص، قرار است آن را به نسل بعدی بسپاریم؟! این کار قشنگ نیست. تئاتر کشور در حال از بین رفتن است. خنداندن مردم اندازه و راهی دارد. اما به چه قیمتی؟» ابوالفضل پور عرب تصریح کرد: «اگر هدف سینما و تئاتر صرفاً خندیدن و خنداندن باشد که درست نیست. پس آن مباحثی که باید از فرهنگ ما و از آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌ها مطرح شود تا مردم احساس امنیت کنند، کجاست؟» او در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به شرایط اجتماعی جامعه یک درخواست هم مطرح کرد: «از نیروهایی که در لباس انتظامات هستند، می‌خواهم مقداری با مردم بهتر رفتار کنند تا شکل زیبای ارتباط متقابل شکل بگیرد. چون هیچ جنگی در میدان جنگ تمام نشده است و در نهایت با گفت‌وگو به نتیجه رسیده است. شکل گرفتن فضای گفت‌وگو است که ما را به تفاهم می‌رساند. باید با هم تعامل داشته باشیم و مشکلات‌مان را خودمان حل کنیم.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه - ۰۱ مهر ۱۴۰۳